Legea care dă peste cap cumpărăturile online. Ce este CNP-ul fiscal
Statul român pierde anual aproximativ 30 de milioane de euro din evaziunea fiscală și încearcă acum să implementeze o măsură controversată pentru a controla acest fenomen. Noua abordare presupune introducerea unui CNP fiscal, care ar trebui să fie utilizat pentru achizițiile online de pe site-urile românești. Această măsură implică generarea și gestionarea a milioane de coduri verificate, ceea ce stârnește scepticism în rândul economiștilor și antreprenorilor.
Întrucât CNP-ul personal este protejat de legislația privind protecția datelor, Ministerul Finanțelor propune crearea unui CNP fiscal distinct, alocat fiecărui român, pentru a impozita vânzările nedeclarate din comerțul online. Antreprenorii se tem că această măsură ar putea avea efecte adverse, descurajând afacerile locale și complicând tranzacțiile comerciale.
Proiectul este în dezbatere publică și ridică întrebări despre eficiența sa și impactul asupra economiei locale. În loc să rezolve problemele de evaziune fiscală, ar putea adânci dificultățile pentru micile afaceri românești. O alternativă ar fi ca Fiscul să abordeze alte aspecte, precum impozitarea averilor nedeclarate sau combaterea contrabandei, pentru a rezolva problemele fiscale fără a afecta negativ comerțul online local.
„Magazinele online ar fi obligate să solicite consumatorilor acest CNP fiscal, iar dacă aceşti consumatori nu posedă un CNP fiscal, vorbim de proape 9 milioane de români care fac cumpărături online, atunci aceştia nu vor mai putea duce la capăt comanda”, explică Cristi Pelivan, Asociaţia Magazinelor Online.
„Dacă obligi platformele de e-commerce româneşti să solicite acest număr, te poţi trezi că oamenii cumpără de la chinezi. Şi în felul acesta le falimentăm pe astea româneşti”, spune Gabriel Biriş, expert fiscal.
Toate tranzacțiile sunt monitorizate de ANAF
Reprezentanții magazinelor online din România subliniază că respectă toate obligațiile fiscale și nu pot fi acuzați de evaziune fiscală. Cristi Pelivan de la Asociația Magazinelor Online a explicat că toate tranzacțiile sunt monitorizate de ANAF.
El a menționat că aproximativ 35% dintre plăți sunt realizate prin metode electronice, ceea ce le face complet fiscalizate, în timp ce restul de 65% sunt plăți efectuate în numerar la livrare, care sunt raportate lunar către ANAF de către curieri.
În opinia experților, ministrul Finanțelor ar putea viza combaterea evaziunii într-un sector unde aceasta nu există în mod semnificativ.
„Să se apuce să controleze Portul Constanţa, să controleze marile angrouri sau pe cetăţenii care îi sfidează pe ceilalţi cu maşini super scumpe sau bairamuri prin cluburi cu zeci de mii de euro nota de plată şi care nu au niciun venit declarat”, spune Gabriel Biriş, expert fiscal.
În altă ordine de idei, ministrul Finanțelor, Marcel Boloş, este de părere că viitorul cod ne va ajuta să obţinem „credit fiscal” – reduceri la taxe şi impozite sau chiar rambursări parţiale din sumele plătite.
„În domeniul serviciilor, service-urilor auto, în domeniul serviciilor adresate populaţiei, in general comerţul cu amănuntul, acolo unde din evidenţele iese că avem un fenomen de evaziune fiscală amplu”, spune Marcel Boloş, ministrul Finanţelor.
„Până când nu se discută cu toţi cei implicaţi, şi cu contabilii, şi cu mediul de afaceri, nu mai intră nimic pe masa Guvernului”, a declarat Marcel Ciolacu, premierul României.
Evaziunea fiscală în România este estimată la aproximativ 10% din PIB, ceea ce echivalează cu peste 30 de miliarde de euro pe an.