Clujeanul cu portelan pe 5th Avenue

Sfarsitul anilor ‘80 l-au adus pe Mircea Moga din pozitia confortabila de director al fabricii de portelanuri clujene Iris in proaspat somer. Cum primul secretar al judetului se numea tot Moga, coincidenta de nume a fost un motiv serios pentru angajatii de atunci sa-l alunge din functie in momentele derutante ce au urmat evenimetelor din 1989. In aceste conditii, s-a decis sa faca pe cont propriu ceea ce stia cel mai bine: productia de portelan. Experienta a facut investitia efic



Sfarsitul anilor ‘80 l-au adus pe Mircea Moga din pozitia confortabila de director al fabricii de portelanuri clujene Iris in proaspat somer. Cum primul secretar al judetului se numea tot Moga, coincidenta de nume a fost un motiv serios pentru angajatii de atunci sa-l alunge din functie in momentele derutante ce au urmat evenimetelor din 1989. In aceste conditii, s-a decis sa faca pe cont propriu ceea ce stia cel mai bine: productia de portelan. Experienta a facut investitia eficienta, astfel ca proiectul de executie, mai putin proiectarea constructiei, a fost facut de el. Constructia fabricii a inceput la 24 august 1990, iar la 1 mai 1991 fabrica Porcelain Manufacturers avea deja productie.

Specificul cu care a pornit au fost produsele de manufactura. Nu necesitau un echipament industrial si se valorifica forta de munca. A inceput cu 60 de oameni si cu o investitie de 250.000 de dolari, pe credit. La numai un an de la infiintare, Moga a vazut o directie de dezvoltare in exportul de produse de portelan si a inceput pregatirile pentru piata externa. In 1992, a inceput cu Germania, iar in 1996 fabrica exporta deja 80% din productie in mai multe tari. Vasele decorative si celelalte produse (de la vesela la corpuri de iluminat) se vand in America, Germania, Austria, Italia si Japonia.


Portelanurile lui Mircea Moga sunt cunoscute americanilor de peste zece ani, de cand firma clujeana vinde in Florida. Pe celebrul 5th Avenue, produsele clujeanului se vand chiar si cu 3.500 de dolari bucata! In ultimul an, fabrica a “bifat” cateva piete noi: Canada, Letonia si Lituania. “Este foarte important sa fim “customer oriented”. Fiind in mare parte decorative, produsele sunt croite pe cultura respectiva”, declara Marcel Stan, director de marketing si export Porcelain Manufacturers, adaugand ca fabrica se consulta si cu specialisti in culturile tarilor respective. Pe plan intern, hoteluri sau lanturi precum Marriott, Hilton, Majestic, Intercontinental, Ana Hotels, Best Western sau Casa Vernescu au in dotare vesela si portelanuri de la fabrica clujeanului.


Daca firma fostului director al Iris, indepartat de sindicate in 1990, a prosperat, producatorul traditional clujean de obiecte din portelan a intrat in faliment din cauza problemelor de management. Productia a fost reluata, dupa trei ani de pauza, in octombrie 2003. Fosta fabrica, actualmente o cu totul alta firma din punct de vedere juridic (Iris Portelan), a fost cumparata de Geromed Medias, producator de sticla, al carui actionar majoritar este omul de afaceri Constantin Moraru, reintors in tara dupa 1989 din SUA, unde a reusit sa-si dezvolte afaceri pornind de la pozitia de simplu suflator in sticla.


In 1994, Mircea Moga si-a completat paleta de productie in zona portelanurilor, cumparand, cu asociatia salariatilor, fabrica Artfil din Sighisoara, care produce un portelan special, fosfatic, pe baza de faina de oase. Este asa-numitul portelan dupa reteta englezeasca, translucid, mult mai usor (dar si ceva mai scump) decat portelanul obisnuit. Cum era de asteptat, piata englezeasca a apreciat cel mai mult portelanul de la Sighisoara, dar produsele se vand si in Germania, Italia, Franta si Japonia. “Sunt cereri foarte mari, pentru ca Artfil este singura fabrica de portelan fosfatic din Europa de Est”, spune Marcel Stan. Daca Porcelain Manufacturers pune accent pe obiectele decorative, Artfil se axeaza pe obiectele de menaj.


Mircea Moga a vazut in Banca Transilvania o afacere cu potential si a participat, in urma cu zece ani, la fondarea institutiei financiare.


Clujeanul isi dezvolta aria de investitii si in domeniul imobiliar. Moga Center este preconizat a se deschide la 1 decembrie si va fi un complex comercial de tip Mall, cu parter, doua etaje, curte interioara si demisol.

Investitiile clujeanului acopera domenii de la productie la imobiliare

• Principala afacere a clujeanului este Porcelain Manufacturers, care produce in special elemente decorative, dar si de menaj, de la corpuri de iluminat la vaze de diferite stiluri. Acestea pot ajunge in magazinele internationale chiar si la 3.500 de dolari bucata. Produsele se vand in toata lumea, din Japonia pana in Statele Unite, Canada, Rusia si Turcia. Din productie, 65% merge la export iar 35 la suta spre piata interna. Cele mai active piete externe sunt Japonia (25% din export), Germania, Austria, Italia si SUA. Pentru acest an, se estimeaza o cifra de afaceri intre 4,5 si 5 milioane de euro.

• Artfil Sighisoara, din care detine pachetul majoritar, produce aproape exclusiv pentru export portelan “Bone China”, dupa reteta englezeasca a portelanului din faina de oase. Cifra de afaceri este estimata pentru acest an la 5,5 milioane de euro.

• Mircea Moga este unul dintre fondatorii Bancii Transilvania, unde, impreuna cu alti membri ai faimilei, detine cateva participatii.

• Construieste in prezent Moga Center, un Mall situat in centrul Clujului, cu ultimele dotari in domeniu.