CNIR a demarat o serie de proiecte importante pentru infrastructura rutieră

În primele 10 luni de activitate ale Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere (CNIR), între aprilie 2024 și ianuarie 2025, conducerea executivă a reuşit să demareze o serie de proiecte esenţiale pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România.

Aceste iniţiative sunt extrem de necesare și au fost așteptate de mult timp de către cetățeni și autorități. Unul dintre cele mai semnificative aspecte ale acestei perioade a fost lansarea a 7 licitaţii pentru construirea a 270 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, cu o valoare estimată la 38 miliarde lei (aproximativ 7,6 miliarde euro), conform unui anunț oficial al CNIR.

”De la începutul activităţii CNIR, în primele 10 luni de mandat (aprilie 2024- ianuarie 2025), conducerea executivă a Companiei a demarat proiecte de autostrăzi şi drumuri expres atât de necesare şi aşteptate. Concret, au fost lansate 7 licitaţii pentru construirea a 270 de kilometri de drumuri de mare viteză, contracte estimate la 38 miliarde lei (aproximativ 7,6 miliarde euro)”, anunţă CNIR după ce preşedintele Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale pentru Investiţii Rutiere (CNIR), Cătălin Urtoi, i-a cerut directorului CNIR, Gabriel Budescu, să nu blocheze lansarea ultimelor licitaţii pentru trei tronsoane din cadrul A8.

cnir
SURSA FOTO: CNIR

Tronsoane esenţiale pentru conectivitatea regiunii Moldova

Cătălin Urtoi, preşedintele Consiliului de Administraţie al CNIR, a subliniat importanţa acestei realizări şi a cerut directorului general al CNIR, Gabriel Budescu, să nu obstrucționeze procesul de lansare a licitaţiilor pentru ultimele trei tronsoane ale Autostrăzii A8.

Aceste tronsoane sunt considerate esenţiale pentru conectivitatea regiunii Moldova şi pentru integrarea mai bună a acesteia în reţeaua naţională de autostrăzi. Urtoi a insistat asupra faptului că documentaţiile necesare trebuiau trimise spre aprobare în şedinţa de la sfârșitul lunii ianuarie 2025, iar acest pas ar fi avut un impact semnificativ asupra avansării proiectelor.

CNIR are în derulare mai multe proiecte de amploare

În acest context, CNIR are în derulare mai multe proiecte de amploare. Pe lângă cele şapte licitaţii pentru construcţia a 270 de kilometri de drumuri de mare viteză, compania a demarat licitaţii pentru supervizarea lucrărilor de proiectare şi execuţie ale patru loturi de pe Autostrada Unirii (A8), precum şi pentru alte tronsoane importante, cum ar fi Drumul Expres Focşani-Brăila sau Bacău-Piatra Neamţ.

De asemenea, a fost demarată licitaţia pentru studiul de fezabilitate al unui drum de mare viteză între Bucureşti şi Giurgiu, iar studiul de fezabilitate pentru Autostrada A13 Braşov-Bacău este deja în derulare.

CNIR a reuşit, de asemenea, să preia de la CNAIR proiecte majore de infrastructură rutieră, mai ales din zona Moldovei, iar implicarea ONG-urilor a fost un factor esențial în susţinerea acestor iniţiative. Într-un comunicat, reprezentanţii CNIR au asigurat că vor continua cu aceeaşi dedicare procesul de realizare a proiectelor de infrastructură rutieră, parcurgând toate etapele necesare cu responsabilitate.

”În continuare, CNIR va prelua şi alte obiective majore de infrastructură rutieră, obiective care se vor regăsi în prima strategie de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier a CNIR pe termen lung, mediu şi scurt, ce va fi adoptată de către Consiliul de Administraţie al CNIR. Şi noi, cei de la CNIR, ne dorim să implementăm cât mai repede proiectele, dar toate lucrurile trebuie făcute cu responsabilitate tehnică şi financiară şi cu respectarea termenelor din legislaţie. Vă asigur că rămân, în continuare, dedicat obiectivului pentru care a fost înfiinţată Compania Naţională de Investiţii Rutiere şi ţin cont de toate opiniile exprimate cu bună-credinţă şi în mod constructiv, fără a denatura realitatea”, a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.

Blocarea lansării licitaţiilor pentru unele tronsoane ale A8

Un aspect controversat al acestei perioade a fost tensiunea între Cătălin Urtoi şi Gabriel Budescu, directorul CNIR, privind blocarea lansării licitaţiilor pentru unele tronsoane ale A8. Urtoi a declarat public că Budescu ar fi avut posibilitatea de a debloca proiectele, dar a ales să nu le pună pe ordinea de zi a şedinţei de la sfârşitul lunii ianuarie. Aceasta a generat o serie de reacţii, inclusiv din partea unei asociaţii civice din Iaşi, care a cerut intervenţia ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru a clarifica situaţia.

”Ţine strict de decizia directorului general CNIR şi de nimeni altcineva, în condiţiile în care cele trei documente aunt avizate intern de toate direcţiile încă din data de 17 ianuarie. Dacă domnul director general CNIR ar fi avut intenţia să nu blocheze acest proiect, atunci l-ar fi introdus pe ordinea de zi a şedinţei convocate de dumnealui în data de 29 ianuarie 2025. Directorul general CNIR ar putea să deblocheze cele trei loturi de pe Leţcani-Ungheni dacă doreşte. Încă mai are timp să le transmită”, a afirmat preşedintele CA al CNIR, Cătălin Urtoi.