Drumarii protestează joi în fața Ministerelor Transporturilor și Finanțelor
Drumarii din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunță un protest joi, 20 februarie, în fața Ministerelor Transporturilor și Finanțelor, reclamând „dezastrul rutier și social” și acuzând sabotajul din interior al instituției.
Acțiunea este organizată de Sindicatul „Elie Radu” și susținută de Blocul Național Sindical (BNS).
Sindicaliștii acuză măsuri care pun în pericol infrastructura rutieră
Protestatarii denunță desființarea Agențiilor de Control și Încasare (ACI), lipsa controalelor asupra vehiculelor care depășesc masele și dimensiunile maxime admise, precum și distrugerea negocierilor colective. Sindicatul „Elie Radu” avertizează că CNAIR, în calitate de administrator al infrastructurii rutiere, își subminează propria activitate, renunțând la măsuri esențiale pentru siguranța drumurilor și reducerea costurilor de întreținere.
„Suntem în pragul unui dezastru rutier şi social! Desfiinţarea Agenţiilor de Control şi Încasare, lipsa unui control al vehiculelor care nu respecta masele si dimensiunile maxime admise, distrugerea negocierilor colective şi încălcarea drepturilor salariatilor sunt atacuri directe la siguranţa infrastructurii rutiere şi la angajaţii care o întreţin!
CNAIR este sabotată din interior, iar noi nu vom sta cu mâinile în sân!”, transmit sindicaliștii.
Aceștia atrag atenția că eliminarea controalelor asupra vehiculelor de mare tonaj poate duce la deteriorarea accelerată a drumurilor, creând un pericol major pentru participanții la trafic. „Este o măsură absurdă, care nu doar că afectează calitatea infrastructurii, dar și siguranța șoferilor și pasagerilor.
Drumurile vor ajunge într-o stare critică într-un timp mult mai scurt, ceea ce va necesita investiții mult mai mari pentru reabilitare.”
Deficit acut de personal și condiții de muncă precare
Sindicaliștii atrag atenția asupra lipsei acute de personal calificat, precum ingineri, tehnicieni și muncitori, ceea ce afectează întreținerea infrastructurii. Aceștia afirmă că actualii angajați sunt suprasolicitați, având concedii restante de doi-trei ani și acumulând ore suplimentare neplătite.
„S-a ajuns în situaţia în care salariaţii existenţi au concedii de odihna de luat pe doi-trei ani de zile şi nu pot să plece în concedii. Acumularea excesivă de ore suplimentare se face în perioada de iarnă. Acest deficit de personal se regăseşte în special la nivelul districtelor.
De exemplu, în Districtul Feleac (din cadrul DRDP Cluj) sunt doar 2 muncitori, ceea ce face imposibilă asigurarea permanenţei şi intervenţiilor la accidente.
Salariaţii sunt chemaţi la muncă suplimentară, desi acordarea de timp liber trebuie să se facă în termen de 60 de zile, acest lucru nu este posibil, nu sunt plătite aceste ore suplimentare, de multe ori fiind nevoiţi să promovam acţiuni în instanţă. Muncitorii sunt expuşi accidentelor din cauza lipsei de personal şi de echipamente adecvate pentru semnalizare şi protecţie în zona drumului.
Astfel, au fost situaţii în care au salariaţii au fost spulberaţi de pe partea carosabila în timp ce executau activităţile de serviciu din cauza lipsei şi dotărilor cu echipamente şi utilaje de protecţie a acestora (CIC Sălişte 4 muncitori , DRDP Craiova – deces, DRDP bucureşti – deces etc), mai susţin sindicaliştii”, susțin reprezentanții protestatarilor.
Salariații CNAIR spun că volumul mare de muncă și lipsa unui sistem eficient de gestionare a personalului fac imposibilă menținerea unor standarde adecvate de siguranță și întreținere a drumurilor. „Suntem puși în situația de a lucra în condiții inumane, fără protecție adecvată, fără echipamente moderne, și fără garanția că orele suplimentare ne vor fi compensate.”
Nemulțumiri legate de politica guvernamentală
Sindicaliștii acuză Guvernul că intervine abuziv în relațiile de muncă prin emiterea unor ordonanțe care afectează negocierile colective și salarizarea, determinând exodul specialiștilor către sectorul privat.
Potrivit acestora, recentele măsuri legislative, cum ar fi Legea nr. 296/2023 și OUG 156/2024, creează un climat nesigur pentru angajați și afectează grav drepturile colective. „Aceste schimbări impuse arbitrar de guvern nu fac altceva decât să crească presiunea asupra angajaților, să blocheze dialogul social și să determine tot mai mulți muncitori să plece spre sectorul privat sau spre alte țări unde munca este mai bine remunerată.”
Sindicaliștii subliniază că slăbirea controalelor și concedierile colective vor afecta nu doar siguranța rutieră, ci și economia României. Se poate observa că, fără o gestionare corespunzătoare a vehiculelor de mare tonaj, drumurile riscă să se deterioreze într-un ritm accelerat, iar cheltuielile pentru întreținere și reparații ar putea crește semnificativ.
Aceasta ar avea un impact negativ asupra bugetului statului și ar putea pune în pericol activitatea firmelor care depind de o infrastructură solidă și eficientă.