Criza COVID-19 a adus tehnologia în prim plan pentru sectorul financiar și nu numai, companiile văzând cum progresul anticipat pe doi sau trei ani este astfel comprimat în două sau trei luni. Ce înseamnă acest lucru pentru fintech la nivel global în 2021?
Clifford Chance : 1. Riscuri în creștere pentru utilizarea Inteligenței Artificiale (IA) și a datelor
Autoritățile globale de reglementare continuă să publice îndrumări și recomandări; în unele jurisdicții a intrat deja în vigoare legislația specifică, fiind așteptată și în Uniunea Europeană în 2021.
Ce urmează?
• Utilizarea datelor de către instituțiile financiare și companiile tehnologice, inclusiv algoritmii pentru luarea deciziilor, vor fi în continuare sub monitorizarea autorităților de reglementare, a persoanelor afectate și a organizațiilor care militează pentru protecția confidențialității. De asemenea, companiile care utilizează IA și datele vor fi supuse unei atenții sporite pe legislația antitrust;
• 2021 ar putea înregistra mai multe procese colective și reclamații legate de utilizarea datelor cu caracter personal, instanțele analizând măsurile de compensare. Sunt de așteptat și revendicări ce decurg din utilizarea sau schimbul de date cu scopul de a gestiona criza COVID-19.
• Pentru guverne, autorități de reglementare și organisme industriale la nivel global, încrederea și atenția publicului sunt prioritare. Companiile trebuie să se concentreze asupra impactului asupra consumatorului și să utilizeze instrumente bazate pe IA concepute pentru un anumit tip de consumator, pentru a evita cenzura.
2. Plăți
Anul trecut, segmentul plăților și reglementarea acestuia au revenit în prim plan. Impactul COVID-19 asupra obișnuințelor de consum și scandalul Wirecard au fost doar doi dintre factorii determinanți.
Ce urmează?
• Prin implementarea unor mecanisme solide de protecție, este asigurată rambursarea fondurilor către clienți în cazul insolvenței firmelor de servicii de plată. Pentru autoritățile de reglementare, managementul prudențial al riscurilor și mecanismele de protecție implementate de firmele de plăți reprezintă o prioritate în 2021.
• Înființarea noilor autorități de reglementare a „Big Tech” și cadrele legislative dedicate, cum este Digital Markets Act propus de Uniunea Europeană, vor influența capacitatea jucătorilor cheie din piața de tehnologie de a se impune la implementarea de noi produse financiare.
• Modelul „cumpără acum, plătește mai târziu” popularizat de firme precum Klarna s-a consolidat în pandemie. Sunt de așteptat o creștere a activității M&A și a proceselor de listare, mai multe îndrumări pentru consumatori, aplicarea reglementărilor și, posibil, o reglementare mai strictă.
3. Reziliența operațională
Pentru autoritățile de reglementare, asigurarea continuității serviciilor cheie pentru afaceri rămâne prioritară. Prin creşterea gradului de digitalizare a experienței clienților, mai multă automatizare și utilizarea sporită a furnizorilor terți, toate companiile sunt expuse riscului de a se confrunta cu blocaje tehnologice.
Ce urmează?
• Autoritățile de reglementare vor implementa din ce în ce mai mult recomandările existente în reglementările specifice. În Marea Britanie, autoritatea de profil se pregătește să publice o decizie prin care impune companiilor să identifice serviciile de afaceri importante și să testeze cu atenție planurile de urgență. În Singapore, îndrumările existente pentru bănci privind externalizarea vor fi în curând legiferate ca cerințe obligatorii din punct de vedere juridic.
• Măsurile de aplicare a legilor privind întreruperile operaționale s-ar putea intensifica. Autoritățile de reglementarea ar putea responsabiliza companiile pentru eșecul reacției la provocările COVID-19. Aceleași întreruperi tehnologice (și criticile atrase din partea autorităților de reglementare) ar putea atrage pretenții civile.
• În octombrie 2020, Comisia Europeană a prezentat propunerea sa privind reziliența operațională digitală (DORA) pentru armonizarea normelor care vizează riscul IT&C în domeniul financiar. Aceasta va include crearea unui cadru UE pentru supravegherea furnizorilor terți de servicii IT&C de importanță „critică”, precum cloud computing, platforme de analize de date sau software. În 2021, firmele trebui să înceapă să ia măsuri pentru conformare.
