Specialiștii în educație din partea PSD, PNL și UDMR urmează să se întâlnească vineri dimineață pentru a face propuneri la cele două proiecte de legi ale educației, și anume Legea învăţământului preuniversitar şi Legea învăţământului superior, au declarat pentru Agerpres surse din domeniul educaţiei.
„Scopul întâlnirii este să se facă propuneri din partea celor trei partide la ambele proiecte de legi ale educaţiei”, au spus sursele.
Potrivit surselor, reprezentanții din cadrul coaliției s-au întâlnit și săptămâna trecută pentru a dezbate subiectul.
Cum se vor da competențele de bază?
Elevii de la profilul uman vor susține o probă de „competențe de bază la Matematică”, în timp ce elevii de la profilul real vor da o probă de „competențe de bază socio-umane” ca probă scrisă complementară profilului ales.
Conform proiectului de lege, una dintre probele care vizează competenţele de bază se va da după cum urmează:
a) pentru profilul umanist, filiera teoretică, proba scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază la matematică;
b) pentru profilul real, filiera teoretică, probă scrisă pentru evaluarea competenţelor de bază, la alegere, la una dintre disciplinele socio-umane: logică, psihologie, sociologie, economie, filozofie;
c) pentru filierele tehnologică şi vocaţională, probă scrisă pentru evaluarea competenţelor, complementar disciplinelor alese la proba anterior:
– pentru filiera tehnologică, o probă scrisă specifică domeniului de pregătire şi o probă, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul real;
– pentru filiera vocaţională, două probe, dintre care, una obligatorie dintre disciplinele de specialitate şi alta, la alegere, dintre disciplinele relevante pentru profilul predominant al specializării.
Aceste prevederi ar putea intra în vigoare anul viitor. Potrivit Edupedu, acest lucru înseamnă că dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a IX-a ar da BAC-ul pe regulile din proiectul de lege, în anul vara anului 2028.
Cum s-ar putea modifica Legea educației?
Una din modificările dorite pentru Legea educației ar fi ca liceele să poată organiza concurs de admitere pe 90% din locurile disponibile. Anterior, numai colegiile naționale aveau această opțiune.
Examenul de admitere la liceu ar urma să se aplice pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul următor intrării în vigoare a legii. Cu alte cuvinte, dacă legea ar intra în vigoare în anul 2023, elevii care intră în septembrie 2024 în clasa a V-a ar da admiterea la finalul clasei a VIII-a, pe regulile din proiectul de lege, în anul vara anului 2028.
Modificarea ar viza clasele la care la precedentele sesiuni a existat concurență, respectiv mai mult de un candidat pe loc.
Examenul va consta din două probe scrise cu subiecte adaptate fiecărei specializări din fiecare profil, cu subiecte standardizate la nivel național, făcute de Ministerul Educației prin CNPEE.
Acest lucru înseamnă că Ministerul Educației ar urma să conceapă subiecte cu un grad de dificultate mai mare decât cele de la Evaluarea Națională pentru toate disciplinele, iar liceele vor da elevilor câte două teste. De pildă, pentru profilul real, specializarea matematică-informatică, toate liceele care organizează admitere pentru aceste clase vor da subiectele făcute pentru disciplinele informatică și matematică. La specializările științele naturii, subiectele vor fi din chimie și biologie sau matematică și biologie, spre exemplu.
O altă modificare ar fi ca liceele să poată pune condiții de intrare ca un procent din media de admitere să fie reprezentat de media de la Evaluarea Națională, pe lângă media de la concursul propriu. De exemplu, liceul ar putea stabili ca media de admitere să fie calculată ca 50% media de la Evaluarea Națională și 50% media de la concursul de admitere.
Liceele pot opta pentru admitere sau pot decide să rămână doar pe repartizarea computerizată, ca acum.
Elevii care nu au reușit să ocupe un loc într-un liceu prin procedura de admitere prin concurs sau care nu s-au înscris la concursul de admitere în niciun liceu participă automat la repartizarea computerizată care are loc imediat după concursul de admitere la liceu, pe baza rezultatelor de la Evaluarea Națională.