Edilul, care participă joi la conferinţa „Mobilitatea viitorului la Cluj-Napoca”, susţine că numărul mare de maşini, cumpărate deseori cu doar câteva sute de euro, pune presiune pe autorităţile locale, care trebuie să gestioneze poluarea cauzată de acestea, dar şi problemele de mobilitate şi transport.
„Din nefericire, politica noastră de eliminare a taxei de mediu a transformat oraşele noastre în cimitire ale maşinilor second hand. Este o realitate crudă, dureroasă, extrem de nocivă din punct de vedere al mediului, de dăunătoare din punct de vedere al circulaţiei şi inconfortabilă din perspectiva cetăţeanului. Noi, cei din administraţiile marilor oraşe, suntem cei care plătim oalele sparte ale unei politici care transformă România într-un cimitir al maşinilor second hand, cu consecinţe pe termen lung asupra a ceea ce înseamnă poluare, mobilitate, transport şi deplasare urbană. Să sperăm că, la nivel guvernamental, se va adopta cât mai curând o altă soluţie legislativă, pentru a tempera această degradare a mediului, a condiţiilor de mediu”, a afirmat joi, Emil Boc, într-o conferinţă de presă.
Acesta a mai spus că „nimeni nu ne întreabă la Primărie dacă se aduce o maşină sau cinci într-o familie”, lucru care se întâmplă pentru că unele dintre autovehiculele second hand pot fi cumpărate foarte ieftin, însă nu corespund actualelor cerinţe de mediu.
Potrivit primarului clujean, peste 20.000 de maşini s-au înmatriculat în Cluj-Napoca în urma eliminării acestei taxe şi aducerii maşinilor second hand. În plus, pe străzile municipiului, cel puţin 10 luni pe an circulă şi maşinile studenţilor, în condiţiile în care în oraş învaţă, la cele şase universităţi de stat, aproximativ 80.000 de tineri, dintre care cel puţin un sfert au maşini personale.
„Nimeni, în niciun oraş, nu poate lărgi de la două la patru benzi străzile ca să poţi face faţă unei asemenea provocări, iar cei care suferă sunt locuitorii marilor oraşe. În acest an se vor înmatricula, la nivel naţional, minimum 600.000 de maşini care vor pune o povară uriaşă asupra administraţiei marilor municipii”, a mai spus Emil Boc.
Municipalitatea a demarat, în ultimii ani, câteva proiecte care încurajează folosirea bicicletelor şi a transportului în comun, cum ar fi construirea de piste sau dirijarea transportului astfel încât, pe anumite porţiuni, autobuzele să aibă bandă dedicată.
În ciuda acestor proiecte, traficul din oraş rămâne unul aglomerat, lucru la care contribuie şi faptul că multe persoane care lucrează sau studiază în Cluj-Napoca locuiesc, în realitate, într-o localitate limitrofă, precum şi faptul că oraşul este un puternic centru academic, medical, de afaceri şi deţine un Tribunal şi o Curte de Apel.
Emil Boc participă, joi, la conferinţa „Mobilitatea viitorului la Cluj-Napoca” organizată în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie Franceză din România (CCIFER), alături de Francois Coste, preşedintele CCIFER.