Aflat în faza finală a atragerii unui nou investitor în afacere, care să contribuie la un plan de dezvoltare de 20 de milioane de euro, Centrul Medical Unirea (CMU) investeşte în al treilea spital şi se uită peste umăr la competitorii care vizează sectorul corporate.

«Valoarea tranzacţiei (prin ca­re fondul de investiţii 3i va ieşi din acţionariatul CMU, n.red.) va fi de mai multe zeci de milioane de euro şi va fi, fără niciun dubiu, cea mai ma­re tranzacţie din domeniul medical», spune Wargha Enayati, director general al Cen­trului Medical Unirea (CMU). „Interesul (pentru preluarea participaţiei 3i, n.red) a fost mult mai mare decât am crezut. Probabil şi pentru că, de-a lungul anilor, am arătat o strategie solidă şi constantă“, spune fondatorul CMU, companie care a avut, poate, cea mai agresivă politică de expansiune. „În octombrie, au fost cam 15 candidaţi, din care au fost selectaţi opt, apoi au rămas trei, iar acum, în faza finală, trebuie să ne decidem între două fon­duri de investiţii“. Dar de ce s-ar prefera tot un fond de investiţii? „Pe lis­tă au fost şi investitori strategici, dar am ajuns la concluzia că în momentul acesta, în ca­re suntem încă într-o fază de creştere, un investi­tor strategic ar putea frâna dezvolta­rea“.

Într-adevăr, extinderea continuă să joace un rol central în strategia companiei, mai ales că anul trecut a fost încheiat cu profit, care va fi reinvestit. „Neştiind că vine criza, în 2008 am investit ca nebunii. Am cules roadele investiţiilor făcute şi vom continua să facem lucrul acesta şi în 2010“, spune managerul. Aşa că s-a prezentat în faţa fondurilor care au curtat compania cu un plan de investiţii evaluat la peste 20 de milioane de euro pentru 2010 – 2011, însemnând „cel mai mare spital privat din ţară, deschiderea unor clinici şi spitale de nişă“. Iar bugetul va fi împărţit 50%-50% între Capitală şi provincie. Asta după ce, cu o lună în urmă, CMU a parafat cea mai mare investiţie din domeniu, constând în achiziţia unei clinici în Bacău (un milion de euro). Extinderea în afara Capitalei va continua fie prin investiţii greenfield, fie prin alte achiziţii. CMU nu se va abate însă de la  strategia de parteneriat cu branduri con­sa­crate local. „Strategia noastră nu a fost niciodată să venim ca ăla mare din Bucu­reşti, să facem o clinică şi să ne facem duş­mani din ceilalţi jucători. Au încercat alţii înaintea noastră şi au dat-o rău în bară“.

Iar planurile pentru Capitală vor fi cen­trate pe realizarea celui de-al treilea spital al firmei, cu o investiţie de cel puţin zece milioane de euro. Şi asta în condiţiile în care Wargha Enayati spune că investiţia într-un spital nu se recuperează mai repede de şapte ani. La nivel de concurenţă, crede că România deţine probabil recordul la business-planuri, însă nefinalizate. „Eu, ca director general al CMU, ştiu că nu se va inaugura niciun spital anul acesta. Turcii, grecii şi israelienii spun de ani de zile că vin în ţara noastră şi n-a venit încă nimeni“, comentează el şi pe marginea intenţiei declarate de Medicana, un lanţ de spitale din Turcia, de a investi în România. Conform Ministerului Sănătăţii, în ţară sunt 119 societăţi care oferă servicii spitaliceşti, cu un număr de 3.351 de paturi. În 2006 erau 40  de firme cu 949 paturi.

Managerul îşi bazează investiţia pe re­sursele umane pe care deja le deţine. „Avem medici care îşi doresc să finalizeze actul medical într-un spital. În ziua deschiderii, 30% din medicii necesari vor fi cei care lucrează deja la CMU şi vom putea face intervenţii chiar din prima zi“.

Preţurile ţin cont de reputaţia medicului, dar şi de situaţia economică

192-45319-19_cmu_sema_parc_01.jpgDar asta nu rezolvă decât parţial problema personalului medical. „Există concurenţă neloială – medicii de la stat, care iau ciubuc. Noi trebuie să ne luptăm cu salariul pe care medicul îl primeşte de la stat şi care a crescut destul de mult, cu ciubucul pe care îl acceptă, la care se adaugă şi contractele pe care le au cu firmele de medicamente şi colaborările cu privaţi“, spune el, adăugând că ar prefera ca medicilor să li se impună obligaţia de a alege între un post la stat şi unul în mediul privat.

Iar costul personalului medical este cel care, spune managerul, are şi cea mai mare pondere în tariful final. Acesta este şi cel mai des întâlnit reproş adus de pacienţi clinicilor private: nu sunt rare cazurile în care aceeaşi intervenţie costă semnificativ mai mult în România decât în Cehia sau chiar Germania. De exemplu, în cazul chirurgiei estetice, o operaţie care în România este taxată cu 11.000 de lei, în Cehia scoate din buzunarul pacientului 8.000 de lei.

Vestea bună ar fi că tarifele staţionează. „Nu am mărit preţurile anul trecut, am cres­cut prin oferirea mai multor servicii“. Astfel, CMU a încheiat 2009 cu o cifră de afaceri de circa 16 milioane de euro (bilanţul nu este finalizat) faţă de 11 milioane în 2008, iar anul acesta sunt estimate afaceri „cu mult peste 20 de milioane de euro“.

60% din clienţii CMU sunt corporate, faţă de 85% în 2007. CMU este lider pe acest segment, dar Euroclinic şi MedLife vor o cotă de piaţă mai mare

O piaţă de 430 milioane euro

192-45322-19_medsana_01.jpgMedsana a a­­nun­­ţat, în 2008, că ur­mează să inves­teas­că 24 de mi­lioane de euro în­tr-un spital cu 150 de paturi, ce urma să fie finalizat în 2010 -2011. În prezent, compania deţine două centre medicale în Bucureşti şi un centru medical multidisciplinar în Ploieşti.

192-45320-19_medicover_01_rp.jpgMedicover a anunţat, în 2007, intenţia de a con­strui un spital pri­vat în Bucureşti, planurile fiind fina­lizate un an mai târziu. Amplasată la periferia oraşului, unitatea necesita o investiţie de 15-20 de milioane de euro, inaugurarea fiind programată pentru prima parte a acestui an.

192-45321-19_medlife_01_c.jpgMedlife deţine în Bucureşti un spital cu 112 paturi, Life Memorial Hos­pi­tal, care anul tre­cut a înregistrat aproximativ 13.000 de pacienţi şi peste 3.000 de intervenţii chirurgicale. Secţiile de pediatrie şi obstetrică-ginecologie ale spitalului au înregistrat un grad de ocupare de 80%, în timp ce secţiile de chirurgie au fost ocupate în proporţie de 50%.

192-45323-19_sanadorseara_01.jpgSanador va inau­gura anul acesta un spital în Capitală, proiect început în 2007. Prin ur­ma­re, compania es­timează că anul acesta afacerile sale vor creşte cu aproximativ 30%.