Cod Rutier 2024. Poliția Rutieră va inspecta toate indicatoarele cel puțin o dată pe an

Cod Rutier 2024. Conform unui proiect legislativ, Poliția Rutieră va inspecta toate indicatoarele cel puțin o dată pe an, indiferent de tipul de drum. Administratorii drumurilor vor fi trași la răspundere pentru amplasarea și întreținerea marcajelor rutiere.

Mijloacele de semnalizare rutieră trebuie să fie realizate și instalate astfel încât să fie ușor de observat de la o distanță adecvată, atât ziua cât și noaptea, oferind șoferilor și pietonilor timp suficient de reacție.

Ele trebuie să fie în concordanță între ele și să fie într-o stare tehnică adecvată. Obligația de instalare și întreținerea lor revine administratorului drumului public sau al căii ferate, după caz. Amplasarea lor se face numai cu avizul prealabil al Poliției Rutiere. Totuși, administratorii drumurilor nu respectă aceste obligații.

„Vizibilitatea indicatoarelor nu este reglementată în mod expres într-un act normativ, însă se pune problema vizibilităţii optime, între 50-100 de metri în localitate”, a explicat preşedintele Asociaţiei Victimelor Accidentelor de Circulaţie, Cătălin Codescu.

Cătălin Codescu
Cătălin Codescu (SURSA FOTO: Facebook, Cătălin Codescu)

Lucrul acesta nu se întâmplă la noi deoarece tăierea vegetației care încurcă circulația trece de fiecare dată printr-un proces birocratic lung. Spre exemplu, Administrația Străzilor, subordonată Primăriei Municipiului București (PMB), gestionează indicatoarele rutiere amplasate pe străzi, dar nu poate interveni în toaletarea copacilor.

Poate doar să facă o sesizare către Administrația Domeniului Public (ADP) de sector. ADP trebuie să taie frunzele și crengile copacilor, dar numai după ce primește un aviz de la Direcția de Mediu, care este subordonată PMB.

„Deşi avem condiţii generale de amplasare a mijloacelor de semnalizare rutieră, cerinţele de bază pentru mijloace de semnalizare rutieră, se pare că acestea nu sunt respectate de administratorii drumurilor.

Astfel, întâlnim indicatoare cu treceri de pietoni ascunse în spatele copacilor, marcaje rutiere inexistente, indicatoare rutiere neconforme, cu dimensiuni diferite de cele standard şi care nu mai au vopsea lizibilă pe ele şi, de asemenea, cozi uriaşe de autovehicule formate din pricina unor semafoare puse la întâmplare pe străzile din România”, arată inițiatorii proiectului legislativ.

Între anii 2019-2021, doar 13,45% dintre drumuri au fost verificate

Deși inspecțiile de siguranță a drumurilor ar trebui să fie efectuate de Autoritatea Rutieră Română (ARR), rapoartele anuale de activitate ale instituției arată că, în perioada anilor 2019-2021, doar 13,45% dintre drumuri au fost verificate.

În același interval de trei ani, nu există nicio solicitare din partea primăriilor și consiliilor județene pentru verificări pe rețeaua de autostrăzi, drumuri județene, precum și străzi de categoria I și II din municipii și orașe, cu excepția municipiului București. Prin urmare, proiectul legislativ propus prevede ca inspecțiile de siguranță să fie efectuate de Poliția Rutieră, inclusiv după amplasarea indicatoarelor, pe toate tipurile de drum.

„Poliţia rutieră are obligaţia, o dată la 12 luni, să verifice dacă mijloacele de semnalizare rutieră, precum şi alte dispozitive speciale existente pe autostrăzi, drumuri expres, drumuri internaţionale «E», drumuri naţionale, drumuri judeţene şi străzile municipiilor şi oraşelor din România sunt amplasate/ montate coerent, lizibile, recognoscibile şi lizibile”, conform proiectului de lege.

Polițiștii vor trimite administratorului drumului o notă de constatare

După verificări, polițiștii vor trimite administratorului drumului o notă de constatare, care va conține toate problemele identificate. Administratorii vor avea 120 de zile pentru a remedia deficiențele.

În caz contrar, aceștia vor fi sancționați conform prevederilor legale în vigoare.

„Pentru ca drumurile publice fără marcaje şi indicatoare rutiere să nu mai fie un pericol public, pentru ca România să nu rămână în continuare pe ultimele locuri din Europa în ceea ce priveşte siguranţa rutieră, iar mii de români să moară pe străzi în accidente cumplite, este necesară implicarea maximă a Poliţiei rutiere în gestionarea siguranţei rutiere, în gestionarea crizei mijloacelor de semnalizare rutieră de pe drumurile publice din România”, conform proiectului de lege.