Cel mai tanar post de televiziune de pe piata romaneasca, Atomic TV, n-a apucat sa implineasca un an si a fost deja tras de ureche de cei 11 membri ai CNA. La inceputul lunii noiembrie, conducerea postului s-a trezit cu o adresa din partea Consiliului, prin care i se aducea la cunostinta ca a fost sanctionat cu 3% din cifra de afaceri existenta in momentul aplicarii sanctiunii. Motivul? Atomic TV a incalcat prevederile art.1, pct.6, din Decizia CNA 105*/93, potrivit careia clipul publicitar al
Cel mai tanar post de televiziune de pe piata romaneasca, Atomic TV, n-a apucat sa implineasca un an si a fost deja tras de ureche de cei 11 membri ai CNA. La inceputul lunii noiembrie, conducerea postului s-a trezit cu o adresa din partea Consiliului, prin care i se aducea la cunostinta ca a fost sanctionat cu 3% din cifra de afaceri existenta in momentul aplicarii sanctiunii. Motivul? Atomic TV a incalcat prevederile art.1, pct.6, din Decizia CNA 105*/93, potrivit careia clipul publicitar al firmei Connex a fost difuzat in limba engleza. De asemenea, postul a fost pedepsit si pentru ca a ignorat masurile de protectie a minorilor, prevazute in Decizia nr.12/97, transmitand videoclipuri care incitau la violenta, consum de alcool si droguri si contineau secvente sexi. Mai precis spus, CNA s-a legat de faptul ca spoturile publicitare care promovau aceste videoclipuri au fost transmise la ore de maxima audienta. CNA a mai fost deranjat si de limbajul suburban si uschit al unora dintre prezentatorii postului. Atomic TV nu s-a lasat intimidata de masura severa a CNA si a introdus actiune in instanta pentru a obtine suspendarea sanctiunii. Amenda de 3% din cifra de afaceri nu a cazut din senin.
CNA a pus ochii pe Atomic din luna octombrie a.c., cand , potrivit monitorizarilor efectuate, a constatat ca emisiunea Subcultura era presarata de numeroase cuvinte si expresii obscene. Ca atare, Consiliul a somat public postul sa intrerupa difuzarea emisiunii. Cei de la Atomic s-au conformat si, mai mult, au trimis membrilor CNA o adresa prin care ii asigura ca totul e OK. Opinia CNA a fost alta, ca dovada, amenda aplicata postului.
David Coolidge, directorul statiei Atomic TV, regreta faptul ca acest conflict se va rezolva in instanta. Cu eleganta si cu gandul la infruntarea avocatilor din tribunal, seful Atomicului este rezervat in declaratii. El sustine ca CNA nu i-a acordat ocazia sa raspunda acuzatiilor aduse. Legea care reglementeaza difuzarea reclamelor in limbi straine nu este, deocamdata, clara, de aceea David Coolidge crede ca nu a incalcat cu nimic procedurile legale. Cea de-a doua acuzatie, referitoare la limbajul suburban, este respinsa categoric: „Suntem acuzati pe nedrept. Ne adresam tinerilor, grupul nostru tinta de telespectatori, asa cum vorbesc ei. Conform libertatii de exprimare, consfintita prin Constitutie, nu este corect sa fim acuzati de acest lucru. Asta nu inseamna ca suntem de acord ca intr-o televiziune sa se vorbeasca intr-un limbaj trivial.” In concluzie, David Coolidge afirma ca actiunile Consiliului sunt neconstitutionale. Consiliul National al Audiovizualului nu s-a obosit sa ne transmita monitorizarea pe baza careia au fost inregistrate abaterile postului si s-a abtinut sa faca vreun comentariu asupra actiunii in justitie declansate de Atomic. Prin raspunsul primit la redactie, CNA isi reafirma justetea sanctiunilor pe care le-a dictat.
Conflictul CNA-Atomic, indiferent cum se va stinge, ascunde, in fapt, o diferenta de mentalitate. Consiliul pare sa joace in acest „videoclip” rolul fetei batrane, invidioasa pe pustoaicele care au puterea sa se zbenguiasca in ritm de hip-hop. Atomic TV este un „produs” care se adreseaza tinerilor intre 15 si 24 de ani. Tocmai din acest motiv, programele sale au menirea de „a pieri pe limba acestei generatii”. Mai exact spus, nu poti avea pretentia ca realizatorii de la aceasta televiziune sa vorbeasca in limbajul utilizat de academicieni sau pensionari, ori sa prezinte un univers rupt de realitatile pe care le traiesc tinerii in prezent.
In raportul sau, CNA afirma ca Atomic face apologia consumului de alcool prin difuzarea repetata a videoclipului „Bagabontii”, apartinand grupului Parazitii. Este incriminat refrenul „Alcoolul este viata, iar viata este alcool.” Respectand rationamentul CNA, putem afirma ca si celebrele refrene ale lui Gica Petrescu, difuzate pe alte posturi, „Hai sa bem un paharel, sa ne veselim nitel…” sau „Sus paharul fiecare…” ar cadea sub aceeasi acuzatie.
Ceea ce nu inteleg functionarii CNA este ca fiecare generatie are mesajele sale specifice pentru a transmite emotii, sentimente si idei. Nimic nu este nou sub soare. Fondul este acelasi, difera doar forma in care este prezentat. Un menestrel ca Tudor Gheorghe, fireste, nu suporta muzica trupelor romanesti de la Atomic. La randul lor, consumatorii programelor Atomic habar n-au ce muzica a facut (sau mai face) Tudor Gheorghe. Fiecare cu gusturile sale. Prapastia dintre cele doua mentalitati este evidenta. Prin invocarea acestor abateri, CNA dovedeste ca este o institutie cu oameni „incremeniti” si depasita de evolutia audiovizualului romanesc.
CNA ar face mai bine sa rezolve problemele grave din audiovizualul autohton decat sa se agate de astfel de chichite, numai pentru a demonstra ca are activitate. Si daca tot pretinde ca monitorizeaza cu atentie tot ce misca pe micul ecran, de ce Consiliul n-a somat Pro TV pentru parodia pe seama lui Hitler a grupului „Vacanta mare” in care s-au facut bancuri antisemite? Probabil ca cel care facea monitorizarea era vrajit de „Surprizele” de pe TV Romania 1. Marfa!
Motivele pentru care CNA a sanctionat postul Atomic TV
Difuzarea zilnica a clipului publicitar al firmei Connex in limba engleza
Difuzarea repetata, in intervalul 05 – 24, a spotului publicitar ce promoveaza videoclipul muzical sexi al formatiei Voltaj
Difuzarea repetata a videoclipului grupului Parazitii cu melodia Bagabonti 99, avand drept refren: „Alcoolul este viata si viata e alcoolul”
Promovarea grupurilor romanesti de muzica La Familia (melodia Tupeu de borfas), Morometzii (melodia 1/2 Oamenii mei), ale caror texte abunda in limbaj trivial
Prezentarea unui interviu cu realizatorii videoclipului „Oamenii mei”, care a fost realizat intr-un limbaj licentios, suburban, si in timpul caruia membrii grupului au facut gesturi obscene
Prezentarea videoclipului muzical Rowdy Rowdy, al grupului 50 cent, care e presarat cu gesturi triviale
Promovarea consumului de alcool, droguri si violenta prin difuzarea videoclipului muzical Du hast, al grupului Rammstein
Serialul de desene animate South Park contine expresii triviale, suburbane sau cu caracter xenofob.