Sectorul medical din România se află la adăpost de criză, iar pentru jucătorii din domeniul stomatologic acest an nu a fost unul atât de greu pe cât se preconiza. Mai mult chiar, majoritatea clinicilor anunţă extinderi.
După ce clinicile private generaliste au anunţat afaceri în creştere pentru prima jumătate de an, e rândul jucătorilor din segmentul stomatologic să se laude cu businessuri bine consolidate. Acest lucru este posibil mai ales pentru că piaţa este încă puţin acoperită.
„Saturarea pieţei stomatologice din România se va produce cu greu, abia peste 10 -15 ani, o dată cu dezvoltarea economică de ansamblu a României”, este de părere Mariana Oancea, director executiv al DentalMed. Până atunci, piaţa va înregistra creşteri medii de 15%, de la an la an, potrivit lui Michaell Shkurko, deţinătorul clinicii Dental Plan.
O piaţă de cel mult 300 de milioane de euro
În acest moment, piaţa stomatologică din România are o valoare de 200 – 300 milioane de euro, potrivit jucătorilor din domeniu, care subliniază că este greu de estimat o cifră exactă în condiţiile în care la fiecare colţ de bloc „răsar”, de la lună la luna, noi cabinete minuscule. Tot 10 ani vor trece şi până la cristalizarea pieţei şi împărţirea ei în cele două segmente: clinicile cu cel puţin zece locaţii şi cabinetele de cartier, mai spune Mariana Oancea.
Cabinetele de cartier sunt însă cele care echilibrează piaţa locală de servicii stomatologice. „Este evident nevoie şi de acest segment. Nu toată lumea îşi poate permite să apeleze la o clinică premium, cu tarife mai mari”, spune Gheorghiţă Dinu, managing partner al Imperial Dent. Mai mult chiar, aceste clinci rezistă mult mai bine actualei crize economice. „Cabinetele mici prezintă însă o capacitate destul de mare de adaptare la schimbările mediului economic, dat fiind ca abordarea este la nivel minimalist – număr redus de personal, structuri organizatorice simpliste, nivel redus al cheltuielilor”, spune Mariana Oancea. De asemenea, tendinţa de restrângere a cheltuielilor în rândul clienţilor va fi un atu pentru cabinetele de cartier, care practică preţuri mai mici.
În timp, însă, acestea vor fi nevoite să se grupeze şi să activeze în jurul clinicilor mari. „După intrarea jucătorilor mari, care vor putea oferi atât tratamente de calitate, cât şi preţuri accesibile, o parte a acestora vor fi organizate în reţele care deservesc sistemul poliţelor de asigurare stomatologică”, a precizat Michaell Shkurko.
Satele, „rai economic” pentru dentişti
Un alt motiv pentru care piaţa serviciilor medicale stomatologice este atât de restrânsă în România este slaba reprezentare a mediului rural. Potrivit Oliviei Ungureanu, directorul de dezvoltare al Velvet Dental Clinics, doar 10% dintre cabinetele din România sunt în mediul rural.
„De altfel, aici vorbim de deficienţa întregului sector medical, bineînţeles datorată dificultăţilor finaciare ale mediului rural al ţării, lipsei de implicare a autorităţilor în masură să schimbe ceva şi a motivaţiei financiare inexistente a personalului medical”, a subliniat aceasta.
Cu toate acestea, sunt voci care spun că mediul rural poate fi un adevărat „rai economic” pentru medicii care fac această alegere. „Acest gen de afacere poate aduce un profit important, motiv pentru care acest aspect nu trebuie neglijat”, spune Mariana Oancea de la Dental Med. Dezavantajul mare este că mediul rural induce plafonare, iar „stomatologia nu înseamnă doar plombe”, după cum subliniază Dinu.
România, destinaţia perfectă pentru turism dentar
În România, pe lângă mediul favorabil, clinicile ctomatologice mai beneficiază de un atu: turismul dentar. Ţara noastră este una dintre destinaţiile preferate de pacienţii care caută rezolvarea unor probleme stomatologice într-un timp scurt şi pe bani puţini.
„Turismul dentar aduce însă probleme de mentalitate. Străinii şi chiar românii care trăiesc în străinătate sunt obişnuiţi să vină o săptămână sau doar 3 zile şi să îşi rezolve toate problemele dentare. Este sistemul practicat în Europa de Vest şi în Statele Unite. De exemplu, în SUA ajungi la clinică, stai 10 zile, cheltuieşti 50.000 de dolari şi îţi aranjezi toată dantura. La noi, preţurile sunt mult mai rezonabile încă”, spune Gheorghiţă Dinu.
