Cum trebuie să procedeze șoferii când o bandă de circulație este blocată?
Titi Aur, expert recunoscut în conducere defensivă, a adus în discuție un aspect esențial al conducerii în trafic.
Este vorba despre modul în care șoferii ar trebui să procedeze atunci când se confruntă cu blocaje pe banda de circulație.
Conform lui Aur, în România, această problemă este adesea ignorată, iar soluția propusă este cunoscută sub numele de „regula fermoarului”.
Titi Aur subliniază că, atunci când două benzi se transformă într-o singură bandă din diverse motive – lucrări, accidente, inundații sau alte impedimente – trecerea de la o bandă la alta ar trebui să se facă conform regulilor de circulație, care includ prioritatea anumitor vehicule.
În mod ideal, atunci când banda cu prioritate este aglomerată, ar trebui ca șoferii să urmeze regula „fermoarului”, dar, din păcate, acest lucru nu este suficient de cunoscut sau aplicat în România.
”Atunci când trecem de la două benzi la o bandă, indiferent de motiv, că așa e drumul, că una din benzi este blocată din cauza lucrărilor, din cauza unui accident, din cauza unei inundații, din orice motiv, trecerea de pe o bandă pe alta, legal, se face conform regulilor de circulație, unii au prioritate, unii nu au prioritate.
Când este aglomerat, după această regulă de circulație, unii ar trebui să oprească, să scoată cheia din contact, să plece la masă cinci ore, pentru că banda cu prioritate are coloană continuă.
În practică, ce facem? Trec când unii, când alții, și apare acel conflict, acea tensiune, mai trec doi dintr-o parte, doi din cealaltă parte, unul mai politicos și trec mai mulți, pe urmă se enervează cei din spate, când ar fi foarte simplu să aplicăm regula fermoarului”, spune Titi Aur.
Regula ”fermoarului” nu este predată în școlile de șoferi din România
Regula fermoarului este, în prezent, o regulă neștiută în România și nu este predată în mod obișnuit în școlile de șoferi.
Titi Aur menționează că aceasta este discutată doar în cadrul cursurilor de conducere defensivă.
În schimb, în multe țări europene, precum Germania, Suedia, Elveția și Belgia, această regulă este integrată în legislația rutieră și este aplicată în mod sistematic pentru a asigura fluiditatea și predictibilitatea traficului.
Cum funcționează regula ”fermoarului”?
Conform regulii fermoarului, atunci când două benzi de circulație se îngustează într-una, vehiculele ar trebui să se încadreze alternativ, câte unul din fiecare bandă.
Astfel, dacă un vehicul trece de pe banda cealaltă, următorul vehicul ar trebui să treacă de pe banda pe care se află acum, și așa mai departe.
Această metodă ajută la menținerea unei cursivități și a unei predictibilități în trafic, reducând tensiunea și conflictele între șoferi.
”Regula fermoarului în România este o regulă neștiută, necunoscută, nepredată în școlile de șoferi, doar la cursurile de conducere defensivă se vorbește despre această regulă.
În alte țări precum Germania, Suedia, Elveția, Belgia, sunt deja reguli, fac parte din regulile de circulație. Asta înseamnă că, în astfel de situații, se anulează prioritatea generală și trec mașinile una din dreapta, una din stânga. Asta înseamnă că avem o cursivitate, și avem, cel mai important, o predictibilitate. Înseamnă că știu când îmi vine rândul. A trecut unul de pe banda cealaltă, acum îmi vine mie rândul, de pe banda mea, pentru că următorul va fi iar de pe banda cealaltă și așa mai departe.
Până la urmă este o regulă de bun simț, transformată într-o regulă de conducere defensivă, în unele țări transformată chiar în reguli de circulație”, a mai spus specialistul în conducere defensivă.