Regulamentele din 2025: Amenzi mari pentru anvelopele uzate

Începând cu 2025, șoferii care folosesc anvelope all-season într-o stare avansată de uzură riscă sancțiuni severe.

Amenzile pot depăși 4.000 de lei, iar cei care nu respectă noile reguli privind tipul și uzura anvelopelor pot rămâne fără talonul auto până la remedierea situației, scrie promotor.ro.

instalare anvelope
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce spune legea despre anvelopele all-season și de iarnă?

Noua legislație rutieră stabilește reguli clare privind utilizarea anvelopelor pe drumurile publice. Anvelopele de iarnă sunt obligatorii în cazul drumurilor acoperite cu zăpadă sau gheață, iar cele all-season sunt permise doar în anumite condiții.

Însă, indiferent de tipul de anvelope folosit, uzura excesivă poate atrage sancțiuni severe.

anvelope iarna
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Cum verifici dacă anvelopele sunt prea uzate?

Pentru a evita amenzile, șoferii trebuie să monitorizeze gradul de uzură al cauciucurilor. O verificare simplă a benzii de rulare poate indica momentul în care trebuie înlocuite anvelopele.

  • La anvelopele noi, banda de rulare are o înălțime de 9-11 mm.
  • Dacă uzura ajunge sub 4 mm, anvelopa nu mai oferă siguranța necesară.
  • Liniile de ghidaj transversale de pe profil sunt un indicator clar al uzurii: dacă acestea sunt aproape de suprafața cauciucului, este timpul să schimbi anvelopa.

Riscurile utilizării anvelopelor uzate

Anvelopele uzate afectează grav siguranța rutieră:

  • Pe drumurile acoperite cu zăpadă, aderența scade drastic, la fel ca în cazul anvelopelor de vară.
  • Pe timp de ploaie, riscul de acvaplanare crește, ceea ce face mașina greu de controlat.
  • Distanțele de frânare sunt mai mari, iar în viraje există un risc ridicat de derapaj.

Cum eviți amenzile și accidentele?

Pentru a respecta legea și a conduce în siguranță, asigură-te că anvelopele tale:

  • Au un profil de rulare adecvat și nu sunt uzate sub limita legală.
  • Sunt potrivite pentru condițiile meteo (anvelope de iarnă pe drumuri cu zăpadă/gheață).
  • Sunt verificate periodic, mai ales înainte de sezonul rece sau de vară.

Ce spune Titi Aur despre anvelopele all season?

Expertul în conducere defensivă, Titi Aur, a explicat pentru ProMotor că anvelopele all-season reprezintă un compromis. El a precizat că, deși iarna acestea au o aderență ceva mai bună decât anvelopele de vară, nu le recomandă, deoarece anvelopele de iarnă sunt special concepute pentru a oferi aderență maximă pe suprafețe alunecoase sau reci. Potrivit lui, chiar și cea mai slabă anvelopă de iarnă este superioară celei mai bune anvelope all-season.

El a menționat că, într-adevăr, dacă alternativa este să circuli iarna cu anvelope de vară, cele all-season sunt o opțiune mai bună, dar ideal ar fi să fie evitate. Titi Aur a subliniat că, atunci când o mașină se deplasează, fiecare roată atinge asfaltul cu o suprafață echivalentă cu cea a unei palme, ceea ce înseamnă că vehiculul are, practic, patru „palme” care fac contact cu solul. De aceea, atunci când este necesar să frânăm sau să evităm un obstacol, trebuie să ne asigurăm că această suprafață este cât mai eficientă.

„Anvelopa all-season este un compromis. Iarna, are o aderență ceva mai bună decât cea de vară, dar nu o recomand. O anvelopă de iarnă este concepută special pentru a oferi aderență maximă pe o suprafață alunecoasă sau rece. De aceea, chiar și cea mai slabă anvelopă de iarnă este mai bună decât cea mai bună anvelopă all-season. Într-adevăr, decât să mergi iarna cu anvelope de vară, mai bine cu cele all-season.

Dar, ar fi bine să le evităm. Atunci când mergem cu mașina, fiecare roată calcă pe asfalt cu suprafața echivalentă a unei palme. Noi, practic, avem patru palme puse pe sol. Atunci când vrem să frânăm sau să evităm, trebuie să facem în așa fel încât această suprafață să fie cât mai eficientă”, a explicat pentru ProMotor, expertul în conducere defensivă Titi Aur.