Progrese pentru două proiecte de infrastructură mare din România
România înregistrează progrese în două dintre cele mai așteptate proiecte de infrastructură rutieră: Autostrada Brașov – Bacău (A13) și Autostrada Unirii (A8).
Recent, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a preluat proiectul Autostrăzii A13 pentru finalizarea studiului de fezabilitate, iar pentru lotul 1C din secțiunea montană a Autostrăzii A8 a fost depusă o ofertă pentru proiectare și execuție.
Un pas înainte pentru Autostrada Brașov – Bacău (A13)
Autostrada Brașov – Bacău, parte a coridorului „Carpatia” și inclusă în Planul Investițional al României 2021-2030, este un proiect esențial pentru conectivitatea rutieră a regiunii. Cu o lungime de aproximativ 162 km, autostrada va intersecta Autostrada A7 în dreptul comunei Răcăciuni, județul Bacău.
Proiectul a fost transferat de la CNAIR către CNIR, instituție creată prin PNRR pentru a accelera astfel de proiecte de infrastructură. Potrivit secretarului de stat Gabriel Bunduc, acest transfer marchează un progres semnificativ, mai ales în contextul întârzierilor cauzate de creșterea costurilor, pandemia de COVID-19 și războiul din Ucraina.
Elaborarea studiului de fezabilitate, începută în septembrie 2024, este în desfășurare, sub coordonarea proiectantului Consitrans. Contractul, în valoare de 81 milioane lei fără TVA, are o durată de 24 de luni. Secretarul de stat a subliniat că lucrările avansează în ritm alert, în conformitate cu termenele asumate prin PNRR.
Ofertă pentru lotul 1C din Autostrada Unirii (A8)
Pentru lotul 1C al Autostrăzii Unirii, care leagă Sărățeni de Joseni, singura ofertă depusă aparține Asocierii SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB SRL – Euro-Asfalt (Bosnia și Herțegovina). Lotul, în lungime de 32,4 km, traversează județele Mureș și Harghita, incluzând o secțiune montană dificilă.
Acest segment include 39 de poduri și pasaje, trei tuneluri unidirecționale și două ecoducte pentru animale, iar 50% din lungimea totală a traseului este ocupată de pasaje și tuneluri. Cel mai lung pasaj, cu o lungime de 1736 metri, va traversa DN 13A și o linie ferată, în timp ce cel mai înalt viaduct va avea o înălțime de 45 de metri.
Proiectul prevede și facilități moderne, cum ar fi două parcări de scurtă durată, fiecare dotată cu 12 spații pentru încărcarea mașinilor electrice, precum și descărcări provizorii pentru o funcționalitate independentă. Valoarea contractului este de aproximativ 6,1 miliarde lei fără TVA, iar durata de implementare este de 54 de luni: 14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru execuție.