Codul Rutier 2025. Reguli pentru pistele de biciclete din România

Codul Rutier 2025. În România, infrastructura dedicată bicicliștilor se dezvoltă lent, iar prezența pistelor pentru biciclete rămâne o raritate în multe localități.

București, Cluj-Napoca și Timișoara sunt printre puținele orașe care au făcut pași concreți în această direcție, oferind trasee dedicate celor care aleg transportul alternativ – fie pe bicicletă, fie pe trotinetă electrică.

Totuși, chiar și în aceste orașe, delimitarea pistelor lasă adesea de dorit. În timp ce în marile orașe vest-europene infrastructura pentru bicicliști este clar separată de carosabil sau trotuar prin borduri, garduri sau stâlpișori, în România, trasarea unor simple linii albe pe asfalt este, în multe cazuri, considerată suficientă.

Doar în unele zone există culoare distincte sau marcaje vizibile care să semnaleze clar o pistă de bicicletă, scrie promotor.ro.

pista de biciclete
SURSA FOTO: Dreamstime

Obligațiile bicicliștilor în 2025

Conform Codului Rutier valabil în 2025, bicicliștii trebuie să respecte o serie de reguli stricte atunci când circulă pe piste dedicate:

  • Le este interzis să circule pe trotuar, în zonele unde există pistă specială;

  • Nu au voie să se agațe de vehicule în mers sau să fie remorcați;

  • Transportul altei persoane pe bicicletă este permis doar dacă pasagerul este un copil de până la 7 ani;

  • Nu pot merge pe carosabil dacă există un acostament practicabil;

  • Este interzis accesul pe aleile din parcuri, dacă afectează circulația pietonală;

  • Bicicleta nu trebuie utilizată pe carosabil acoperit cu polei, gheață sau zăpadă;

  • Traversarea trecerilor de pietoni trebuie făcută pe jos, nu de pe bicicletă;

  • Accesul pe autostrăzi este interzis;

  • Nu pot transporta obiecte voluminoase sau periculoase;

  • Pe timpul nopții sau în condiții de vizibilitate redusă, în afara localităților sau în zonele fără iluminat public, este obligatorie purtarea vestelor reflectorizante;

  • Circulația trebuie să se desfășoare pe banda de lângă bordură, cu excepția cazului în care se schimbă direcția la o intersecție.

pista de biciclete
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce riscă șoferii care ignoră pistele?

Mulți șoferi ignoră marcajele rutiere care semnalează pistele pentru biciclete, fie din neatenție, fie din necunoașterea legislației. Rezultatul? Amenzi usturătoare, puncte de penalizare și, în unele cazuri, chiar ridicarea mașinii.

Începând cu anul 2025, Codul Rutier prevede sancțiuni clare:

  • Oprirea neregulamentară pe pista de biciclete: 2-3 puncte de amendă;

  • Parcarea pe aceste piste este considerată staționare ilegală și atrage 4-5 puncte de amendă;

  • Ocuparea acestor benzi speciale cu un vehicul poate aduce și 2-3 puncte de penalizare.

În plus, Poliția Rutieră are dreptul să dispună ridicarea vehiculului, iar șoferul va trebui să achite o taxă care pornește de la 500 lei și poate depăși 1.300 lei, în funcție de perioada în care mașina rămâne în custodia autorităților.

Circulația propriu-zisă a mașinilor pe pistele pentru biciclete este sancționată și mai dur: între 6 și 8 puncte de amendă. Iar cum valoarea unui punct de amendă în 2025 este de 202,5 lei (echivalentul a 5% din salariul minim brut), un astfel de comportament poate costa șoferul peste 1.600 lei.