Pentru a ajunge să aibă ședințe plătite cu circa 350 euro pe oră, o persoană trebuie să investească aproximativ 2.500 euro în formare și să practice cu perseverență. Rezultatele clienților îi vor asigura, în timp, un renume.
Aveți o firmă și, deși ați încercat tot ce știți, nu reușiți să rezolvați problema scăderii vânzărilor sau pe cea a plecării angajaților. Sau poate că relația cu partenerul, copiii sau părinții este prea încordată? În timp ce majoritatea persoanelor vă vor recomanda un consultant pentru problema companiei și un psiholog pentru cea personală, din ce în ce mai mulți români apelează la un coach pentru a depăși blocajele de care se lovesc pe plan profesional sau personal. Mai mult, multinaționalele, fiind obișnuite cu modul de lucru din afară, apelează frecvent la acești „antrenori“, unele având chiar departamente interne de coaching. Coachul este, așadar, o persoană care, bazându-se pe principii precum non-judecată, prezență și ascultare, folosește arta de a pune întrebări pentru a ajuta oamenii să-și găsească propriile soluții la problemele cu care se confruntă, definește această meserie Daniel Zărnescu, coach și formator la școala de coaching Coach Mastery. Totuși, vorbim acum despre o meserie relativ nouă în România. Activitatea de specialist în activitatea de coaching a intrat în Clasificarea ocupațiilor din România abia în 2013, în timp ce piețele din afară, precum cele din SUA, Marea Britanie sau Olanda, sunt deja saturate, spune Rodica Obancea, coach cu opt ani experiență, printre puținii români care activează exclusiv în acest domeniu, fără să fie în același timp traineri, consultanți sau să-și păstreze un job permanent. Fiind un domeniu relativ nou, încă nu există cifre privind piața serviciilor de coaching din România, însă, la fel ca în afară, se știe că este al doilea domeniu din punct de vedere al creșterii după industria IT. Nici numărul de coachi care profesează la noi nu este cunoscut. „E o profesie „volatilă“, deoarece un coach își dă seama că are toate uneltele ca să evolueze pe cont propriu și devine antreprenor“, conturează piața Zărnescu.
Cât investești ca să devii coach
Capacitatea de autoobservare, conștiința smerită a propriei valori, dorința de dezvățare, disciplina și răbdarea sunt calitățile pe care ar trebui să le aibă o persoană care vrea să devină coach, spune Monica Grigoriu, coach și formator la școala de coaching 12Coach, fost președinte al Romanian Coaching Association. La rândul său, Rodica Obancea este de părere că, pentru a practica această meserie, o persoană trebuie să fie deschisă și să aibă disponibilitatea de a se schimba, de a face salturi. Deși susține că ajung coachi profesioniști nu cei talentați, ci cei care lucrează constant, Daniel Zărnescu nu exclude faptul că un coach este o persoană intuitivă, căreia îi place să comunice, să asculte și care are încredere în oameni.
Odată ce descoperiți că aveți aceste calități, v-ar putea interesa și cât costă să înveți să fii coach. În România, funcționează în prezent câteva zeci de școli de coaching și numărul este în creștere. Potrivit informațiilor din piață, prețul formării în coaching în România variază între 1.000 și 6.000-7.000 de euro, cu o medie de circa 2.500 euro pentru 6-12 luni de formare. Școlile venite din afară, cu reputație, unde predau inclusiv traineri străini, sunt cele mai scumpe, în timp ce cele autohtone, înființate de traineri români, au prețuri mai accesibile. Câteva criterii importante de care trebuie să țineți cont atunci când vă alegeți școala de coaching sunt: mai multă practică decât teorie, recunoașterea trainerilor, contactul personal cu trainerul, dar și câți absolvenți practică meseria.
Provocările meseriei
Potrivit specialiștilor consultați de Capital, o oră de life coaching în România costă între 50 și 200 euro. Costul pentru „antrenarea“ managerilor pleacă de la 200 euro și poate ajunge până la 700 euro pe oră, media fiind de 350 euro. Totuși, „valoarea pe ședință depinde foarte mult de la client la client și „mizele“ sale individuale sau organizaționale. Conform ultimului studiu internațional Sherpa, veniturile orare medii ale unui coach erau în jur de 150 euro. Veniturile lunare depind de notorietatea lui și capacitatea de a-și organiza programul în funcție de numărul de clienți“, susține Monica Grigoriu.
Sună bine? Chiar dacă este foarte tentantă, această meserie are destule provocări, care i-au făcut pe mulți coachi cunoscuți să aibă momente în care s-au gândit să renunțe. „Cea mai mare provocare este să ai clienți, să fii vizibil fără să fii agresiv, să fii atât de bine antrenat încât din ce în ce mai mulți clienți să te aleagă“, spune Rodica Obancea. Potrivit acesteia, peste 80% din coachii din România duc lipsă de clienți. Astfel, lipsa abilităților de marketing și vânzări echivalează cu o evoluție foarte lentă, consideră Daniel Zărnescu. Conform acestuia, „cea mai mare provocare a unui coach este primul client. Apoi primii cinci. Apoi primii zece. Primii 100. După 100 de clienți, deja ești pe direcție și faci asta bine“. În opinia sa, o altă provocare este angajamentul și consecvența, motiv pentru care în această meserie nu reușesc cei mai talentați, ci cei mai determinați.
Top sfaturi dacă vrei să devii coach
- Gândește-te bine dacă nu cumva te atrag doar „câștigurile“ și ești dispus să-ți schimbi modul de viață profesională, spune Monica Grigoriu.
- Vezi mai întâi pe propria piele ce înseamnă să fii client în coaching. „Când treci singur prin acest proces și vezi cum te transformi, înțelegi că acest lucru se poate întâmpla și cu alții“, spune Rodica Obancea.
- Să nu citești nicio carte de coaching înainte de curs, „pentru că nu vei învață nimic“, susține Daniel Zărnescu.
- Acesta recomandă să urmezi o formare bazată în proporție de peste 50% pe practică. „Asta înseamnă să fii reticent la școlile la distanță sau care pun accent pe cantitatea de informații“.
- Alege o școală de formare nu doar în funcție de cost, ci și de calitatea recunoscută a formatorilor, precizează Monica Grigoriu.
- Potrivit acesteia, trebuie să ai răbdare ca să devii coach, fiindcă procesul de formare se adreseaza profund palierului „a fi“.
- Începe să practici din momentul în care intri în școală, fă în mod constant coaching, indiferent dacă la început o faci cu familia, prietenii, afirmă Daniel Zărnescu.