CNAS, în risc de faliment. A cheltuit prea mulţi bani în primele şase luni
Probleme mari la CNAS (Casa Națională de Asigurări de Sănătate), ţinute însă ascunse de Guvernul României.
Un document secret al Guvernului dezvăluie cu ce se confruntă Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Mai exact, riscul falimentului este unul real. Instituţia a cheltuit într-o jumătate de an suma echivalentă cu aproape opt luni de buget, scrie site-ul defapt.ro.
Conform unei anexe la un memorandum privind “Stabilirea limitelor de credite bugetare și credite de angajament pentru luna august 2024“, CNAS a utilizat 61% din creditele de angajament și 63,6% din creditele bugetare în doar șase luni.
În 2023, CNAS a întâmpinat dificultăți financiare similare, epuizându-și fondurile în ultimele trei luni ale anului, ceea ce a afectat sever capacitatea unor spitale mari de a plăti salariile. De exemplu, în decembrie 2023, bugetul alocat spitalelor mari din București a fost de doar 300 de lei pe lună.
Documentul, care aparţine ministrului de Finanțe, liberalul Marcel Boloș, indică faptul că respectivele cheltuieli cu personalul, subvențiile și asistența socială au depășit semnificativ sumele prevăzute în buget.
Iată ce date mai reies din documentul respectiv
La nivelul ordonatorilor principali de credite ai bugetului de stat, se constată o execuție bugetară mai mare decât prevederile anuale la următoarele categorii de cheltuieli: titlul 10 „Cheltuieli de personal” (53,36%), titlul 40 „Subvenții” (65,22%), titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice” (53,11%), titlul 57 „Asistență socială” (56,86%), titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020” (68,38%) și titlul 59 „Alte cheltuieli” (66,90%).
La nivelul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în primele 6 luni ale anului 2024, execuția bugetară a atins 72,64%. De asemenea, pentru programele naționale gestionate de această instituție, se observă următoarele:
Pentru Programul Național de Dezvoltare Locală etape I și II, au fost deschise credite bugetare în primul semestru în valoare de 1.158.170 mii lei, reprezentând 87,15% din prevederile bugetare anuale alocate.
Pentru Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, au fost deschise credite bugetare în valoare de 4.645.335 mii lei, ceea ce reprezintă 79,6% din prevederile bugetare anuale alocate.
Pentru Programul Național de Construcții de Interes Public sau Social, derulat prin Compania Națională de Investiții, au fost deschise credite bugetare în primele 6 luni ale anului în valoare de 1.949.500 mii lei, reprezentând 90,28% din prevederile bugetare anuale aprobate.
Propunerile din documentul de la Ministerul Finanţelor
„1. Aprobarea limitelor pentru credite de angajament și credite bugetare pe luna august 2024 pentru ordonatorii principali de credite finanțați de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale, și pentru structurile cu personalitate juridică prevăzute la art. 80 alin. (2) din Legea nr. 304/2022, cu modificările ulterioare, conform Anexelor la prezentul memorandum.
În aplicarea prevederilor alin. (2) ale art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023, cu modificările și completările ulterioare, limitele de credite de angajament și credite bugetare pentru luna august 2024 nu includ:
- sume pentru titlurile 30 „Dobânzi”, 80 „Împrumuturi” și 81 „Rambursări de credite”;
- transferurile de echilibrare către bugetele de asigurări sociale prevăzute în bugetele Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și a Ministerului Sănătății.
Limitele lunare de credite bugetare s-au stabilit ținând cont de execuția preliminată a cheltuielilor la nivelul lunii iunie, factorii specifici activității curente și de investiții a ordonatorilor de credite, precum și propunerile de limite formulate de către aceștia.
Limitele lunare de credite de angajament s-au stabilit ținând cont de nivelul planificat pe primele trei trimestre al cheltuielilor de capital aprobat prin buget pentru ordonatorii de credite, a prevederilor bugetare aprobate pentru derularea și implementarea proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile și rambursabile, factorii specifici activității curente și de investiții a ordonatorilor de credite, precum și propunerile de limite formulate de către aceștia.
La aceste naturi de cheltuieli ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat și bugetelor fondurilor speciale și structurile cu personalitate juridică prevăzute la art. 80 alin. (2) din Legea nr. 304/2022, cu modificările ulterioare, pot angaja credite de angajament și utiliza credite bugetare în limita prevederilor bugetare anuale și trimestriale aprobate.
2. Modificarea limitelor lunare prevăzute în Anexe se realizează conform alin. (6) al art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023, cu modificările și completările ulterioare, prin memorandum aprobat în Guvernul României, la solicitarea ordonatorilor de credite, în cazuri temeinic justificate și numai pe bază de documente justificative din care să reiasă:
a) angajamentele legale ale ordonatorilor de credite;
b) încadrarea plăților în categoria plăților restante sau a arieratelor;
c) încadrarea în alte situații temeinic justificate de ordonatorii de credite. ”
Întreg documentul poate fi citit chiar aici.