CNAIR va implementa un sistem modern de radare fixe și monitorizare a traficului pe principalele autostrăzi și drumuri naționale din București, după ce CNSC a respins contestația unui furnizor turc, deblocând contractul de peste 100 de milioane de lei, finanțat din fonduri europene.
CNAIR semnează un contract de 100 de milioane de lei pentru radare fixe pe autostrăzi
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se apropie de semnarea unui contract major pentru implementarea unui sistem modern de radare fixe și monitorizare a traficului pe principalele autostrăzi și drumuri naționale care leagă Bucureștiul de Pitești (A1), Constanța (A2), Ploiești (A3) și DN 1 București-Ploiești.
Decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), care a respins contestația unui furnizor din Turcia, a deblocat contractul în valoare de peste 100 de milioane de lei, finanțat din fonduri europene.
Beneficiarii contractului și detalii despre licitație
Deși CNAIR nu a dezvăluit oficial compania câștigătoare, aceasta ar putea fi Elektra, o firmă bucureșteană specializată în instalații electrice, cu o cifră de afaceri de 114 milioane de lei și 85 de angajați. Elektra a depus o cerere de intervenție în cadrul procesului.
Licitația pentru acest contract a fost lansată în aprilie 2023, iar CNAIR a primit trei oferte majore: ASSECO SEE SRL – URBAN SCOPE SRL – BS TELECOM SOLUTIONS doo – ASGO TELECOM SRL, ELEKRA INVEST SRL și INTETRA ELEKTRONIK SANAYI VE TICARET AS – TETRA HGS ELEKTRONIK SISTEMLERI ANONIM ȘIRKETI, transmite Economedia.
Noul sistem va include echipamente moderne pentru monitorizarea traficului, radare fixe pentru măsurarea vitezei, panouri de informare și avertizare cu mesaje variabile (VMS), sisteme pentru monitorizarea și controlul rovinietei, cântărirea din mers a camioanelor și stații meteo dotate cu senzori de polei.
În plus, va fi implementat un sistem ANPR pentru recunoașterea automată a plăcuțelor de înmatriculare. Contractul prevede o durată de 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție.
Detalii despre implementarea sistemului pe diverse tronsoane
Conform documentației SEAP, sistemul va fi instalat pe următoarele sectoare:
Autostrada A1 București – Pitești:
- 48 de sisteme de detecție incidente
- 33 de camere mobile
- 8 camere CCTV
- 5 stații meteo
- 22 panouri VMS noi
- 16 panouri VMS pe bretele
- 2 sisteme pentru măsurarea vitezei și cântărirea din mers a camioanelor
Autostrada A2 București – Cernavodă:
- 66 de camere de detecție incidente
- 35 de camere mobile
- 40 de camere CCTV
- 8 stații meteo
- 9 panouri VMS
- 1 sistem de cântărire din mers
Autostrada A3 București – Ploiești:
- 20 de bucle inductive
- 42 de camere de detecție
- 29 de camere de detecție incidente
- 16 camere CCTV
- 4 stații meteo
- 17 panouri VMS
DN 1 București – Ploiești:
- 16 bucle inductive
- 28 de camere de detecție incidente
- 17 camere mobile
- 7 panouri VMS
Sistemele de detecție incidente vor asigura detectarea automată a incidentelor și generarea de alarme în caz de oprire a vehiculelor, mers pe contrasens, prezența pietonilor, aglomerare de vehicule și alte situații de urgență.
Progresul proiectului și perspectivele viitoare
Decizia CNSC de respingere a contestației a fost publicată pe 27 mai 2024, ceea ce permite CNAIR să avanseze în semnarea contractului. În paralel, Ministerul Transporturilor și Ministerul de Interne lucrează la implementarea sistemului E-SIGUR pentru monitorizarea vitezei, finanțat prin PNRR.
Chestorul Mădălina Moșoiu a confirmat că există finanțare disponibilă, dar modul de funcționare al sistemului este încă în discuție.