Calitatea de asigurat trebuie certificată de CNAS, pentru CNAS, prin intermediul unităţilor medicale care au contract cu CNAS. Normele metodologice privind calculul şi plata contribuţiilor la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS) au fost actualizate, omiţând să facă mai multe clarificări Astfel, odată cu intrarea în vigoare a Ordinului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilire
Calitatea de asigurat trebuie certificată de CNAS, pentru CNAS, prin intermediul unităţilor medicale care au contract cu CNAS. Normele metodologice privind calculul şi plata contribuţiilor la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate (FNUASS) au fost actualizate, omiţând să facă mai multe clarificări
Astfel, odată cu intrarea în vigoare a Ordinului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr.617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calităţii de asigurat, respectiv asigurat fără plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate s-au abrogat prevederile Ordinului nr.221/ 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate.
Din păcate, noile norme suferă de lipsă de claritate şi coerenţă, asemenea vechilor norme. În continuare, o serie de situaţii particulare nu-şi găsesc o rezolvare corectă şi echitabilă.
Printre noutăţile introduse de noul ordin este încercarea de a clarifica situaţia persoanelor care obţin venituri din salarii neimpozabile. Astfel, conform. Art.5 alin.(6) din Ordinul nr. 617/2007:
„Persoanele care realizează venituri din salarii, care, potrivit Codului fiscal, nu sunt impozabile şi care nu mai realizează alte venituri, au obligaţia plăţii contribuţiei lunare calculate la un salariu de bază minim brut pe ţară. Contribuţia se plăteşte în mod direct de aceste persoane la CAS pentru care au optat. Angajatorii acestor persoane nu calculează şi nu virează pentru veniturile salariale realizate de aceştia contribuţia prevăzută de lege pentru angajator.“
Dintre categoriile de venituri neimpozabile amintim acum doar două (conform art.55 alin.(4)):
k1) veniturile din salarii realizate de către persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, la funcţia de bază;
l) veniturile din salarii, ca urmare a activităţii de creare de programe pentru calculator; încadrarea în activitatea de creaţie de programe pentru calculator se face prin ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei, al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi al ministrului finanţelor publice.
Prin prisma noilor norme, aceste persoane capătă un statut ambiguu. Pe de-o parte, sunt salariaţi şi au contractul de asigurare încheiat cu Casa de asigurări de sănătate prin intermediul angajatorului. Pe de altă parte, angajatorul nu are obligaţii de calcul şi plată a vreunei contribuţii către Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate pentru aceste persoane.
Prevederi pierdute pe drum
Încurcăturile, care sunt în special de natură birocratică, sunt numeroase. Astfel, deşi persoana are un contract de asigurare, aceasta nu înseamnă că are de fapt calitatea de asigurat. Conform prevederilor legale, dreptul de a primi servicii medicale începe de la data începerii plăţii contribuţiei la FNUASS. Dar care să fie oare această dată în cazul în care angajatorul la care lucrează asiguratul are posibilitatea de a plăti trimestrial contribuţiile la FNUASS (conform prevederilor Codului de procedură fiscală şi ale Ordinului nr. 617/2007)? Se transferă această facilitate acordată angajatorului către angajatul care obţine venituri de natură salarială neimpozabile şi care va plăti separat contribuţia datorată către fond?
Şi, presupunând că termenul de plată este trimestrial, aceasta înseamnă că o persoană angajată în luna octombrie 2007 devine asigurată abia în ianuarie 2008, atunci când se plătesc contribuţiile?
Revenind la contractul de asigurare, acesta nu serveşte în nici un fel la dovedirea calităţii de asigurat. Pentru asta, salariatul are nevoie de o adeverinţă de la angajator cu care va obţine o altă adeverinţă de la casa de asigurări! Eliberarea adeverinţei de către casa de asigurări se face pe baza declaraţiilor nominale privind asiguraţii, ceea ce presupune ca angajatorul să includă în declaraţie şi persoanele care obţin venituri salariale neimpozabile şi pentru care nu face, în consecinţă, nicio reţinere de natura contribuţiei către FNUASS şi nicio plată în calitate de angajator. Chiar cumulând aceste documente, ceva tot lipseşte, şi anume dovada plăţii contribuţiei, pe care nu o poate face decât asiguratul în persoană, conform art. 5 alin.(6) din Ordinul nr. 617/2003. Altfel spus, după ce s-a străduit atâta să clarifice mecanismul şi documentele prin care se face dovada calităţii de asigurat, Casa Naţională de Asigurări (CNAS) tot a pierdut ceva pe drum. Şi putem fi siguri că asta nu e tot. Nu putem să nu constatăm birocraţia inutilă care domneşte în sistemul de asigurări de sănătate. CNAS nu reuşeşte cu nici un chip (presupunând că a încercat cu adevărat acest lucru) să simplifice procedura de confirmare a calităţii de asigurat pentru o persoană care solicită servicii medicale. Să nu uităm că această certificare este furnizată de CNAS pentru CNAS, prin intermediul unităţilor medicale care au contracte cu CNAS.