Clientii vor obiecte sanitare durabile si usor de intretinut

In primavara acestui an, compania International Marketing Research&Communication Group (IMR&CGroup) a demarat un studiu retail audit referitor la piata obiectelor sanitare (chiuvete, lavoare, cazi, bideuri) si a placilor din ceramica (gresie, faianta). Cercetarea a avut loc in 47 de orase cu peste 50.000 de locuitori si a presupus monitorizarea unui numar de 1.146 de magazine (25% din acestea fiind depozite/angrouri, iar 75%, unitati care practica vanzarea cu amanuntul). Conform celor mai recent

In primavara acestui an, compania International Marketing Research&Communication Group (IMR&CGroup) a demarat un studiu retail audit referitor la piata obiectelor sanitare (chiuvete, lavoare, cazi, bideuri) si a placilor din ceramica (gresie, faianta). Cercetarea a avut loc in 47 de orase cu peste 50.000 de locuitori si a presupus monitorizarea unui numar de 1.146 de magazine (25% din acestea fiind depozite/angrouri, iar 75%, unitati care practica vanzarea cu amanuntul).
Conform celor mai recente date disponibile, din august 2002, in totalul magazinelor chestionate, exclusivitatea pe producator este impartita dupa cum urmeaza: 80 dintre acestea vand numai produse spaniole, 67 de magazine comercializeaza doar produsele societatii Sanex din Cluj-Napoca, iar in 62 de unitati se gasesc exclusiv produse Cesarom.
Potrivit studiului mentionat, in structura de vanzari pe categorii de produse a unui magazin de specialitate, cea mai cautata este gresia, urmata de faianta, obiecte sanitare, vopsele, adezivi, accesorii si mobilier de baie.
Calitatea produselor fabricate de societatile romanesti s-a imbunatatit radical in ultimii ani, proces datorat, printre altele, privatizarii integrale a industriei. La Sanex – cel mai mare producator de placi de faianta si gresie din ceramica si unicul producator de cadite de dus ceramice din Europa de Est -, in urma unui program de investitii de peste 40 milioane USD, exista acum tehnologii care au permis dublarea capacitatii de productie fata de 1989. La sfarsitul anului 2000, a avut loc o alta schimbare importanta: actionar majoritar a devenit compania Goodison Holdings BV, in care un rol principal il are Romania-Moldova Direct Fund, un investitor strategic, avand participatiuni si la alte firme, printre care si First Logistics&Distribution SA. Datorita acestei schimbari, in anul 2001, vanzarile Sanex au crescut cu 15% fata de anul precedent, societatea ajungand la o cota de piata dominanta, intre producatorii interni, in domeniul placilor. Tot la sfarsitul anului trecut, profitul a reprezentat aproape doua milioane USD. Rezultatele pot fi considerate spectaculoase, daca precizam ca in anul 2000 Sanex inregistra pierderi de peste trei milioane USD.
In 1996, pachetul majoritar de actiuni al societatii Mondial SA din Lugoj a fost preluat de catre Villeroy & Boch AG. Potentialul de dezvoltare a pietei locale de obiecte sanitare si placi ceramice, avantajele legate de costuri si locatie, amplasarea geografica favorabila penetrarii pietelor din Europa de Est si personalul calificat, cu experienta indelungata in acest domeniu de activitate sunt doar cateva din punctele forte care au stat la baza privatizarii societatii din Lugoj. Gratie investitiilor realizate in ultimii opt ani de catre concernul german (17 milioane euro), importului de tehnologie moderna si unei mai bune organizari interne, productivitatea a crescut semnificativ, calitatea produselor s-a imbunatatit, vanzarile s-au triplat, iar exportul este acum de aproape cinci ori mai mare. Mondial SA a inregistrat si o crestere a notorietatii pe plan national, fiind lider de piata pe categoria obiecte sanitare.

Vanzatorii influenteaza consumatorul final

Conform unui studiu de piata realizat pentru aceasta companie de catre IMAS in noiembrie 2001, rezulta ca romanii nu aleg obiectele sanitare dupa marci, ci dupa raportul calitate/pret – prin calitate intelegandu-se durabilitatea, usurinta in intretinere, un design deosebit, rezistenta la impact si confort. Un argument deloc de neglijat este si proximitatea magazinului sau a depozitului fata de casa.
„Piata romaneasca poate fi considerata o piata care se maturizeaza, cu competitori care acopera toate segmentele de cerere. Cel mai semnificativ indiciu al acestei maturizari il constituie deplasarea preferintelor consumatorilor prioritar catre calitate, si mai putin catre pret”, este de parere Daniel Grigorie, Marketing Manager la Mondial SA.
In anul 2001, din totalul importurilor de obiecte sanitare din Spania, Bravo Group detinea 86% (conform INS si CRCE), iar din total importuri, indiferent de tara de provenienta, 20%.
„Produsele noastre se vand bine fata de alte marci din import, pentru ca ne putem permite sa negociem direct cu fabricantii de top mondial – pentru care calitatea si designul sunt foarte importante – preturi foarte competitive”, afirma Ovidiu Suta, director de vanzari la Bravo Group, firma distribuitoare de gresie, faianta si obiecte sanitare din tari precum Spania, Germania, Italia, SUA, Franta, Polonia. „Totodata, am investit foarte mult in prezentarea produselor, atat in showroom-urile proprii Laguna, cat si in amenajari, in peste 40 de magazine ale partenerilor nostri.”
Intr-adevar, consumatorul final, mai mult sau mai putin avizat, isi fundamenteaza decizia de cumparare in functie de informatiile pe care le gaseste in magazin, dupa cum rezulta si din studiul realizat de IMR&C Group. „Cel mai intalnit tip de magazin este Tehnicosanitar, unde se vinde un volum mare si o gama larga de produse si marci. Daca firmele de constructii stiu exact ce cauta si ce cumpara, consumatorul de rand depinde de cunostintele, de bunavointa si buna-credinta a vanzatorului, respectiv a micului meserias care asigura manopera”, ne spune Monica Buculei, director general la compania mentionata.
Iata de ce una din prioritatile principalilor jucatori care actioneaza pe aceasta piata ramane dezvoltarea retelelor proprii de distributie, investitia in promovarea si prezentarea produselor, dar si in personalul din magazine, astfel incat clientul sa poata alege in cunostinta de cauza.     

productia de gresie, faianta si obiecte sanitare (in 2001)

Produsul    Realizat
Gresie (m2)    2.467.485
Faianta (m2)    6.750.345
Obiecte sanitare –    23.374    
portelan (tone)
Obiecte sanitare –    8.618    
ceramica (tone)