Atunci când auzim numele Coco Chanel ne gândim la un celebru brand. Ei bine, în spatele acestei firme se află o poveste fabuloasă, desprinsă parcă dintr-un film de Oscar. A schimbat destinele femeilor, a luat decizii radicale care au modificat destine, dar a trait viața la maxim. Nici acum, la aproape cinci decenii de la moartea creatoarei brandului nu știm absolut toată povestea ei.
Coco Chanel a fost, probabil, cea mai influentă femeie din istoria modei. A reușit această performanță într-o perioadă când bărbații dominau toată lumea. A devenit un simbol al eleganței, dar în același timp a pus bazele unui imperiu care și astăzi este la cel mai înalt nivel.
Celebra creatoare s-ar fi născut pe 19 august 1883 la Saumur, Franța, iar numele ei adevărat este Gabrielle Bonheur Chanel. Totuși, data nașterii ei reprezintă o mare enigmă. Niciodată nu a vrut să-și dezvăluie vârsta și nici să vorbească prea mult despre copilărie. Totul s-a întâmplat din cauza faptului că prima parte a vieții ei a fost una extrem de grea. Părinții lui Coco Chanel nu au fost căsătoriți, iar după moartea mamei, Coco Chanel a crescut într-un orfelinat.
Datorită viziunii ei revoluționare, Coco Chanel a influențat generații întregi și este un reper chiar și astăzi. Când auzi Coco Chanel te gândești la eleganță, stil, cei doi C înlănțuiți, perle supradimensionate, un parfum care rezistă în timp, de zeci de ani, clasicele combinații alb-negru, elegantele manșete, dar și inconfundabilele genți.
Revoluția lui Coco Chanel – egalitate între sexe
Coco Chanel nu a fost doar o creatoare, a creat practic un stil nou de viață și a contribuit la emanciparea femeilor. A revoluționat moda prin introducerea pantalonilor și a costumelor cu croială bărbătească. Prin crearea hainelor revoluționare, Coco Chanel a fost cea care a militat pentru egalitatea dintre femeie și bărbat, pornind chiar de la vestimentație.
Dar asta nu e tot. Coco Chanel este definită și de alte creații revoluționare la vremea respectivă. Jachetele fără guler, rochiile cu tăietura in „bias”, eșarfele fluide, rochiile cu bretele sunt doar câteva dintre acestea.
Chanel a lansat și numeroase accesorii ce completau creațiile sale precum lănțișoare din aur, poșete având curele din lanțuri de aur. Și celebrul parfum Chanel No 5 îi aparține.
A colaborat cu regimul nazist
La începutul celui de-al Doilea Razboi Mondial, Coco Chanel a luat o decizie radicală. Și-a închis magazinele, susținând că războiul nu este o perioadă bună pentru modă, iar trei mii de oameni și-au pierdut locurile de muncă.
După ce Parisul a fost ocupat, Coco Chanel s-a implicat într-o relație cu ofițerul german, Hans Gunther von Dincklage, ceea ce a ajutat-o să locuiască într-un apartament luxos la hotelul Ritz, pe toată durata războiului. De altfel, Coco Chanel a fost recunoscută pentru convingerile ei politice naziste și antisemite. S-au descoperit documente care sugerează colaborarea dintre Coco Chanel și generalul Walter Schellenberg, seful spionajului SS. După război, Schellenberg a fost judecat pentru crime de război și condamnat la 6 ani de închisoare. La eliberarea sa, Coco Chanel a fost cea care i-a platit tratamentul medical.
Coco Chanel a murit în 1971, dar viața ei a rămas o enigmă. Ultimele cuvinte rostite pe patul de moarte au impresionat milioane de oameni. I-a spus cameristei: „Vezi? Așa se moare”. Pe 10 ianuarie, a murit în patul ei din Hotelul Ritz, care-i fusese casă timp de 30 de ani.
Coco Chanel, un brand global
Dacă ne referim la performerii noului mileniu în materie de prestigiu, brand şi valoare economică trebuie neapărat să vorbim despre Coco Chanel, un brand mitic global. Dacă Coco Chanel a ridicat brandul Chanel de la zero, alte nume i-au marcat istoria, dar l-au și menținut la un nivel extrem de ridicat. Aici ne referim la Marilyn Monroe sau Karl Lagerfeld. Brandul se ridică acum la o valoare de piață incredibilă, de aproximativ șapte miliarde de dolari.
