Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) trage un semnal de alarmă cu privire la posibile tentative de fraudă prin e-mail. Furnizorii de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale sunt îndemnați să manifeste prudență maximă în fața unor mesaje suspecte care par a proveni de la instituție.

CNAS subliniază că nu a solicitat transmiterea de documente pentru verificarea sau remedierea unor probleme tehnice ale Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS). Oficialii avertizează că solicitările legitime sunt transmise doar prin canalele oficiale și îi îndeamnă pe furnizori să verifice orice cerere suspectă. În plus, instituția a sesizat autoritățile competente pentru a investiga posibilele tentative de fraudă.

CNAS avertizează furnizorii privind solicitările suspecte

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a transmis un avertisment către toți furnizorii de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale aflați în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate. Instituția le solicită acestora să fie extrem de precauți în cazul primirii unor cereri prin e-mail care par a fi trimise de CNAS, dar care pot ascunde tentative de fraudă.

Reprezentanții CNAS subliniază că aceste mesaje solicită documente și informații confidențiale, însă instituția nu a cerut furnizorilor astfel de date pentru presupuse verificări sau remedierea unor probleme tehnice ale Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS).

Solicitările oficiale sunt făcute doar prin canale sigure

Într-un comunicat oficial, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a precizat clar că toate cererile de documente sunt transmise exclusiv de casele de asigurări de sănătate, prin intermediul adreselor oficiale de e-mail, utilizate în relațiile contractuale cu furnizorii.

„Instituţia noastră nu a solicitat furnizorilor transmiterea de documente în vederea verificării şi remedierii unor probleme tehnice ale Platformei Informatice din Asigurările de Sănătate (PIAS). Solicitarea de documente se face exclusiv de casele de asigurări de sănătate, de pe adresele de e-mail dedicate derulării relaţiilor contractuale, adrese care sunt cunoscute de furnizori. Orice îndoială faţă de legitimitatea unei solicitări de informaţii/documente vă rugăm să o verificaţi telefonic, la casele de asigurări de sănătate cu care sunteţi în relaţii contractuale”, se arată în comunicatul transmis marți de CNAS.

Instituția reamintește furnizorilor că nu există niciun motiv legitim pentru care casele de asigurări de sănătate ar solicita parole, chei de activare sau alte date sensibile prin e-mail.

inselatorie, frauda, scam, hack
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Astfel de informații au fost deja comunicate furnizorilor de către casele de asigurări, iar orice cerere de acest tip trebuie tratată cu suspiciune.

CNAS a sesizat autoritățile în legătură cu e-mailurile false

Potrivit reprezentanților de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate, au fost deja primite mai multe semnalări privind existența unor mesaje frauduloase trimise în numele instituției.

Aceste sesizări au fost comunicate autorităților competente, care urmează să investigheze situația și să ia măsurile necesare pentru combaterea acestor tentative de fraudă informatică.

„Semnalările primite de CNAS pe tema e-mailurilor cu caracter înşelător au fost comunicate autorităţilor competente în domeniu”, precizează comunicatul transmis de instituție.

PIAS a fost repornită, iar activitatea furnizorilor a revenit la normal

În același comunicat, CNAS informează că Platforma Informatică din Asigurările de Sănătate (PIAS) a fost repusă în funcțiune în data de 24 februarie 2025.

Aceasta fusese oprită pentru lucrări de mentenanță și intervenții tehnice desfășurate între 21 și 24 februarie.

Odată cu reluarea activității platformei, pacienții beneficiază din nou de servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale fără dificultăți, iar furnizorii pot valida serviciile acordate în sistemul informatic.

„Activitatea de monitorizare şi lucrările de mentenanţă proactivă se derulează în continuare în ritm susţinut, cu evaluarea permanentă a dinamicii de funcţionare a componentelor sistemului PIAS”, mai precizează CNAS.

Autoritățile sfătuiesc furnizorii să fie vigilenți și să nu furnizeze date confidențiale fără verificarea sursei mesajelor primite.