Bazele de date specializate nu oglindesc clar situatia creditelor restante Doua baze de date pentru rau-platnici functioneaza in paralel: Centrala Riscurilor Bancare (CRB) si Biroul de Credit. Totusi, bancherii se plang ca oglinda debitorilor din sistemul bancar este departe de a fi perfecta. “Am intarziat o luna cu plata ratei la credit, dar dupa aceea am achitat integral tot creditul”, este scuza de rigoare a oricarui client bancar gasit inregistrat cu restan
Bazele de date specializate nu oglindesc clar situatia creditelor restante
Doua baze de date pentru rau-platnici functioneaza in paralel: Centrala Riscurilor Bancare (CRB) si Biroul de Credit. Totusi, bancherii se plang ca oglinda debitorilor din sistemul bancar este departe de a fi perfecta.
“Am intarziat o luna cu plata ratei la credit, dar dupa aceea am achitat integral tot creditul”, este scuza de rigoare a oricarui client bancar gasit inregistrat cu restante intre una din cele doua baze de date. Partea proasta este ca nu totdeauna raspunsurile clientilor sunt de buna credinta. De multe ori, restantele gasite de banci la una din cele doua institutii ascund o datorie neplatita. Cum este posibil ca aceasta datorie sa apara, totusi, ca achitata? Simplu. Datorita faptului ca ea chiar a fost achitata, dar nu de debitor, ci de societatea de asigurari cu care banca are incheiat contractul de risc financiar de neplata. Din acest moment, clientul apare ca debitor la societatea de asigurari si nu in sistemul bancar.
La ora actuala, un singur asigurator raporteaza aceste date la Biroul de Credit, dupa cum declara directorul general al acestuia, serban Epure. In momentul in care toate societatile de asigurari vor raporta sumele platite catre banci in contul debitorilor, institutiile de credit vor avea intr-adevar o oglinda completa a potentialilor clienti. Faptul ca la ora actuala nu se stie exact cum a fost lichidata restanta inregistrata fie la CRB, fie la Biroul de Credit, ii determina pe bancheri sa se gandeasca la un numar mult mai mare de clienti cu probleme decat apar acum in statistici. Ar fi suficient ca BCR Asigurari, Asiban, Omniasig, Allianz tiriac si Unita sa transmita aceste date catre Biroul de Credit pentru ca bancile sa aiba o imagine de ansamblu asupra debitorilor cu probleme.
Faptul ca cele doua sisteme care lucreaza in paralel pe piata romaneasca au anumite probleme privind acuratetea raportarilor o dovedeste numarul foarte mic de clienti declarati fraudulenti, de numai cinci persoane la finele lunii aprilie, in timp ce numarul cetatenilor inregistrati cu declaratii cu inadvertente este mult mai mare (1.974 de persoane). serban Epure motiveaza acest fapt prin necesitatea existentei unei sentinte definitive pentru declararea unui client drept fraudulent. Iar in Romania procesele sunt destul de lungi.
Alte inadvertente generate de cele doua institutii, Biroul de Credit si CRB, sunt date de momentul raportarii restantierilor inregistrati. Daca la Biroul de Credit raportarile sunt zilnice, deci in timp real, la CRB ele se realizeaza la fiecare 30 ale lunii, provocand astfel o necorelare intre cele doua informatii. O alta problema cu care se confrunta bancile este legata de inexistenta unei baze de date generale a tuturor debitorilor din sistem, cu gradul de indatorare al fiecaruia. Doar sase banci si o societate de leasing raporteaza la ora actuala si informatiile pozitive despre clientii lor. Asta inseamna doar 12,5% din piata, dupa cum estimeaza Epure. Pentru ca nu avem o oglinda completa a debitorilor, normele BNR sunt ineficiente: creditele adunate luate de fiecare membru al unei familii depasesc cu mult procentajul de indatorare pe familie stabilit de banca centrala.
Evolutia persoanelor
cu restante la Biroul de Credit
Numarul restantierilor la Biroul de Credit a crescut de la an la an, ajungand la finele lunii aprilie la 291.000 de persoane. In plus, la Centrala Riscurilor Bancare sunt raportate la aceiasi data credite in valoare de 240, 16 milioane de lei noi. Daca luam in calcul si faptul ca pentru unii restantieri datoriile au fost platite de societatile de asigurari, s-ar putea sa constatam ca tabloul rau-platnicilor este mult mai cuprinzator.