Serviciile medicale excepţionale oferite în clinicile de lux din România, preţul chiar de trei ori mai mic decât în vestul Europei şi pregătirea profesională a doctorilor romåni au creat un nou tip de turist: cel care vine în România pentru tratament. Un număr tot mai mare de străini fac naveta între Romånia şi ţara lor de baştină pentru interese de afaceri. Între două întålniri la restaurant şi după multe ore petrecute la birou, străinii îşi găsesc
Serviciile medicale excepţionale oferite în clinicile de lux din România, preţul chiar de trei ori mai mic decât în vestul Europei şi pregătirea profesională a doctorilor romåni au creat un nou tip de turist: cel care vine în România pentru tratament.
Un număr tot mai mare de străini fac naveta între Romånia şi ţara lor de baştină pentru interese de afaceri. Între două întålniri la restaurant şi după multe ore petrecute la birou, străinii îşi găsesc timp să încerce calitatea serviciilor autohtone, inclusiv pe cele oferite de clinicile medicale private. Iar preţul foarte avantajos al intervenţiilor îi determină pe mulţi să revină la respectivele clinici, chiar dacă businessul lor în Romånia s-a terminat.
„De obicei, vin pacienţi cu probleme mari, pentru care se justifică o deplasare pånă în Romånia“, spune Gheorghiţă Dinu, director executiv al clinicii Velvet Dental. Dacă în Romånia o plombă costă între 30 şi 50 de euro, în Ungaria preţul este de aproximativ 100 de euro, iar în Germania, încă şi mai mare. Are, prin urmare, sens pentru un străin să apeleze la un stomatolog local pentru o astfel de intervenţie numai dacă vine cu treburi în Romånia. În schimb, o operaţie precum reconstituirea ambelor arcade costă 14.000 de euro la cea mai scumpă clinică de la noi, faţă de 42.000 de euro în Austria, caz în care o călătorie în Romånia devine interesantă în sine.
Sesizånd această împrejurare, agenţiile de turism de la noi au început să ofere, în ultimii doi ani, pachete destinate special turismului medical. „S-a înregistrat o creştere mare a numărului de străini care vin în Romånia pentru tratament“, spune Roxana Stanciu, director de marketing şi vånzări al agenţiei Alto Tours. Vånzările de astfel de pachete turistice ale turoperatorului, specializat pe segmentul corporate, au reprezentat aproximativ 3% din cifra de afaceri de 9,8 milioane de euro înregistrată în 2007. „Am avut anul trecut aproximativ 180 de străini, veniţi în grupuri, pentru a-şi rezolva diverse probleme medicale“, spune Stanciu. Majoritatea turiştilor vin din Israel, Italia şi Franţa, pentru tratamente clinici de lux, cu care Alto Tours a stabilit parteneriate. „Avem contracte de incoming cu trei agenţii de turism, două din Romånia şi una din Italia“, spune Gheorghiţă Dinu. „Pacientul trimite un e-mail, o radiografie şi primeşte informaţii privind costurile estimative şi durata operaţiunii. El vine în Romånia, este cazat, începe tratamentul, în etape, iar între timp, pånă la finalizarea acestuia, mai vizitează Bucureştiul şi ţara.“ Practic, pacientul beneficiază simultan atåt de un program de tratament, cåt şi de un program de vacanţă.
Agenţiile de turism, împreună cu clinicile, încearcă să lucreze cu grupuri de aproximativ 15 persoane, astfel încåt turiştii să beneficieze şi de discounturi sau bonusuri. Annual, clinica Velvet Dental are 1.200 de turişti veniţi la tratament, iar veniturile încasate de pe urma străinilor se ridică la 35% din totalul celor 1,7 milioane de euro, cåt a fost cifra de afaceri consemnată anul trecut.
O tendinţă deja bine conturată în Occident şi care a devenit vizibilă şi în Romånia este înlocuirea unora dintre intervenţiile chirurgicale estetice cu tratamente efectuate de aparate performante. Tratamentul de recuperare modern înlocuieşte şi tradiţionalele băi cu nămol. „Avem contracte cu Ucraina, Italia şi Germania. Am avut anul trecut aproximativ 70 de străini, veniţi în grupuri organizate“, spune Mirela Coman, spa manager al centrului Hera Body Care din Constanţa. Clinica pune la dispoziţia pacienţilor cazare la vile şi hoteluri de trei-cinci stele, dar furnizează şi pachete de spa medical fără cazare, în cazul în care clientul vine prin intermediul unei agenţii de turism. „Sunt mulţi turişti străini aflaţi pe litoral care vin la noi pentru spa medical“, spune Coman. Preţul mediu al unui pachet de recuperare este de 700 de euro.
De la relaxare şi tratamente cosmetice pånă la operaţiile estetice nu mai este decåt un pas. Mulţi occidentali aleg Europa de Est, cu precădere Romånia şi Bulgaria, şi pentru astfel de intervenţii. Primul an în Uniunea Europeană i-a priit medicinei estetice romåneşti. Acest sector de servicii a înregistrat în 2007 o creştere cu 50% a cifrei de afaceri, iar încasările şi numărul de pacienţi au continuat să crească şi în 2008. „Am avut anul trecut circa 500 de pacienţi. Cam jumătate din ei au fost străini, din Germania, Statele Unite şi, foarte mulţi, din Italia. Sunt atraşi de preţuri: o operaţie de mărire a sånilor poate ajunge aici pånă la 4.000 de euro, în timp ce preţul este dublu sau chiar triplu în Occident“, spune Tiberiu Bratu, proprietarul clinicii Brol Medical Center din Timişoara. Operatorii din branşă se gåndesc să demareze un program pentru perioada următoare, prin care să atragă şi mai mulţi pacienţi străini. Mai mult, se vorbeşte în piaţă despre investitori din Israel şi Marea Britanie, care ar fi interesaţi să deschidă clinici în Romånia.
Gheorghiţă Dinu, director executiv, Velvet Dental
10% din clienţii clinicilor romåneşti de chirurgie estetică sunt străini, potrivit reprezentanţilor acestei branşe