4. Dezvoltări în Crypto și CBDC (Central Bank Digital Currency)
Autoritățile de reglementare continuă să lucreze pentru aducerea cripto-activelor sub incidența reglementărilor legislative, inclusiv în Emiratele Arabe Unite, unde Clifford Chance a contribuit la dezvoltarea noului regim privind cripto-activele. Se presupune că dezvoltarea segmentului de finanțare descentralizată (DeFi), care aspiră să creeze prin tehnologia blockchain o alternativă globală peer-to-peer la finanțarea tradițională, a atras investiții crypto nereglementate de miliarde de dolari.
Ce urmează?
• Printre altele, înăsprirea cerințelor de reglementare AML (Anti Money Laundering) aplicabile cripto-activelor la nivel global și o serie de discuții cu privire la propunerea UE privind reglementarea piețelor de cripto-active (MiCA), consultarea Marii Britanii cu privire la abordarea sa pentru reglementarea cripto-activelor și a stablecoins, precum și propunerea Hong Kong-ului de a introduce un regim de licențiere pentru furnizorii de servicii pentru active virtuale.
• Mai multe economii se apropie de momentul emisiei la scară largă a CBDC. În ianuarie 2021, Banque de France a confirmat că a pilotat cu succes utilizarea unui CBDC pentru decontarea de acțiuni din fondul monetar, iar programul pilot al Băncii Populare din China pentru CBDC (Renminbi digital) a fost extins la mai multe orașe, inclusiv Beijingul, în urma testelor din Shenzhen și Suzhou. Rezerva Federală a Statelor Unite a anunțat, de asemenea, că investighează în mod activ modul în care tehnologia registrului distribuit ar putea fi utilizată pentru digitalizarea dolarului.
• În Statele Unite, autoritățile de reglementare vor examina îndeaproape platformele DeFi. Sunt de așteptat noi inițiative de reglementare și conformare împotriva platformelor de tranzacționare a cripto-activelor din SUA și din afara SUA. De asemenea, vom vedea noi evoluții în războiul pentru jurisdicția în reglementarea activităților valutare virtuale dintre autoritățile federale și cele de stat.
5. Fintech sustenabil
În sectorul financiar se remarcă un accent sporit asupra problemelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG). Evoluțiile din cadrul de reglementare, cum sunt taxonomia verde și planul de stimulare al Comisiei Europene, precum și interesul manifestat de sectorul privat și de către consumatori contribuie la stimularea schimbării înainte de conferința ONU dedicată schimbărilor climatice (COP26) din noiembrie 2021.
Aspectele ESG și provocările abundă pentru fintech, începând cu amprenta de carbon a Bitcoin, problemele culturale și etice provocate de dezvoltarea de produse utilizând date personale sau IA, precum și valoarea pe care o poate genera fintech în domeniul incluziunii sociale.
Ce urmează?
• O mai mare concentrare pe intersecția dintre ESG și fintech. Acest lucru înseamnă oportunități îmbunătățite pentru firmele și companiile fintech verzi sau conștiente de impactul lor social, care sunt responsabilizate mai mult pe aspectele ESG. Diversitatea și incluziunea vor fi esențiale, cu o tendință către investiții mai mari în firmele fintech conduse de persoane din categoria BAME (Black, Asian and Minority Ethnic) și fondatoare de sex feminin.
• În contextul unui accent sporit pe aspecte de guvernanță, companiile financiare trebuie să dezvolte proceduri documentate privind dezvoltarea, implementarea și utilizarea tehnologiei ce poate avea un impact asupra consumatorului sau societății în general. În cazul IA, acestea ar putea include coduri etice, explicații privind IA, procese de aprobare și alocare a responsabilității. Primii pași către diligența obligatorie în materie de drepturile omului înseamnă că firmele fintech de toate dimensiunile trebuie să înțeleagă riscurile de-a lungul lanțului lor valoric și să arate că dispun de procese pentru a le adresa.
• Inaugurarea Președintelui Biden a pus ESG pe agenda prioritară a Statelor Unite, ceea ce ar putea atrage o atenție specială pe aspecte fintech sustenabile. Este de așteptat monitorizarea sporită din partea SEC (Securities and Exchange Commission) și a altor autorități de reglementare din Statele Unite privind tehnica „greenwashing” și alte practici de marketing potențial înșelătoare.
Sursă foto: Dreamstime