Ministerul de Finanţe susţine că va rezolva în trei luni ceea ce n-a reuşit ani de-a rândul: rambursarea TVA în sumă de 500 milioane de euro companiilor faţă de care are întârzieri la plată. Disputa dintre companii şi Ministerul de Finanţe cauzată de lentoarea pe care o arată statul atunci când vine vorba de returnarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) pare să-şi fi găsit o rezolvare. Agenţia de Administrare Fiscală (ANAF) a pus la punct un sistem online, prin care firme
Ministerul de Finanţe susţine că va rezolva în trei luni ceea ce n-a reuşit ani de-a rândul: rambursarea TVA în sumă de 500 milioane de euro companiilor faţă de care are întârzieri la plată.
Disputa dintre companii şi Ministerul de Finanţe cauzată de lentoarea pe care o arată statul atunci când vine vorba de returnarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) pare să-şi fi găsit o rezolvare. Agenţia de Administrare Fiscală (ANAF) a pus la punct un sistem online, prin care firmele pot verifica stadiul în care se află solicitările de rambursare de TVA şi a anunţat că, lunar, la trei termene stabilite (pe datele de 4, 24 şi 29) vor fi realizate viramentele în conturile companiilor. Decizia vine după ce firmele s-au plâns de arbitrariul procedurilor de rambursare, de perioada prea lungă de aşteptare a banilor şi de soluţiile acordate preferenţial. Cu toate că, potrivit legii, TVA ar trebui rambursată în cel mult 45 de zile de la data cererii, în practică, întârzierile depăşesc chiar şi câţiva ani, fără a fi temeinic justificate de către inspectorii fiscali. Ministerul de Finanţe a fost acuzat de mediul privat, în repetate rânduri, că se foloseşte de banii firmelor pentru a finanţa, fără dobândă, cheltuielile publice şi că mecanismul greoi de rambursare aduce companiile în pragul falimentului.
Oamenii de afaceri şi reprezentanţii organizaţiilor patronale au început să-şi exprime tot mai des în public aceste nemulţumiri spre sfârşitul anului trecut. În 2009, sub presiunea lipsei de lichidităţi, ei şi-au dat seama că trebuie să apeleze la orice sursă de bani, inclusiv în relaţia cu statul, ceea ce a determinat o intensificare a reclamaţiilor la adresa situaţiei rambursărilor de TVA.
Avantajele noului sistem
„Sistemul online de verificare a stadiului de soluţionare a cererilor de rambursare a TVA prezintă avantaje pentru companii, întrucât le oferă posibilitatea de a verifica stadiul de soluţionare a cererilor depuse, inclusiv programarea la plată pentru sumele admise la rambursare“, consideră Adina Vizoli, TVA manager la casa de consultanţă fiscală NNDKP. Potrivit acesteia, sistemul va fi însă funcţional numai dacă angajaţii Fiscului vor actualiza zilnic informaţiile din sistem. „Având în vedere că sistemul a fost lansat luna aceasta, rămâne de văzut dacă va clarifica situaţia contribuabililor interesaţi de recuperarea sumelor reprezentând TVA“, explică Vizoli. Pe de altă parte, statul este destul de puţin interesat să dea banii înapoi, pentru că sumele sunt semnificative, mai ales în contextul actualelor constrângeri bugetare.
Pentru început, mai multă transparenţă
Pentru a afla stadiul de soluţionare a cererii de rambursare, firmele trebuie să acceseze pagina de internet a ANAF şi să completeze codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare acordat de Fisc la depunerea decontului cu opţiune de rambursare şi suma solicitată.
Noul sistem funcţionează după regula potrivit căreia cel mai vechi decont se stinge primul. Ordinea este stabilită automat pe baza unui soft.
În prezent, valoarea totală a TVA de returnat depăşeşte un miliard de euro. Lunar, Finanţele vor vira 80% din suma programată pentru rambursare la nivel naţional (de exemplu, peste un miliard de lei în august) pentru a stinge cererile vechi şi 20% pentru deconturile care se apropie de limita termenului legal de 45 de zile.
Nu a existat voinţă politică pentru a da firmelor posibilitatea să beneficieze de rambursarea TVA pe principii de corectitudine şi nu pe pile şi influenţă.
Emil Boc, premierul României