In grilele de programe ale celor patru televiziuni, TV Romania 1, Pro TV, Antena 1 si Prima, au rulat in perioada 14 – 29 iulie nu mai putin de 12 titluri de emisiuni estivale. Mare concurenta. Toate au acelasi numiitor: distractia.
Dar distractia vedetelor ajunse la mare a fost tulburata de Consiliul National al Audiovizualului (CNA) care, in cursul saptamanii trecute, a difuzat un comunicat legat de calitatea acestor productii. Potrivit acestui document, membrii CNA „constata cu maxima ingrijorare faptul ca majoritatea posturilor de televiziune, sub pretextul emisiunilor de vacanta, exacerbeaza prostul gust, vulgaritatea, morala de gang.” Concurenta pentru audienta, precizeaza CNA, nu poate justifica prostul gust, sexualitatea desantata, agresivitatea limbajului suburban, violenta si obscenitatea. CNA recomanda ca realizatorii, prezentatorii si redactorii fiecarei televiziuni sa gaseasca „solutii de armonizare a caracterului distractiv al emisiunilor estivale cu normele profesionale, morale, ca si cu cele privind protectia minorilor”. Comunicatul se incheie pe un ton ferm, precizand ca acesta constituie un avertisment inaintea aplicarii punctuale a sanctiunilor.
CNA respinge obscenitatile
Pentru unii, se poate spune (pentru a cata oara?) ca CNA isi manifesta calitatile de cenzor: taie distractia si buna dispozitie! A telespectatorilor si a echipelor TV, deopotriva. Altii pot reveni la vechea teorie conform careia membrii consiliului sunt depasiti de timp, nu inteleg cum se distreaza tinerii in prezent. Asta si pentru ca majoritatea emisiunilor vizeaza publicul tanar. Aceleasi critici au fost aduse CNA-ului si cand a introdus semnele de avertizare a categoriilor de filme sau cand a exilat emisiunile de Bingo dupa ora 22. Viata a aratat ca CNA a avut dreptate. Comunicatul nu precizeaza care programe „au sarit calul”, dar surse din CNA ne-au declarat ca este vorba de „Vara ispitelor” (Pro TV), „Strada Milion” si „Vara fara limite”, ambele la Prima TV. Ceea ce i-a oripilat pe membrii consiliului au fost secvente cu pronuntata tenta sexuala. Am incercat sa aflam punctul de vedere al televiziunilor centrale.
In perioada amintita, Prima TV a avut nu mai putin de sase titluri de emisiuni estivale, insumand 45 de editii. Este evident ca Prima TV incearca sa-si respecte programul declarat de post, destinat mai cu seama tinerilor dinamici. Conducerea postului considera ca documentul CNA este justificat in ceea ce priveste peisajul TV din aceasta perioada. „Si Prima TV se simte vizata de acest comunicat. Formatele emisiunilor, a caror licente au fost achizitionate din strainatate, nu au fost suficient adaptate mentalitatii existente in acest moment in Romania”, apreciaza Anca Rusu, PR Manager la Prima TV. Asadar, postul recunoaste si iti asuma ca programele sale „au luat apa”, uneori. Dar prestatiile realizatorilor programului „Strada Milion” nu sunt considerate drept motive care au contribuit la „exacerbarea prostului gust”. „Aceasta emisiune, spune Anca Rusu, a fost conceputa si realizata in ideea de a cultiva simtul umorului la romani care, din pacate, este oarecum pe cale de disparitie! Este posibil ca nu toti telespectatorii sa guste glumele lor, dar e cunoscut faptul ca nici o emisiune nu poate satisface pe toata lumea.” In urma a numeroase mesaje primite de la telespectatori, Prima TV a operat modificari in formatul emisiunilor estivale, precum si a orelor de difuzare.
Pro TV nu-si modifica „ispitele”
Antena 1 nu se simte cu „comunicatul pe caciula”, de aceea s-a abtinut de la orice comentariu.
„Nu ne simtim vizati de comunicatul CNA, pentru ca stim sa ne autocenzuram si sa respectam atat legile nescrise ale moralei, cat si restricitiile de acest gen, precizeaza Departamentul PR al Pro TV. Nu avem motive sa modificam formatul nici unei emisiuni.” De la producatori si pana la ultimul figurant, in opinia noastra, toata distributia de la „Vara ispitelor” se scalda in lipsa de imaginatie si in fantezii erotice tipice unor oameni refulati. Doar”bip-urile” din studio care mascheaza cuvintele obscene, folosite din plin, sunt singurul semn de inteligenta artificiala din program.
Peisajul estival televizionistic oglindeste seceta din mintile oamenilor de televiziune. Poate la toamna „va ploua” si le vor „creste” si idei bune.    

Audienta medie la nivel national a emisiunilor estivale (15 – 29 iulie)
Emisiunea    Postul TV    Nr.     Mii de
        difuzari    telespectatori
Aici e de noi!    Prima TV    3    231
Bum! Bum!    Prima TV    2    135
Fii Fresh ‘Neata    Antena 1    7    274
Golful temerarilor    TV Romania1    3    1.009
Music star    Prima TV    2    111
Party time    Antena 1    4    342
Personalul de Costinesti    TV Romania1    2    1.183
Strada Milion    Prima TV    15    283
Totul va fi bine    Antena 1    5    605
Vara fara limite    Prima TV    20    130
Vara ispitelor    Pro TV    25    615
Viva Duminica    Prima TV    3    198

Metoda de culegere a datelor: masurare electronica (peoplemeter)
Target: indivizi cu varste peste patru ani
Panel: 750 gospodarii
Univers: 18.339.000 indivizi
Analiza nu a luat in calcul reluarile.