Mii de șoferi români folosesc benzile destinate mijloacelor de transport
În zonele urbane aglomerate, mii de șoferi români recurg la utilizarea benzilor destinate exclusiv transportului în comun pentru a scurta timpul de călătorie și a evita blocajele de trafic. Această practică, deși des întâlnită, poate avea consecințe legale grave, deoarece Codul Rutier reglementează strict utilizarea acestor benzi. Deși majoritatea șoferilor sunt conștienți de semnele care indică benzi pentru autobuze, mulți aleg să le folosească fără a respecta reglementările în vigoare, ceea ce poate duce la sancțiuni severe.
Ce spune Codul Rutier despre benzile dedicate transportului public
Codul Rutier, mai exact Articolul 118, alin. (1) din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, stipulează clar că benzile destinate mijloacelor de transport public sunt rezervate exclusiv acestora și nu pot fi utilizate de autovehiculele care nu fac parte din această categorie. Aceste benzi sunt semnalizate corespunzător cu semne de circulație și sunt menite să asigure fluidizarea traficului pentru autobuze, tramvaie sau alte vehicule destinate transportului public de persoane. În consecință, orice utilizare a acestor benzi de către șoferii autovehiculelor care nu sunt parte din această categorie constituie o încălcare a regulilor de circulație și atrage sancțiuni.
Deși aceste reglementări sunt clare, în multe orașe aglomerate, șoferii aleg să încalce aceste norme pentru a economisi timp, mai ales în perioadele de vârf, când traficul este extrem de intens. De asemenea, în unele situații, șoferii consideră că benzi de transport public sunt adesea mai libere și mai rapide, ceea ce face ca tentația de a le utiliza să fie mare.
Cum poate șofer folosi excepțiile
Chiar și așa, Codul Rutier prevede câteva excepții în care șoferii pot utiliza benzile destinate mijloacelor de transport public, fără a încălca legea. Conform Articolului 118, alin. (2), aceste excepții sunt reglementate în două situații clare:
- Pentru a depăși un vehicul care circulă pe banda alăturată – Dacă un șofer întâlnește un vehicul care circulă mai lent pe banda de lângă banda destinată transportului public, acesta poate utiliza banda respectivă pentru a efectua depășirea, cu condiția ca această manevră să fie realizată în siguranță și fără a pune în pericol traficul sau integritatea altor participanți la trafic. Depășirea trebuie realizată rapid și fără a încălca alte reguli de circulație, astfel încât să nu existe riscuri pentru siguranța rutieră.
- În situații de urgență – Atunci când există un vehicul de urgență, cum ar fi o ambulanță sau un autovehicul de poliție, care trebuie să ajungă rapid la locul unui accident sau la o intervenție de urgență, șoferii pot utiliza benzile dedicate transportului public pentru a face loc acestora. Aceasta este o excepție esențială, care permite fluidizarea rapidă a traficului pentru vehiculele de urgență, asigurându-le o cale liberă pentru a ajunge la destinație în timp util.
Aceste excepții sunt bine reglementate, iar șoferii trebuie să înțeleagă că ele sunt valabile doar în condiții foarte precise și nu pot fi folosite în scopuri personale pentru a scurta drumul sau pentru a evita traficul.
Ce pățește un șofer dacă folosește banda dedicată autobuzelor
Folosirea abuzivă a benzilor destinate transportului public, fără un motiv legal, poate atrage sancțiuni serioase, iar aceste sancțiuni sunt reglementate de Codul Rutier. Conform Articolului 100, alin. (3), litera b din Codul Rutier, șoferii care circulă pe benzile destinate mijloacelor de transport în comun fără un motiv justificat pot primi următoarele sancțiuni:
Amendă de clasa a II-a: Aceasta înseamnă o amendă cuprinsă între 580 și 725 de lei, adică între 4 și 5 puncte-amendă. Aceasta este o penalizare semnificativă, care reprezintă un cost financiar destul de ridicat pentru șoferii care aleg să încalce legea.
Puncte de penalizare: Pe lângă amendă, șoferii care încalcă această reglementare riscă și aplicarea a două puncte de penalizare pe permisul de conducere. Aceste puncte de penalizare pot duce, în timp, la suspendarea permisului de conducere, în cazul în care șoferul acumulează un număr suficient de puncte.
Aceste sancțiuni sunt aplicate în mod strict, având rolul de a descuraja utilizarea abuzivă a benzilor de autobuz și de a asigura respectarea ordinii în trafic.
Consecințe suplimentare pentru abuzurile repetate
În cazul în care un șofer încalcă în mod repetat regulile de circulație sau comite o abatere gravă, Articolul 116 din Codul Rutier prevede și măsuri suplimentare, cum ar fi suspendarea temporară a dreptului de a conduce. Aceasta este o măsură severă, destinată să descurajeze comportamentele de risc și abuzurile în trafic. Suspendarea permisului de conducere poate dura de la 30 de zile la câteva luni, în funcție de gravitatea încălcării și de istoricul contravențional al șoferului.