Principala modificare introdusa de Normele Bancii Nationale nr. 3/2002, se refera la faptul ca cei care se vor duce la banca sa depuna, sa trimita sau sa primeasca o suma de bani vor trebui sa dezvaluie si sursa de provenienta a acesteia. Asa cum reiese din textul normei, sunt vizati in principal doar acei clienti care deruleaza tranzactii mai mari de 10.000 euro. Dar, pentru ca banca va trebui sa stabileasca daca exista legatura intre tranzactii de mai mica valoare, divizate tocmai in scopul de
Principala modificare introdusa de Normele Bancii Nationale nr. 3/2002, se refera la faptul ca cei care se vor duce la banca sa depuna, sa trimita sau sa primeasca o suma de bani vor trebui sa dezvaluie si sursa de provenienta a acesteia. Asa cum reiese din textul normei, sunt vizati in principal doar acei clienti care deruleaza tranzactii mai mari de 10.000 euro. Dar, pentru ca banca va trebui sa stabileasca daca exista legatura intre tranzactii de mai mica valoare, divizate tocmai in scopul de a nu trece pragul celor 10.000 euro, orice client al bancii va fi monitorizat. Pentru ca lucrul acesta sa se poata realiza, orice client ocazional (cel care vinde sau cumpara valuta la casa de schimb valutar a bancii, persoanele care achizitioneaza certificate de depozit cu parola etc.) sau nu al bancii va trebui sa-i furnizeze acesteia o serie de date personale de identificare, pentru a putea sa deruleze tranzactia. In cazul in care clientul nu se supune cerintelor bancii, aceasta este obligata de norme sa nu efectueze tranzactia solicitata de client. Daca insa tranzactia e suspectata a avea legatura cu activitati ilegale, atunci banca va trebui sa anunte organele competente, pentru a investiga natura respectivelor activitati.
Interesante sunt insa implicatiile pe care le genereaza norma BNR.
La nivelul clientelei acestea sunt legate in special de birocratie si de timpul de asteptare in fata ghiseului bancar. Unele banci, dar in special sucursalele celor straine, folosesc deja proceduri de cunoastere a clientelei, care se conformeaza la aceasta ora normelor BNR, asa ca in cazul acestora nu vor interveni nici un fel de modificari in ceea ce priveste timpul de asteptare la ghiseu sau a complicarii formularisticii. „Banca noastra aplica deja proceduri de identificare a clientilor si documentare a sursei fondurilor, foarte stricte si care sunt practic aliniate cu noile cerinte formulate de BNR. Certificarea legitimitatii fondurilor atrase, cunoasterea detaliata a partenerilor nostrii – persoane fizice sau juridice – sunt importante in egala masura pentru dezvoltarea unei activitati bancare pe baze solide”, declara domnul Razvan Munteanu, presedintele Citibank Romania.
Mai exista insa si problema reticentei unora dintre clienti de a furniza date despre ei sau despre veniturile de care dispun, iar aici bancile vor trebui sa duca munca de lamurire. Omul de afaceri Lorand Papp, client al Alpha Bank, crede ca masura introdusa de Banca Nationala este benefica pentru sistem, dar recunoaste ca o serie de persoane ar putea sa intampine greutati: „Cred ca masura este OK, dar cei care obtin venituri din zona gri a economiei, avand un salariu mic pe cartea de munca si alte venituri din colaborari, drepturi de autor etc, vor avea mai multe batai de cap de acum incolo in relatia cu banca. In ceea ce priveste birocratia, eu cred ca este, de fapt, doar o problema de organizare interna. Sunt banci la care si in prezent putem vedea cozi, in vreme ce la altele asemenea fenomene sunt ca si inexistente”.
In privinta bancilor, implicatiile legate de aplicarea normei BNR se refera in principal la costuri. Desi majoritatea bancherilor apreciaza ca acestea nu sunt mari, ele ar putea totusi sa conduca la scumpirea unor sericii. „S-ar putea ca aplicarea acestor masuri sa conduca la o crestere a dobanzilor la credite cu un fragment dintr-un procent. Depinde foarte mult de cum vor fi implementate de catre banci aceste masuri”, declara domnul Aurelian Dochia, analist economic. E vorba, in special, de cheltuieli cu formularistica si cu adaptarea sistemului informatic.
