Începe construcţia la o nouă autostradă în România. Va avea 16 km de pasaje şi tuneluri

Autostrada A0

SURSA FOTO: Facebook, Cristian Pistol

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat că termenul pentru depunerea ofertelor de proiectare și execuție a Lotului 1C Sărățeni-Joseni din Autostrada „Unirii” A8 este stabilit pentru 16 decembrie.

Termen limită pentru Lotul Sărățeni-Joseni din A8

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a anunțat termenul limită pentru depunerea ofertelor în vederea contractării lucrărilor la Lotul Sărățeni-Joseni al Autostrăzii A8 (porțiunea montană a Autostrăzii Unirii): 16 decembrie.

Valoarea estimată a contractului este de 6,1 miliarde lei (fără TVA), iar anunțul urmează să fie publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP). Lotul 1C, Sărățeni-Joseni, traversează județele Mureș și Harghita, având o lungime de 32,4 kilometri.

„Compania Naţională de Investiţii Rutiere a stabilit data de 16 decembrie 2024 ca termen pentru depunerea ofertelor la contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni-Joseni, de pe traseul secţiunii montane a Autostrăzii „Unirii” – A8. Contractul, cu o valoare estimată de 6,1 miliarde lei (fără TVA), urmează să fie publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice – SEAP”, anunţă CNIR.

Perioada de realizare a acestei secțiuni este de 54 de luni, dintre care 14 luni sunt alocate pentru etapa de proiectare, iar 40 de luni pentru execuția lucrărilor. Lotul 1C Sărățeni-Joseni, care traversează județele Mureș și Harghita, are o lungime de 32,4 kilometri și include 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, 4 polate și 2 ecoducte pentru permeabilitatea animalelor.

Pasaje și tuneluri de 16 kilometri

Pasajele și tunelurile de pe acest tronson vor însuma aproximativ 16 kilometri, ceea ce reprezintă 50% din lungimea totală a lotului. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 de metri și va traversa DN 13A și calea ferată, în timp ce viaductul cel mai înalt va ajunge la 45 de metri. De-a lungul traseului Lotului 1C vor fi amenajate două parcări de scurtă durată (pe ambele sensuri), fiecare echipată cu 12 stații de încărcare pentru vehicule electrice.

„Pe cei 32,4 kilometri ai Lotului 1C se vor construi inclusiv: ⁠39 de poduri şi pasaje; ⁠3 tuneluri unidirecţionale; ⁠4 polate; ⁠2 pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte); ⁠2 parcări de scurtă durată (cu 12 spaţii de încărcare pentru maşini electrice). Lungimea pasajelor şi a tunelurilor este de aproximativ 16 kilometri şi reprezintă 50% din lungimea totală a acestui lot de autostradă. Cel mai lung pasaj va avea 1.736 metri, iar cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri”, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Lotul Sărățeni-Joseni va avea descărcări provizorii care vor permite operarea independentă până la finalizarea loturilor adiacente. Finanțarea construcției provine din fonduri europene nerambursabile prin Programul Transport 2021-2027, completată de alocări de la Bugetul de Stat.

Elementele de noutate includ un surplus de 11 milioane de metri cubi de material excavat, iar CNIR a impus prin documentație (cerințele beneficiarului) ca viitorul antreprenor să pună la dispoziția autorităților publice locale sau altor autorități publice, cu titlu gratuit, cantități de material excavat din acest surplus pentru a fi utilizate în proiectele locale. De asemenea, lungimea totală a benzii pentru vehicule lente (camioane) este de 15,2 kilometri.

Secțiunea de munte din A8

Secţiunea de munte Sărăţeni-Pipirig de pe Autostrada „Unirii” A8 are o lungime de 116 kilometri şi include patru loturi :

1. Lotul 1C Sărăţeni-Joseni (32,4 km)

2. Lotul 1D Joseni-Ditrău (14,4 km)

3. Lotul 2A Ditrău-Grinţieş (37,9 km)

4. Lotul 2B Grinţieş-Pipirig (31,5 km)