Vrei să contribui la sponsorizarea echipei preferate de fotbal sau să donezi bani în contul unei universităţi, sindicat sau organizaţii neguvernamentale? O poţi face fără să scoţi niciun ban din buzunar.
Un produs bancar special, cardul de afinitate, face ca astfel de contribuţii să funcţioneze simplu. Acest tip de card presupune existenţa unui parteneriat între o bancă şi organizaţia care beneficiază de donaţii. Posesorul nu pierde niciun leu din conturile sale, ci doar acceptă ca o parte din comisioanele pe tranzacţiile efectuate, din comisioanele de administrare a contului sau din cele de emitere a cardului să fie direcţionate către organizaţia cu care are banca un parteneriat.
Mai există un sistem de donaţie afiliat cardurilor care au un sistem de bonusuri pentru client: puncte pe care banca le acordă pentru efectuarea de tranzacţii la comercianţi, de exemplu, şi care se pot transforma mai târziu în discounturi la cumpărături. Parte din aceste puncte se transformă în bani şi este direcţionată către beneficiari. Banii de plastic de acest gen au aceleaşi caracteristici ca un card clasic: pot fi folosiţi la retragerea de numerar sau la plata la comercianţi.
În România, există deocamdată doar patru bănci şi o instituţie financiară nebancară ce au astfel de instrumente de plată: MKB Romexterra, Emporiki Bank, OTP, Banca Carpatica şi EuroLine Retail Services. Dacă ultima dintre aceste instituţii direcţionează donaţiile către o fundaţie care militează pentru eradicarea cancerului la sân, Romexterra contribuie la finanţarea sindicatelor din Petrom, ale funcţionarilor publici şi ale asistenţilor sociali. Emporiki are parteneriat cu Dinamo, Carpatica cu Automobil Clubul Român, şi OTP Bank cu echipa de hochei din Miercurea Ciuc. Pe lângă donaţiile realizate, cardurile de afinitate au şi avantaje pentru posesori. Cardurile Romexterra sunt personalizate, conţinând poza posesorului. Acest fapt îi ajută să utilizeze cardul şi ca legitimaţie.
Europenii preferă să finanţeze sportul
În România, industria cardurilor de afinitate este abia la început de drum, chiar dacă primele au apărut acum doi-trei ani. La mijlocul anului 2007, în Europa existau aproximativ şase milioane de astfel de carduri. În totalul celor 33 de milioane de carduri de credit realizate în parteneriat cu o instituţie nefinanciară de către Mastercard (singurii care deţin carduri de afinitate), aceste modalităţi moderne de donaţii au o pondere de 18%. Europenii preferă să „sponsorizeze“ cu ajutorul acestora în special sportul şi asociaţiile profesionale. Astfel, fiecare posesor al unui card de afinitate poate contribui la finanţarea asociaţiei profesionale din care face parte sau la finanţarea cluburilor sportive, universităţilor, asociaţiilor de protecţia mediului sau de binefacere. Pe primul loc în preferinţele europenilor se află finanţarea cluburilor de fotbal, la egalitate cu finanţarea propriei asociaţii profesionale.
Europenii sprijină sportul, românii sindicatele
Europenii preferă să sponsorizeze prin cardurile lor de afinitate cluburile şi asociaţiile sportive. Circa 40% din carduri au ca beneficiari asociaţii sportive, şi doar 25%, asociaţii profesionale şi universităţi.
ROMEXTERRA
Carduri de afinitate sub sigla MasterCard cu: FSLI Petrom (Federaţia Sindicatelor Libere şi Independente din Petrom), SNFP (Sindicatul Naţional al Funcţionarilor Publici), CNASR (Colegiul Naţional al Asistenţilor Sociali din România)
EMPORIKI BANK
Card de debit Maestro cu Dinamo
CARPATICA
Card de debit pentru membrii Automobil Club Român (ACR)
OTP BANK
Card Affinity Hockey cu echipa de hochei din Miercurea Ciuc
EUROLINE RETAIL SERVICE
Card nebancar de afinitate cu Fashion Targets Breast Cancer.