Conform masuratorilor companiei TNS/CSOP, cotele de piata in mediul urban (inclusiv vizitatorii) ale posturile Pro TV si Antena 1 au scazut de la 19,5%, respectiv 16,6% in ianuarie, la 17,8%, respectiv 14,4%, in luna mai. (Cifrele se refera la intervalul „toata ziua,,). Aceeasi scadere se constata si pentru intervalul de maxima audienta (prime time): in cinci luni, cota de piata Pro TV a pierdut 3,8 procente! Scaderea cotei Antenei 1 in prime time a fost mai usoara: 1,3 procente. Cei „doi grei,, ai pietei TV din Romania au resimtit ofensiva de primavara a concurentei. Astfel, in prime time, cota de piata Prima a crescut din ianuarie pana in mai cu 2,9 procente, TV Romania 1 si-a imbunatatit cota de vizionare cu 1,3 puncte, iar TVR 2 a ajuns la o cota de 4,2%, fata de cea de 2,8% in ianuarie a.c. Dar cea mai importanta crestere a avut-o Acasa TV: 3 procente in prime time, respectiv 3,6 procente pentru intervalul „toata ziua,,! Astfel, cota de piata in prime time a postului de nisa Acasa TV a ajuns la 14%, la un singur punct sub cota canalului public TV Romania 1.
Ileana Tomescu, Deputy Managing Director Initiative Media, explica cresterea cotei de piata a postului Acasa TV pe seama serialului „Clona,,. In luna mai, de exemplu, varful serialului „Clona,, a inregistrat un rating mediu de 1.599.000 de telespectatori pe minut, mai mare decat ratingul finalei Dinamo-National transmis pe TV Romania 1 (1.557.000 telespectatori pe minut). Pe de alta parte, Ileana Tomescu precizeaza ca programele care au contribuit la cresterea cotei postului Prima TV au fost Big Brother si „Cronica Carcotasilor,,. Big Brother a inregistrat pana acum audiente sub asteptarile producatorilor. „Audienta sa insa depaseste media programelor Prima TV si reprezinta programul-locomotiva al acestui post, spune Tomescu. Mai mult, Cronica Carcotasilor,, inregistreaza o audienta foarte buna, 6,5-7 puncte de rating.,,
La cresterea cotei de piata a canalului TV Romania 1 au contribuit „tridentul Lazarov,,: „Surprize, surprize,,, „Iarta-ma,, si „Bine ai venit la nunta ta,, (noul program cu succes de rating). „Investitia in difuzarea de filme noi a fost un factor de imbunatatire a audientei TV Romania 1,,, precizeaza Ileana Tomescu.
Scaderea cotelor de vizionare ale posturilor Pro TV si Antena 1 se datoreaza, in afara ofensivei concurentei, si faptului ca nu au venit in acest sezon cu programe noi de succes.
In lunile aprilie – mai, masuratorile TNS/CSOP releva o scadere a audientei principalelor programe de stiri fata de ianuarie-februarie. O concluzie pripita ar fi ca telespectatorii s-au plictisit de stirile de fapt divers incluse in aceste programe. In realitate, descresterea are drept cauza sezonalitatea. „Fiind programe plasate in prime time, audienta lor scade in perioada de primavara-vara,,, spune Ileana Tomescu. Audientele programelor de stiri din luna mai 2003 sunt aproximativ aceleasi cu cele din mai 2002.
Pro TV si Antena 1 raman in continuare statiile care, in mediul urban, livreaza per spot difuzat cea mai mare audienta. Astfel, in primele cinci luni ale acestui an, audienta medie a unui spot difuzat in prime time la PRO TV a inregistrat 6,3 puncte de rating. La Antena 1 audienta medie per spot a obtinut 6,2 puncte de rating, iar la Prima TV 2,5.
Daca in aceasta primavara castigul de audienta pare sa apartina posturilor „mici,,, ramane de vazut care va fi reactia celor doi „voinici,, (Pro TV si Antena 1) in toamna acestui an.
Evolutia audientei programelor de stiri In prime time
In mediul urban (ianuarie – mai 2003) – rating %
Program Ianuarie Februarie Martie Aprilie Mai
stirile Pro TV 12,6 12,5 10,2 8,8 7,1
Observator (Antena 1) 12,5 12,3 11,3 8,2 6,8
Jurnalul (TV Romania 1) 7,5 7,7 7,1 5,1 3,8
Focus 18 (Prima TV) 6,5 4,8 4,4 3,1 2,6