Potrivit oficialului Imperial Dent, pe lângă preţurile foarte avantajoase, clinicile din România ar trebui să ofere clienţilor din străinătate pachete care să includă cazarea. Acest lucru este posibil prin colaborările avute cu diverse agenţii de turism, după cum subliniază Olivia Ungureanu, de la Velvet Dental Clinics.
Criza nu scade numărul de clienţi
Jucătorii din domeniu par destul de optimişti şi în ceea ce priveşte numărul de clienţi, număr care nu a scăzut, după cum spun aceştia. E drept că, indiferent de contextul economic, oamenii vor fi permanent interesaţi de sănătatea lor.
Pentru Imperial Dent, primele luni de criză au fost de fapt o „criză de timp” din cauza numărului mare de pacienţi. „În plină criză, segmentul de clienţi premium a înregistrat un vârf neaşteptat”, a declarat Gheorghiţă Dinu.
Pentru Velvet Dental, lucurile sunt doar puţin diferit. Dacă până anii trecuţi clinică era obişnuită cu creşteri considerabile de la lună la lună, jumătatea acestui an adus o stagnare. „În schimb, nu s-a simţit nicio atenuare a serviciilor stomatologice indiferent de costurile pe care le implică”, spune cu optimism Olivia Ungureanu.
Nici pentru clincile care sunt susţinute cu precădere de clienţii corporate, cum ar fi Dental Plan, criza nu a avut un impact major. „Nu am înregistrat scăderi ale numărului de clienţi. Totuşi, sesizăm o uşoară scădere a disponibilităţii pacienţilor de a plăti pentru servicii care nu sunt incluse în abonament”, spune Michaell Shkurko.
Deschieri noi chiar şi în 2009
Chiar dacă veştile din cele mai multe domenii din piaţă sunt negative şi puţini se mai încumetă să mai facă învestiţii sau chiar să se gândească la ele, operatorii de clinci private stomatologice nu se sfiesc.
Cu toate că nu poate estima un buget exact de investiţii, Dinu de la Imperial Dent anunţă două clinci în Bucureşti, în 2 ani, pentru ca apoi să urmeze extinderea în franciză. „O franciză Imperial Dent ar putea costa între 100.000 de euro şi 300.000 de euro. Pentru extindere luăm în calcul oraşe ca Constanţa, Braşov, Timişoara sau Cluj”, spune oficialul clincii. Cât despre vânzare, Dinu spune ferm că nu va fi luată în calcul în următorii 5 ani.
Nici Michaell Shkurko nu vrea să audă de vânzarea afacerii Dental Plan. „Actualul context economic nu este portivit pentru o astfel de acţiune”, spune acesta. Dar se pare că situaţia financiară nu e un impediment pentru dezvoltare. „În septembrie, inaugurăm a doua clinică din Bucureşti, iar până la sfârşitul acestui an avem în plan deschiderea a încă trei cabinete, împreună cu o importantă companie de servicii medicale, parteneră a Dental Plan. De asemenea, extindem constant reţeaua noastră de parteneri din ţară”, afirmă Michaell Shkurko.
În acelaşi timp, Mariana Oancea de la Dental Med afirmă că „orice este de vânzare, depinde doar de preţ”. Până atunci, însă, extinderea continuă. „DentalMed îşi va continua strategia de extindere anul acesta printr-o investiţie masivă (aproximativ 1 milion de euro), pe care sperăm să o finalizăm până la mijlocul anului 2010. Rezultatul va fi pe măsura investiţiei – cel mai mare centru de excelenţă în stomatologie, având ca vârf de lance chirurgia şi estetica dentară”, a declarat aceasta.
Pentru Velvet Dental, 2009 e anul de consolidare a afacerii şi de creştere a calităţii serviciilor şi personalului.
Dent Estet, un alt mare jucător al pieţei de profil, a anunţat în urmă cu câteva luni că doreşte să îşi extindă reţeaua de clinici, prin deschiderea altor locaţii noi în oraşele mari din ţară precum Braşov, Iaşi şi Ploieşti. Reprezentanţii companiei îşi propun să îndeplinească acest obiectiv până la sfârşitul anului 2009, perioada de implementare a acestor proiecte fiind ghidată în principal de evoluţia economică a pieţei din România.