Team-buildingurile organizate de instructorii specializaţi sunt la mare căutare în rândul firmelor care vor să-şi stimuleze angajaţii
Şeful urlă desfigurat de frică. Se balansează deasupra unor stânci ascuţite, agăţat de o sfoară. Nu, nu este visul… plăcut al subalternului. Este o secvenţă dintr-un team-building organizat pe crestele munţilor. În astfel de acţiuni de „sudare“ a colectivului, angajaţii sunt puşi să facă lucruri pe care nici nu… le-au visat.
Tiroliană, coborâre în rapel, rafting, motodeltaplan, parapantă, windsurf, scuba diving. Acestea sunt doar câteva dintre sporturile extreme care urmăresc să strângă relaţiile dintre membrii unei echipe. „Un program de team-building nu este o excursie din partea firmei şi nici un «spritz-building», cum ne place nouă să alintăm acele team-buildinguri făcute doar de dragul de a fi făcute“, explică Doru Panaitescu, consultant la Sense of Adventure, o firmă de consultanţă în domeniu.
Conceptul de team-building a fost implementat în România de multinaţionale, care, în timp, au înţeles importanţa rolului pe care îl are angajatul de rând în companie. Treptat, şi firmele româneşti şi-au dat seama că o astfel de activitate, în afară că îi „dezmorţeşte“ pe angajaţi, aduce şi un profit pe termen lung. „Este foarte important ca un grup să acţioneze ca o echipă şi să comunice eficient. De aceea, organizăm periodic astfel de activităţi, pentru a întări sentimentul de apartenenţă la echipă“, spune Alice Iancu, training&development manager UPC.
Oferta organizatorilor de team-buildinguri
Cum din ce în ce mai multe companii au început să-şi trimită angajaţii în astfel de „excursii“, a luat naştere o afacere inedită: firmele specializate în organizarea de team-buildinguri. Braşoveanul Emil Fărcăşanu este proprietarul Millennium Extreme Team, o firmă specializată în acest domeniu. „Ideea afacerii mi-a venit în 1999, când compania pentru care am organizat un joc de paintball ne-a rugat să facem ceva nou, care să stârnească adrenalina participanţilor. Astfel, am introdus o probă nouă: coborârea în rapel de pe un pod“, îşi aminteşte Fărcăşanu. „La acea vreme, nu aveam programe personalizate. Acum organizăm tot felul de activităţi indoor, dar mai ales outdoor“. Primele urmăresc îmbunătăţirea imaginaţiei şi a abilităţilor de creaţie, dar au dezavantajul că se desfăşoară cu un număr relativ mic de participanţi. Activităţile outdoor permit accesul unui mai mare număr de participanţi, iar oferta acoperă o plajă foarte variată, de la golf la trasee de supravieţuire, de la paintball la explorări în peşteri, de la rafting la scubadiving.
Cele mai căutate în prezent sunt exerciţiile „periculoase“, care au rolul, pe lângă înfrângerea unor temeri, să sporească încrederea între colegi. „Pot avea loc mici accidente: zgârieturi, vânătăi, însă nu am avut evenimente care să pună în pericol participanţii. Teama este doar la început. Participanţii, ajutaţi şi de colegi, îşi descoperă resurse interioare pentru a înfrânge frica. Acesta este şi scopul, să ne descoperim potenţialul latent şi să avem încredere în coechipieri“, spune Stavre Geanini, training manager la Vision Consulting.
Pentru ca totul să se desfăşoare în deplină siguranţă, exerciţiile trebuie supervizate de instructori cu experienţă. „Majoritatea membrilor echipei noastre sunt foşti salvamontişti, piloţi de rally raid, instructori autorizaţi în diverse sporturi“, punctează Andrei Ciobică, managing partner Outextrem. Acestea sunt şi criteriile care contează pentru companii când îşi aleg partenerii ce le coordonează team-buildingul. „Ne uităm la experienţa firmei organizatoare, cea a instructorilor sau trainerilor care vor fi implicaţi, cât de interesant este programul respectiv şi evaluăm originalitatea ideii“, spune Ruxandra Trifan, training manager Raiffeisen Bank. De altfel, organizatorii ştiu, în funcţie de domeniul de activitate al clientului sau de obiectivul pe care acesta vrea să-l atingă, ce programe i se potrivesc. „Pornind de la o bibliotecă ce conţine mai mult de 300 de exerciţii şi selectând abilităţile care se doresc a fi dezvoltate, alegerea modulului potrivit se face rapid. Pasul următor îl constituie adaptarea şi personalizarea exerciţiilor în acord cu profilul clientului“, spune Florin Popa, managing partner Team Zone.
La sfârşitul unui team-building „extrem“, angajaţii pleacă acasă cu amintiri de neuitat. La urma urmei, gândul că şi şeful tău a „încasat-o“ măcar o dată la fel de rău ca şi tine merită toate vânătăile şi zgârieturile.
Hai sa facem un team-building!
DESTINAŢII Firmele de profil organizează team-buildinguri atât în ţară, cât şi în străinătate. În România, sunt preferate zonele montane, dar şi Delta Dunării şi Litoralul, în timp ce în străinătate cele mai solicitate sunt locaţii din Grecia, Egipt, Croaţia şi Muntenegru.
COSTURI Tarifele variază în funcţie de durata evenimentului, numărul de participanţi şi locaţie. Millennium Extreme Team are preţuri cuprinse între 300 şi 2.000 de euro pe program. Un team-building organizat de Vision Consulting costă între 50 şi 150 de euro pentru un participant pe zi, iar pachetul unui week-end la Outextrem începe de la 100 de euro de persoană. Consultanţii de la Sense of Adventure susţin că firmele plătesc pentru un team-building, în medie între 300 şi 500 de euro de persoană.