In plus, anumite date ce trebuie obtinute de la Registrul Comertului sau din alte surse de acest gen ar trebui platite. Ar putea fi nevoie si de un personal mai numeros care sa poata verifica veridicitatea datelor comunicate de clienti. Bancile, din pacate, nu au putut sa dea un raspuns clar in aceasta privinta, fiind in plin proces de elaborare a procedurilor si de estimare a costurilor pe care le implica aplicarea acestora.
Clientii suspecti sunt cercetati cu lupa
Pentru categoria clientilor cu un risc potential mai ridicat este necesar sa se monitorizeze majoritatea sau, dupa caz, toate tranzactiile derulate prin conturile acestora.
La stabilirea persoanelor care se incadreaza in acesta categorie, se vor lua in considerare:
a) tipul clientului – persoana fizica, persoana juridica;
b) tara de origine;
c) pozitia publica sau importanta detinuta;
d) conturile asociate acestuia;
e) specificul activitatii desfasurate de client;
f) sursa fondurilor;
g) alti indicatori de risc.
Stiri bancare
Dobanzi. Incepand cu 17 aprilie, Volksbank practica urmatoarele dobanzi pentru depozitele in euro: cont curent 0,25%, 2,8% la o luna, 2,85% la trei luni, 2,9% la sase luni si 3% la un an. Suma minima pentru constituirea unui depozit la termen este de 100 EUR iar pentru contul curent echivalentul in moneda europeana 100.000 lei pentru persoane fizice si 1.000.000 lei pentru companii. Comision de retragere a numerarului este de 0,4% pentru persoane fizice (minimum 2 EUR) si de 0,75% pentru persoane juridice (minimum 5 EUR). Taxa de deschidere a unui cont este de 30.000 lei persoane fizice / 100.000 lei companii.
Credite. Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare a acordat bancii comerciale RoBank o linie de finantare de doua milioane USD, destinata sprijinirii activitatii de export a intreprinderilor mici si mijlocii (IMM). Creditele se vor acorda pe o perioada de pana la un an, valoarea imprumutului pe care il va putea contracta un IMM fiind de 100.000-500.000 USD.
Transparenta. Incepand cu exercitiul financiar al anului 2002, fiecare banca va publica situatiile financiare, dupa aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor, in forma stabilita de BNR si aprobata de Ministerul Finantelor Publice. Incepand cu acest an, bancile vor fi nevoite sa angajeze un auditor financiar autorizat pentru coordonarea activitatii de audit intern. Acesta poate fi persoana fizica sau juridica si va trebui sa fie neaparat membru al Camerei Auditorilor Financiari din Romania (CAFR). Auditorul financiar va acorda asistenta bancii in vederea tinerii evidentei contabile, conform legislatiei contabile si reglementarilor BNR. Tot auditorul financiar va intocmi un raport anual continand si opinia sa din care sa rezulte daca situatiile financiare prezinta o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare, fluxurilor de trezorerie si a celorlalte informatii privitoare la activitatile desfasurate, potrivit standardelor profesionale publicate de CAFR.
Locul intai in clasamentul celor mai bune companii de brokeraj din Romania din punctul de vedere al valorii tranzactiilor a fost ocupat pentru primul trimestru al acestui an de catre Alpha Finance Romania, „bratul” de investitii al Alpha Bank Group in Romania. Anuntul a fost facut de catre Bursa de Valori Bucuresti. Volumul total de tranzactii pe care l-a realizat compania in perioada amintita depaseste 175 de miliarde de lei. Alpha Finance Romania este consultantul pentru Foreign & Colonial Romanian Investment Company, care gestioneaza cel mai mare fond inchis de investitii dedicat Romaniei si corespondent oficial al Standard & Poors pentru Romania, oferindu-i acestuia informatii despre piata romaneasca de capital. Principalii actionari ai Alpha Finance Romania sunt: Alpha Bank AE Greece cu 45,68%, Alpha Finance AXEPEY – 29,59% si Alpha Bank Romania S.A. – 24,72%.
Sucursale noi. HVB Romania a deschis la Oradea cea de-a patra sucursala din Romania. Oradenii vor putea beneficia de acum incolo de toate produsele oferite de banca, dintre acestea putandu-se enumera creditele pentru achizitionarea de autoturisme, serviciul de Internet Banking, transferuri de bani, carduri (Eurocard/Mastercard si in curand Visa).