Navigand pe Internet, este imposibil sa nu ne oprim si la site-urile oficiale (sau neoficiale) ale cluburilor de fotbal celebre. Echipe ca Milan, Liverpool sau Barcelona au sustinatori pe tot globul, iar Internetul ofera acum sansa ca acestia sa se intalneasca, sa fie mereu la curent cu ultimele stiri, sa discute live cu vedetele. Intr-un cuvant, sa interactioneze mult mai usor cu tot ceea ce tine de echipa preferata.
In Italia, echipele din prima si a doua serie sunt prezente in totalitate pe Internet. Campionii AC Milan pot fi gasiti la https://www. acmilan.com. Site-ul are un design placut, fiind folosite, in special, culorile milanezilor, rosu si negru, iar pentru cei care nu se descurca in limba italiana exista versiunea in engleza. Intr-un sondaj de opinie de pe site, aflam ca din aproximativ 6.000 de voturi, mai mult de jumatate il dau pe rusul Sevchenko drept revelatia noului sezon. Pentru cei interesati de istoria clubului, de fotografii sau alte aspecte (cele financiare, de exemplu), site-ul ofera aproape orice fel de informatie. Fanii au si ei zona lor, unde Milan s-a straduit sa ofere cat mai multe servicii interactive. Impatimitii isi pot crea gratis un cont de e-mail de forma nume@acmilanfan.com, aceasta procedura necesitand mai intai o subscriere la site. Oricum, e-mailul oferit de clubul Milan este mai mult decat rudimentar. Pe langa e-mail web gratuit, mai exista un newsletter cu stiri legate de activitatea clubului si un chat cu jucatorii, acest din urma eveniment fiind organizat la date fixe, cand fanii au posibilitatea de a discuta in timp real cu vedeta favorita. Cam atat de la AC Milan. Cealalta grupare milaneza, Internazionale (https://www.inter.it), are un site mai putin axat pe design, dar foarte usor de folosit. Inter nu are, fata de Milan, servicii destinate fanilor, in schimb exista o foarte interesanta zona de statistici despre activitatea clubului. Se dau informatii detaliate despre cartea de credit Intercard, destinata, in special, fanilor echipei. De altfel, obiceiurile cluburilor mari de fotbal de a emite carti de credit nu se regaseste doar in Italia. Cel mai frumos site al echipelor italiene este al lui AS Roma (https://www.asromacalcio.it), care are o grafica deosebita. Din pacate, din cauza aglomerarii, este greu de navigat prin multitudinea de informatii prezente pe site. Un alt minus al site-ului romanilor este absenta paginilor in engleza. Exista un chat si un forum care presupun subscrierea ca utilizator frecvent al site-ului. Oricum, aspectul site-ului face uitate aceste neajunsuri. Cel mai ciudat site italian a fost cel al lui Juventus, care seamana leit cu AC Milan, pana si la grafica, sondaje de opinie, newsletter etc. Sau, poate, Milan s-a luat dupa Juve.
Fotbalul spaniol are o prezenta solida pe web, dar mai putin pusa la punct decat italienii. Lucru ciudat, nu toate cluburile mari au site oficial, in aceasta situatie fiind Real Madrid. Pentru CF Valencia am gasit o pagina, la https://www.us. es/-astracan, dar care nu prea spune nimic, iar site-ul oficial refuza orice conexiune. Barcelona (https://www.fcbarcelona.es), in schimb, exceleaza la prezentarea clubului, a echipei, a antrenorilor etc. Barcelona pare sa-si fi uitat suporterii, pentru ca nu le dedica decat o singura pagina, si aceea destul de stearsa. In rest, celelalte echipe din Primera Division au site-uri concepute si intretinute de fani. La fel se intampla si in Bundesliga, unde doar Schalke04 si Borussia Dortmund au web-uri oficiale.
Manchester United
este cotat la bursa
Cand trecem insa in Anglia, situatia se schimba fundamental. Am vizitat, pentru inceput, site-ul lui Chelsea (https://www.chelseafc. co.uk), unde joaca Dan Petrescu. Bine realizat si cu grafica de exceptie. Spre deosebire de restul cluburilor europene, echipele engleze au magazine virtuale, de unde fanii isi pot cumpara tricouri, fanioane, postere sau alte produse de acest gen. Gruparea londoneza ofera numeroase informatii despre istoria clubului, statistica, precum si o prezentare detaliata a fiecarui jucator. Site-ul lui Chelsea incepe sa semene cu o afacere de Internet. „Campionul in materie de prezenta web este insa Manchester United, primul club din istoria fotbalului care a intrat pe bursa. Firmele ce au contribuit la acest site sunt nume mari din industria IT (Sun, Lotus, UUNet si Informix), o dovada in plus ca Manchester Utd. acorda o importanta maxima Internetului ca mediu de comunicatie si de business. Nu intamplator clubul englez ofera si acces gratuit la Internet, serviciu numit ManUFreeNet. Vizitatorul poate afla on-line stirile de ultima ora despre echipa, despre meciurile jucate de Manchester, precum si noutati din fotbalul englez. Daca tineti sa fiti mereu la curent cu aceste informatii, abonati-va la newsletter-ul zilnic. Manchester ofera absolut orice date care ii pot ajuta pe suporteri, ca de exemplu, pretul biletelor, adresele fun-cluburilor etc. Turul virtual al stadionului Old Trafford este realmente o experienta extraordinara. Folosind tehnica Live Picture, utilizatorul poate vizita orice zona a stadionului, cu impresia foarte clara ca se afla la fata locului. Putem sa ne rotim privirea cu ajutorul mouse-ului, sa marim sau sa micsoram imaginea, totul fiind incredibil de real. Cu ajutorul unui applet Java, se pot „urmari” meciurile disputate de Manchester, rezumatele partidelor fiind prezentate sub forma de comentarii la fazele importante; rezulta o lista stufoasa. Bineinteles ca, pentru suporteri, Manchester emite carti de credit, doua la numar, in conditii financiare avantajoase. Nu trebuie uitat magazinul virtual ce este foarte bine elaborat si cuprinde aproape orice produse si-ar putea dori un fan al lui Manchester United.
Si cluburile romanesti au site-uri pe web, majoritatea intretinute de suporteri, mai putin Dinamo (http: //www.dinamo.moon.ro) si Rapid (https://www.rapid.pcnet. ro). De notat ca site-ul https:// www.dinamo.ro se lucreaza, iar la http: //www.steaua.ro scrie: „In curand…”.
Armata Ultra are un site interesant, la adresa https://members.tripod.com/-steaua/htm, iar pagina Nouva Guardia (https:// members.xoom.com/nouvaguardia) este agresiva in sensul bun al cuvantului. In rest, mai nimic, dar, oricum, e un inceput promitator pentru intrarea pe Internet a fotbalului din Romania.
Radu Lazar