Trustul american CME, care deţine postul Pro TV, a anunţat zilele trecute suma pe care a plătit-o oamenilor de afaceri Silviu Prigoană şi Adrian Anghel pentru cumpărarea canalelor Sport.ro (ex-TV Sport) şi MTV România.

De curând, Central European Media Enterprises (CME), companie americană de media deţinută de magnatul Ronald Lauder şi listată la bursa din New York, şi-a publicat raportul anual pe 2007, în care detaliază achiziţiile Sport.ro şi MTV România. În ordine cronologică, prima tranzacţie a vizat Sport.ro. În decembrie 2006, CME a cumpărat de la omul de afaceri Silviu Prigoană 20% din acţiunile companiei Sport Radio TV Media, care opera Sport.ro, contra unei sume de două milioane de euro. (În momentul respectiv, Pro TV asigura echipa de management pentru acest post de televiziune; a fost doar preludiul preluării integrale.) Silviu Prigoană, fostul acţionar majoritar, spune că la data respectivă el deţinea 45% din acţiuni şi era, pe de altă parte, mandatat să negocieze vânzarea a încă cinci procente care îi aparţineau senatorului PRM Dan Claudiu Tănăsescu, în valoare de circa 500.000 de euro. Restul pachetului aparţinea altor patru persoane fizice, printre care Aurel Costea, directorul general al Astral Telecom, Dragoş Tănase, directorul financiar al UPC România, şi Serghei Bulgac, directorul financiar al RCS. Aceştia şi-au vândut în prealabil pachetele către o societate intermediară (numită Nolsom Limited), de la care CME a cumpărat, în final, restul  până la 100% din portofoliu. Astfel, în februarie 2007, CME a preluat 50% din acţiuni, plătind 4,2 milioane de euro, şi în martie alte 30%, cu 2,5 milioane.

O informaţie inedită este că negociatorul vânzării Sport.ro către CME a fost, conform lui Silviu Prigoană, Richard Anderson, fostul preşedinte al UPC România. Motivul implicării lui Anderson, afirmă Prigoană, a fost impasul în care ajunseseră negocierile cu avocaţii Pro TV; cu totul, acestea au durat din ianuarie până în septembrie 2006, iar actele au fost semnate în decembrie.

MTV România, cea mai scumpă tranzacţie

Cealaltă achiziţie a americanilor a fost MTV România, care a costat, cu totul, 10,9 milioane de euro, din care circa 250.000 de euro au reprezentat costuri de achiziţie. Contractul prin care CME a cumpărat de la omul de afaceri Adrian Anghel compania Music Television System (MTS), operatorul acestui canal TV, a fost semnat în decembrie anul trecut. Tot în acea lună, americanii i-au achitat lui Anghel 9,4 milioane de euro, urmând ca alte 1,5 milioane să fie plătite până la sfârşitul acestui an. Totodată, CME a semnat un acord de licenţiere cu MTV Networks Europe (MTVNE) pentru folosirea brandului MTV şi preluarea de programe ale postului-părinte.

Un lucru care trebuie observat în ceea ce priveşte achiziţia MTV România este valoarea aşa-numitului „goodwill“ (fondul comercial), care reprezintă, afirmă Toni Teau, director financiar al Realitatea TV, o serie de active intangibile, precum vadul comercial şi clientela, reţeaua de distribuţie (contractele cu cabliştii), clienţii şi angajaţii etc. „Fondul comercial apare (în scriptele contabile, n.r.) în momentul tranzacţiei de vânzare-cumpărare, spune Teau, şi reprezintă diferenţa dintre costul de achiziţie şi valoarea (companiei cumpărate, n.r.) la momentul achiziţiei.“ Astfel, fondul comercial nu are o valoare predeterminată înainte de achiziţie. În cazul MTV România, valoarea fondului comercial, aşa cum este evaluată în raportul anual al CME, reprezintă peste 90% din suma totală a tranzacţiei; această proporţie este normală în cazul achiziţiei unui post TV, cum demonstrează astfel de tranzacţii evidenţiate în rapoartele financiare ale grupului german de televiziune RTL.

Surse din piaţă, familiare cu situaţia financiară a a MTV România de dinaintea tranzacţiei, afirmă însă că MTV Networks Europe nu a mai dorit prelungirea licenţei pentru România, aşteptând termenul de expirare, în vara anului trecut, pentru a întrerupe relaţia de afaceri cu Adrian Anghel, în timp ce preţul vehiculat în piaţă pentru vânzarea MTV România era de altfel mult mai mic decât cel raportat de CME – respectiv de aproximativ cinci milioane de euro. „MTVNE a vrut să iasă din afacere, operaţiunile din România au fost o ruşine“, afirmă una dintre aceste surse. Contactat de Capital, Adrian Anghel nu a dorit să comenteze motivele pentru care nu şi-a prelungit contractul de licenţă cu MTVNE.

Milioanele CME

Ronald Lauder (foto) controlează un trust de media cu activităţi în opt ţări europene, în şase dintre acestea operând canale de televiziune. Din operaţiunile TV, grupul a înregistrat la sfârşitul anului 2007 venituri nete de 840 de milioane de dolari (540 de milioane de euro) şi un EBITDA de 320 de milioane de dolari (200 de milioane de euro). În România, CME deţine posturile de televiziune Pro TV, Pro Cinema, Acasă, Pro TV International, Sport.ro şi MTV. România este a doua piaţă ca pondere în EBITDA total al grupului (29%, în cifre absolute circa 60 de milioane de euro), după Cehia (49%, circa 100 de milioane de euro). Veniturile din publicitatea TV obţinute de posturile CME din România s-au situat în 2007 la circa 130 de milioane de euro, în creştere cu 44% faţă de 2006.

Achizitiile

SPORT.RO
Cumpărarea acestui canal TV s-a făcut în trei etape: pe 14 decembrie 2006 (un pachet de 20%, două milioane de euro), pe 20 februarie 2007 (50%, 4,2 milioane) şi pe 15 martie 2007 (30%, 2,5 milioane). Cel mai important beneficiar este Silviu Prigoană, care a obţinut circa 2,6 milioane de euro.

MTV ROMANIA
Achiziţia a fost finanţată prin intermediul a două împrumuturi bancare de la San Paolo IMI Bank, achitate în întregime în luna ianuarie a acestui an. Contractul prin care CME prelua MTS, cu 10,9 milioane de euro, a fost semnat pe 12 decembrie 2007. Acţiunile MTS au fost cumpărate de la diverse companii aparţinând omului de afaceri Adrian Anghel. Valoarea contractului de licenţiere a brandului MTV şi de retransmitere a programelor reţelei este de aproximativ 1,1 milioane de euro.

Capital – Editia nr.12, data 26 martie 2008