Clujul se leapada de lohn

In industria usoara, cea mai spectaculoasa achizitie a inceputului de an o reprezinta un pachet de 40% din actiunile producatorului de lenjerie Argos de catre concurentul Jolidon. Valoarea tranzactiei este estimata de surse din piata la aproximativ un milion de euro. Prilejul a fost dizolvarea Asociatiei Salariatilor (PAS), care detinea 60% din companie. Chiar daca initial oferta Jolidon a fost respinsa, firma a reusit sa achizitioneze de pe Rasdaq 20% din actiuni, iar alte 20% au fost cumparate

In industria usoara, cea mai spectaculoasa achizitie a inceputului de an o reprezinta un pachet de 40% din actiunile producatorului de lenjerie Argos de catre concurentul Jolidon. Valoarea tranzactiei este estimata de surse din piata la aproximativ un milion de euro. Prilejul a fost dizolvarea Asociatiei Salariatilor (PAS), care detinea 60% din companie. Chiar daca initial oferta Jolidon a fost respinsa, firma a reusit sa achizitioneze de pe Rasdaq 20% din actiuni, iar alte 20% au fost cumparate de la PAS. Directorul general al Jolidon, Gabriel Carlig, a fost ales in fruntea Argos. Surse din societate spun ca va inchide unele reprezentante Argos si va renunta la o parte din active. Conducerea Jolidon s-a abtinut de la comentarii. In ultimii ani, Jolidon a deschis, alaturi de reprezentanta din Ungaria, alte doua sucursale la Paris si Milano, urmate de o alta la New York. Gabriel Carlig nu a fost de acord sa lucreze in lohn, desi multi patroni „de dincolo” au venit sa il ispiteasca. Anul trecut, societatea Flacara a lansat marca proprie „Falla”, pentru care, spune directorul general Vasile Leordean, s-au investit peste un milion de euro. Brandul este prezent cu magazine in Bucuresti, Timisoara, Brasov, Sibiu, Oradea si Cluj. Dezvoltarea marcii a dus la cresterea productiei proprii. Daca in 2002 98% din productia Flacara era data de lohn, in 2003 productia proprie a ajuns la 14 procente, iar pentru acest an tinta este 20%. Piata ruseasca este o potentiala directie de dezvoltare pentru Flacara. „Am fost in Rusia, am avut discutii, dar inca nu am luat nici o decizie”, sustine Leordean. Dupa zece ani in care a lucrat pe gustul italienilor, Somesul Tricotaje a abordat piata cu o colectie originala. In contextul in care pe piata nu sunt magazine specializate in tricotaje, directorul Ioan Leanca anunta o investitie de 200.000 de euro in sustinerea colectiei de top Modo: magazine proprii si in franciza la Timisoara, Bucuresti, Iasi, Brasov, Targu Mures si Constanta. „Industria textila trece printr-o perioada grea: China impune preturi demolatoare. Pretul productiei lor, desi de proasta calitate, este egal cu cel al materiei prime de la noi. De aceea ne-am orientat catre un segment mai scump, care incepe sa prinda in Europa”, spune Leanca. Somesul exporta 80% din productie in Germania, Italia, Franta si Anglia, jumatate din vanzari fiind creatii originale. In 2003, fabrica a realizat o productie marfa de 204 miliarde lei si o cifra de afaceri de sase milioane euro. O alta firma, Est Company, care produce in lohn, a iesit si cu colectii proprii.Unul dintre cei mai mari exportatori ai Clujului este Held Fashion, investitie de cinci milioane de euro a unui grup german. Firma are la Cluj 350 de angajati si o capacitate zilnica de aproape 3.000 de bucati. Nemtii au colaborat, inainte de 1989, cu fosta cooperativa de profil Drumul Nou. „Pentru ca lohnul va tine cel mult trei ani, investitorii straini au inceput sa migreze catre partea asiatica. Din cauza ca in Turcia se introduc vizele, se cam termina si cu comertul „cu plasa” din partea aceea”, este de parere analistul local Liana Martin.