Începând cu anii 70, strategia casei Chanel a fost una de restrângere a canalelor de distribuţie şi de concentrare pe caracterul originar, unic imprimat de către Coco Chanel afacerii. Se estimează că aproximativ 55% din încasările Chanel provin din aria de parfumuri şi cosmetice, parfumul Chanel No 5 creat de Coco Chanel însăşi aducând o contribuţie mai mult decât semnificativă.
În 2013, Karl Lagerfeld a dus Chanel înapoi în Dallas, locul unde Coco Chanel a fost îmbrăţişată de cultura fashion americană în anii ’50. Acolo, s-a realizat show-ul Chanel’s Metiers d’Art, un prilej pentru a arăta încă o dată calitatea, creativitatea şi sofisticarea colecţiilor Chanel.
Din istoria Chanel nu putea lipsi una dintre cele mai frumoase femei din toate timpurile. Un interviu acordat de către Marilyn Monroe cu zeci de ani în urmă, în 1952, este punctul de plecare al unui clip dedicat Chanel No 5. Întrebată ce poartă în pat, Marilyn Monroe a răspuns: ,,Nimic altceva decât câteva picături de Chanel No 5.’’
Gigantul Coco Chanel, deținut de doi frați
Gigantul Coco Chanel este acum deținut de către doi frați. Este vorba despre Alain și Gerard Wertheimer. Cei doi sunt nepoţii unuia dintre partenerii iniţiali ai lui Gabrielle Chanel. Celebrul brand și-a publicat, pentru prima dată în istoria sa registrele. Totul s-a întâmplat pentru a arăta nivelul de vânzări. În urmă cu aproape doi ani de zile, cifra era una fabuloasă. Vorbim despre 10 miliarde de dolari, asta doar în 2017.
Dezvăluirea rezultatelor financiare aduce în context o avere mult mai mare, față de estimările anterioare, pentru cei doi frați care dețin gigantul de lux. Alain și Gerard Wertheimer au fiecare câte 23 miliarde de dolari, pe baza rezultatelor, cu aproximativ 8,7 miliarde de dolari mai mult decât calculul anterior.
Frații Wertheimer ocupă a patra și a cincea poziție în topul celor mai bogați oameni din Franța și se află în top 40 cei mai bogați oameni ai planetei. Și totuși, în ciuda acestor cifre Coco Chanel nu mai este lider în domeniu. O altă firmă celebru i-a luat fața.
Louis Vutton a depășit Coco Chanel
Brandul Louis Vutton a depășit Coco Chanel. În ciuda acestui lucru, frații Wertheimer nici nu se gândesc să renunțe la brand. Compania a dezvăluit rezultatele financiare pentru a respinge zvonurile potrivit cărora casa de modă franceză ar putea fi preluată. Mai mult, Chanel spune că vânzările firmei cresc în fiecare an, în cadrul unui boom în industrie, susţinut de cererea puternică dinspre pieţele asiatice. Rezultatele arată un profit de 1,8 miliarde de dolari la vânzări de 9,6 miliarde de dolari.
„Puterea noastră financiară ne dă mijloacele să rămânem independenți și să ne concentrăm pe termen lung”, a declarat Philippe Blondiaux, Chief Financial Officer, într-o declarație din presa britanică.
Coco Chanel s-a dezvoltat pe piața asiatică
Deși nu mai este lider în domeniu, Coco Chanel continua să se extindă. Acum, piața asiatică reprezintă pariul principal pentru celebra firmă. Compania are peste 100 de magazine în întreaga lume, 35 dintre ele fiind în Japonia, unde marca Chanel se bucură astăzi de un deosebit succes.
Louis Vuitton, lider în domeniu
Chanel a fost detronată de către Loius Vuitton, o altă celebră casă de modă franceză, fondată tocmai în 1854. Monograma LV a casei de modă apare pe majoritatea produselor. Ne referim la cufere de lux și articole din piele până la la prêt-à-porter, pantofi, ceasuri, bijuterii, accesorii, ochelari de soare și cărți. Louis Vuitton este una dintre cele mai mari case de modă internaționale.
Timp de șase ani, din 2006 până în 2012, Louis Vuitton a fost numit cel mai valoros brand de lux din lume. Evaluarea din 2012 ajuns la 25,9 miliarde de dolari. Iar, un an mai târziu a ajuns la 28,4 miliarde de dolari, cu vânzări de aproximativ 9,4 miliarde de dolari.