Clientii buni ai bancilor raman ascunsi de Biroul de Credit

limitate, insa bancile mari isi vor putea ascunde inca un timp clientii buni de ochii concurentei. "Avem bani sa ne cumparam BMW, dar luam o Dacie". Exprimarea plastica a presedintelui Bancii tiriac, George Mucibabici, nu i-a convins pe toti bancherii sa aleaga o solutie informatica mai complexa pentru biroul de credit. Cea oferita de Siveco (pentru 700.000 de euro, potrivit unor surse bancare) a fost desemnata castigatoare in fata celor propuse de Romsys, IBM, Experian Scorex si TransUnion (toa

limitate, insa bancile mari isi vor putea ascunde inca un timp clientii buni de ochii concurentei. „Avem bani sa ne cumparam BMW, dar luam o Dacie”. Exprimarea plastica a presedintelui Bancii tiriac, George Mucibabici, nu i-a convins pe toti bancherii sa aleaga o solutie informatica mai complexa pentru biroul de credit. Cea oferita de Siveco (pentru 700.000 de euro, potrivit unor surse bancare) a fost desemnata castigatoare in fata celor propuse de Romsys, IBM, Experian Scorex si TransUnion (toate peste un milion de euro, potrivit acelorasi surse). Decizia hotaratoare a apartinut bancilor mari, participatia si greutatea votului in cadrul biroului depinzand de cota de piata detinuta pe segmentul de retail. Din cele 24 de banci actionare, primele doua – BCR si BRD – detin impreuna mai mult de jumatate din piata. De ce s-ar fi zgarcit bancherii la bani? „Cu solutia aleasa, va mai dura mult timp pana cand vor putea fi oferite si informatii pozitive. Pentru acestea nu este pregatit nici softul, nici o o parte a sistemului bancar, care nu are inca sistemul informatic suficient de dezvoltat”, spune vicepresedintele Raiffeisen Bank, Rasvan Radu. Potrivit afirmatiilor sale, alegerea celorlalte oferte ar fi insemnat „un pas mai putin de facut in viitor”, rezolvand jumatate din problema – cea legata de softul biroului de credit, urmand ca sistemul bancar sa-si adapteze complet sistemele informatice. „Avem un termen agreat cu BNR si nu ar fi bine sa riscam sa nu-l respectam”, precizeaza Radu. Presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) si prim-vicepresedinte Alpha Bank, Radu Gratian Ghetea, spera ca sistemul va fi adaptat treptat, iar informatiile pozitive despre creditele acordate persoanelor fizice vor putea fi totusi furnizate pana la finele anului. „Sunt multumit ca am ales o solutie si ca dupa o perioada lunga de amanari functionarea biroului a devenit certa pentru luna august”, spune Ghetea.Furnizand exclusiv informatii negative (despre rau-platnici), Biroul de Credit nu va oferi, in fapt, nimic in plus fata de Centrala Riscurilor Bancare (CRB) din cadrul BNR. De la 1 septembrie, Banca Nationala a Romaniei va extinde aria de cuprindere a datelor raportate la CRB si la creditele restante cu o valoare mai mica de 200 milioane de lei (circa 5.000 de euro). „Am incercat prin aceasta masura sa fortam bancile sa grabeasca infiintarea Biroului de Credit si sa nu se limiteze la furnizarea informatiilor negative, adica a rau-platnicilor”, spunea viceguvernatorul BNR, Mihai Bogza, la data comunicarii deciziei. Fara o extindere catre informatiile pozitive, activitatea Biroului de Credit se va suprapune peste cea a CRB. Pentru clientii bun-platnici, informatiile pozitive sunt cele mai importante, un „cazier” bancar curat permitandu-le sa obtina mai rapid sau in conditii mai bune noi credite. Pentru bancile mari, a pune la comun cu celelalte institutii din piata datele despre imprumuturile restituite la timp in trecut inseamna a pune la dispozitia concurentei informatiile legate de clientii „buni”. si mai indepartata pare acum o alta etapa de extindere a biroului de credit, pe care interventia bancii centrale ar fi trebuit sa o grabeasca: extinderea informatiilor si la clientii celorlalte societati financiare (leasing, asigurari), ai furnizorilor de utilitati si companiilor de telefonie. Fara astfel de date, comportamentul de plata al unui potential client nu va putea fi niciodata indeajuns de bine cunoscut de catre bancheri.

Cum va functiona biroul de credit
· Biroul va incepe sa functioneze incepand din luna august a acestui an
· La inceput nu va putea oferi decat informatii negative (daca un client persoana fizica a avut intarzieri la imprumuturi anterioare sau nu si-a platit de loc ratele).
· Din septembrie 2004, activitatea biroului de credit se va suprapune peste cea a Centralei Riscurilor Bancare din BNR, care va extinde raportarile si la imprumuturile mai mici de 200 miliarde se lei.
· Informatiile pozitive (despre sumele imprumutate la care nu s-a intarziat plata ratelor), care ajuta clientii bun- platnici sa obtina credite mai usor si in conditii mai bune nu vor putea fi accesate anul acesta.