CNIR atribuie primul său contract pentru secțiunea montană

Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a anunțat joi atribuirea primului său contract major pentru infrastructura rutieră, marcând un pas important în realizarea Autostrăzii Unirii (A8). Contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni-Joseni, parte a secţiunii montane a autostrăzii, a fost câștigat de asocierea de firme SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt.

Valoarea contractului se ridică la 4,94 miliarde lei (aproximativ 1 miliard de euro), iar durata totală de realizare este de 54 de luni, împărțită în 14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor. Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, și din bugetul de stat.

„Mulţumesc Comisiei de Evaluare pentru finalizarea procedurii înainte de termen”, a declarat directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, subliniind importanța acestui moment pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România.

cnir
SURSA FOTO: CNIR

Detalii tehnice despre lotul 1C Sărăţeni-Joseni

Lotul 1C Sărăţeni-Joseni va traversa județele Mureș și Harghita, având o lungime totală de 32,4 kilometri. Traseul este unul complex, specific zonelor montane, iar construcția va implica lucrări de amploare, inclusiv numeroase structuri speciale pentru asigurarea siguranței și funcționalității autostrăzii.

Principalele elemente de infrastructură incluse în proiect sunt:

  • 39 de poduri și pasaje, necesare pentru traversarea terenurilor accidentate;
  • 3 tuneluri unidirecţionale, esențiale pentru menținerea unei traiectorii eficiente prin zona montană;
  • 4 polate (construcții de protecție împotriva alunecărilor de teren și avalanșelor);
  • 2 ecoducte, pasaje special amenajate pentru a permite traversarea faunei sălbatice și a minimiza impactul asupra mediului;
  • Tuneluri și pasaje cu o lungime totală de aproximativ 16 kilometri, ceea ce reprezintă 50% din lungimea lotului;
    Cel mai lung pasaj va avea 1.721 metri, traversând DN 13A și calea ferată;
  • Cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri, asigurând continuitatea traseului peste zone greu accesibile;
  • Două parcări de scurtă durată, amplasate pe ambele sensuri de mers, fiecare dotată cu 12 stații de încărcare pentru vehicule electrice;
  • Descărcări provizorii pentru a permite funcționarea independentă a acestui lot până la finalizarea secțiunilor adiacente ale autostrăzii.

Importanța acestui proiect pentru infrastructura României

Atribuirea acestui contract reprezintă un moment de referință pentru CNIR, fiind primul proiect major gestionat de această instituție nou-înființată. Autostrada Unirii A8 este un proiect strategic pentru România, urmând să asigure o legătură rapidă și eficientă între estul și vestul țării.

Lotul Sărăţeni-Joseni este una dintre cele mai dificile secțiuni ale autostrăzii, datorită reliefului muntos și necesității unor structuri complexe. Prin realizarea acestui tronson, România face un pas important în dezvoltarea unei infrastructuri rutiere moderne, sigure și eficiente.

Contractul urmează să fie semnat după finalizarea tuturor procedurilor administrative necesare, urmând ca lucrările să înceapă conform calendarului stabilit.