Coreea, Japonia, Africa de Sud și, în 2022, Qatar sunt țările în care iubitorii fotbalului din întreaga lume au fost sau, după caz, vor fi „plimbați“ de Federația Internațională de Fotbal  (FIFA) pentru a vedea pe viu un Campionat Mondial (CM). Încă din 1930, când Uruguay a găzduit primul eveniment de acest gen, organizarea a fost  o adevărată  epopee. Atunci, europenii refuzaseră inițial invitația, din cauza distanței și a costurilor, și numai intervențiile la nivel înalt au făcut posibilă participarea Belgiei, Franței, Yugoslaviei și României.
Lăsând însă istoria deoparte, ultimele ediții ale CM au demonstrat că fotbalul poate fi mult mai mult decât un sport. Oricare ar fi țara organizatoare, este preocupată mai întâi de rețeta financiară și abia apoi de echipe, arbitri și suporteri. Aceștia din urmă sunt considerați mai degrabă investitori și consumatori decât susținători ai unei echipe.
Să luăm ca exemplu CM 2010 din Africa de Sud. Conform datelor oficiale ale guvernului de la Pretoria, cele 64 de meciuri au fost urmărite, pe stadioane sau în zone special amenajate, de 3,1 milioane de spectatori. Dintre aceștia, 309.554 au fost turiști străini, care au cheltuit circa 400 de milioane de euro pe parcursul șederii în Africa de Sud. Statul sud-african a investit trei miliarde de euro în infrastructura necesară desfășurării CM, 1,3 miliarde în stadioane și alte sute de milioane în activități legate de eveniment. Oficialitățile au precizat că doresc doar o creștere a vizibilității și să demonstreze faptul că țara este sigură pentru turiști.
În urma CM, PIB s-a majorat cu 0,5%, mult sub efectul economic obținut anterior de Franța sau Germania. Cu toate acestea, atât FIFA, cât și guvernul sud-african au considerat CM 2010 un succes de proporții. Pentru ca la numai câteva luni de la încheierea ediției de anul trecut, să cadă bomba care a făcut presa internațională să scoată fum din rotative: în 2018, CM va fi organizat de Rusia (în detrimentul Spaniei, Angliei sau Olandei), iar în 2022 fotbalul se va muta pentru o lună în emiratul Qatar.
Biletul câștigător al șeicului Hamad
Conform Der Spiegel, biletul câștigător al Qatarului, o țărișoară a cărei echipă națională  este situată pe locul 105 în clasamentul FIFA (înaintea Statelor Unite sau Australiei), a costat 3,1 miliarde de euro. Aceasta fiind, mai exact, suma investițiilor directe promise de Hamad bin Khalifa Al-Thani, șeicul care conduce emiratul Qatar. La acești bani se vor adăuga însă alte miliarde cheltuite pe lucrări de infrastructură de transport și turism. Și, chiar dacă fotbalul nu este rege în Qatar, iar Bild  a calificat decizia FIFA drept o „Qatarostrofă“, rețeta financiară proiectată de emirat a fost, de departe, cea mai fundamentată. 
Nici măcar temperatura medie de circa 40 de grade Celsius, ce se așteaptă a fi înregistrată în perioada CM, nu va fi un impediment, pentru că o companie germană va echipa stadioanele cu instalații gigant de aer condiționat, care vor reduce temperatura la 25 de grade. Dacă nu cumva FIFA va schimba perioada de desfășurare, dând vara pe iarnă. Cât despre stadioane, hoteluri și infrastructură, imaginile din filmul de prezentare al delegației din Qatar, cu privire la programul de pregătire a CM până în 2022, sunt grăitoare. Și, dacă FIFA a putut oferi Brazilei CM din 2014, iar acum oficialitățile se tem că investițiile promise nu vor fi terminate la timp, asupra a ceea ce poate face Qatarul în următorii 20 de ani nu planează niciun dubiu.