Se spune ca cele mai bune afaceri se fac cu banii altora. Mizand pe acest adevar, cat si pe renumele pe care societatea Gepa Center si-l crease de la infiintare, George Padure hotarase in octombrie 1997 ca a venit momentul sa-si extinda afacerea la nivel national. In acest scop, patronul Gepa initia un prospect de emisiune de actiuni prin subscriere publica pentru constituirea unei noi societati comerciale Gepa SA. Obiectivul urmarit de noua societate era infiintarea unui lant de magazine in toa
Se spune ca cele mai bune afaceri se fac cu banii altora. Mizand pe acest adevar, cat si pe renumele pe care societatea Gepa Center si-l crease de la infiintare, George Padure hotarase in octombrie 1997 ca a venit momentul sa-si extinda afacerea la nivel national.
In acest scop, patronul Gepa initia un prospect de emisiune de actiuni prin subscriere publica pentru constituirea unei noi societati comerciale Gepa SA. Obiectivul urmarit de noua societate era infiintarea unui lant de magazine in toata tara, bazat pe modelul standard al celui situat pe Calea Dorobantilor din Capitala. Din subscrieri, George Padure miza pe obtinerea a 50 miliarde lei (50 milioane actiuni/1.000 lei actiunea), bani cu ajutorul carora spera sa poata infiinta o retea de 17 magazine in toate orasele importante din tara. „Daca operatiunea de subscriere se va incheia la termenul fixat, 31 ianuarie 1998, primul magazin din reteaua Gepa SA va putea fi deschis in luna septembrie a anului urmator, declara Padure la vremea demararii emisiunii de actiuni.
Rezultatele sunt
sub asteptari
La un an si jumatate de la demararea acestui proiect investitional, George Padure recunoaste ca rezultatele nu sunt nici pe departe cele scontate. Din cele 50 miliarde lei preconizate, s-au strans din subscrieri doar 4 miliarde si jumatate, omul de afaceri completand prin aport personal pana la suma de 9 miliarde, bani cu care s-a constituit Gepa SA.
Din cauza acestui fapt, planul initial de deschidere a 17 magazine nu a putut fi pus in aplicare, optandu-se in noile conditii financiare doar pentru cinci dintre ele, doua in Bucuresti si cate unul in Constanta, Cluj si Sibiu. Cotarea la bursa de valori, dorita de primarul sectorului 1, nu a fost realizata din cauza votului negativ al AGA noii societati.
Cei 7.500 de actionari care au subscris in cele din urma la Gepa SA au toate motivele sa fie nemultumiti. Ei stiu ca altele ar fi fost perspectivele lor de castig daca societatea ar fi pornit cu un lant de 17 magazine si un capital social de 50 miliarde lei.
Infiintata in aprilie 1998, mai tarziu decat era prevazut, Gepa SA a reusit sa deschida totusi un prim magazin in Capitala, la intersectia dintre Str. Stefan Furtuna si Bd. Dinicu Golescu. „Desi vanzarile au crescut, rezultatele financiare la sfarsitul anului trecut arata o pierdere de 48 milioane lei, recunoaste George Padure. Explicatiile acestei pierderi sunt puse pe seama chiriei mari platite pentru spatiul magazinului (aproximativ 200 mp) si depozitul aferent, cat si pe a timpului scurt de la infiintarea acestuia.
Momentul a fost
prost ales
Incercand sa identifice principala cauza care a stat la baza nerealizarii proiectului sau initial, Padure puncteaza: „Momentul a fost prost ales. La scurt timp dupa lansarea emisiunii de actiuni, a urmat o perioada de devalorizare accentuata a leului, ceea ce a dus la scaderea puterii de cumparare a populatiei, cu efect si asupra cumpararii de actiuni. Pe de alta parte, modul in care se desfasoara comertul romanesc este anormal, crede patronul Gepa Center. „Exista un exces de spatii comerciale in Capitala. Este nefiresc ca in fata unui magazin sa fie amplasat un chiosc, iar in fata acestuia sa mai apara si o taraba opineaza el.
In ciuda acestor anomalii, George Padure este totusi optimist in ceea ce priveste viitorul Gepa SA. El spera ca, pana la sfarsitul anului acesta, sa poata deschide un al doilea magazin in Bucuresti pe una din arterele centrale (Calea Victoriei, Bd. Magheru, Calea Mosilor), reusita fiind conditionata de gasirea unui spatiu adecvat (100-150 mp) la o chirie sub 40 USD/mp.
In acelasi timp, in noile magazine se va constata o schimbare de perspectiva in ce priveste gama de produse vandute, accentul mutandu-se de pe produsele de lux pe cele de larg consum, adresate categoriilor de populatie cu venituri medii. Intrebat daca are in vedere extinderea afacerilor sale si in alte domenii decat comertul, George Padure este categoric: „In nici un caz, spune el. Asta am facut toata viata si e singurul lucru la care ma pricep bine.