Ce schimbări aduce Codul Rutier 2025 pentru șoferi și ce riscă cei care ignoră legea

Utilizarea luminilor de întâlnire pe timp de zi a fost, ani la rând, un subiect de dezbatere în rândul conducătorilor auto. Percepută fie ca o simplă măsură de prudență, fie ca o obligație vag reglementată, această practică este acum reglementată fără echivoc prin Codul Rutier 2025.

Conform noilor dispoziții, toți șoferii – indiferent de tipul de vehicul sau de categoria drumului – sunt obligați să circule cu luminile aprinse și în timpul zilei.

Această modificare marchează o schimbare majoră în filosofia siguranței rutiere din România, aliniindu-se unor standarde deja aplicate în majoritatea țărilor europene.

Luminile trebuie pornite și pe timpul zilei

Punctul de cotitură legislativ a fost Legea nr. 168/2023, intrată în vigoare în urmă cu aproape doi ani, care a adus modificări substanțiale Codului Rutier. În mod specific, articolul 44, alineatul (2), stipulează că:

„În circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”, stabilește Art. 44 (2) din Legea 168/2023.

Această prevedere extinde aplicabilitatea unei reguli care, până nu demult, era limitată la autostrăzi, drumuri expres, naționale sau europene. Practic, începând cu 2023, toate drumurile din România – inclusiv cele județene sau din interiorul localităților – intră sub incidența acestei obligații.

Astfel, dispare confuzia care permitea anterior conducătorilor auto să evite folosirea luminilor în zone urbane sau pe trasee secundare, în absența unei obligații legale explicite.

Ce tip de lumini sunt acceptate

Pentru a răspunde cerințelor legii, șoferii au două opțiuni: utilizarea fazei scurte sau a luminilor de zi (Daytime Running Lights – DRL), sistem prezent pe majoritatea vehiculelor fabricate în ultimul deceniu, scrie promotor.ro.

DRL-urile sunt proiectate special pentru a fi activate automat la pornirea motorului și oferă un nivel minim, dar eficient, de vizibilitate diurnă. Ele permit respectarea obligației legale fără ca șoferul să fie nevoit să acționeze manual comutatorul luminilor.

Pentru șoferii care conduc autoturisme mai vechi, neechipate cu astfel de sisteme automate, legea impune pornirea fazei scurte imediat ce vehiculul este pus în mișcare pe orice drum public, indiferent de momentul zilei sau de condițiile meteo.

Această distincție este importantă nu doar din punct de vedere tehnic, ci și legal: lipsa unui sistem DRL nu exonerează de obligația folosirii luminilor; dimpotrivă, responsabilitatea este în întregime a conducătorului auto.

Poliția Rutieră
SURSA FOTO: IPJ Constanţa

Ce riscă șoferii care ignoră această regulă

Codul Rutier 2025 introduce și sancțiuni clare pentru nerespectarea obligației de a circula cu luminile aprinse în timpul zilei. Șoferii care încalcă această regulă riscă:

  • 2 sau 3 puncte de amendă, în funcție de gravitatea faptei;
  • 2 puncte de penalizare adăugate în permisul de conducere.

În condițiile în care punctul de amendă a fost stabilit pentru anul 2025 la 202,5 lei, valoarea totală a sancțiunii poate varia între 405 lei și 607,5 lei.

Pe lângă impactul financiar direct, acumularea de puncte de penalizare poate duce, în timp, la suspendarea permisului de conducere dacă sunt cumulate cu alte abateri. Din perspectiva asigurărilor auto, o astfel de sancțiune poate influența negativ istoricul șoferului, ceea ce duce, pe termen lung, la creșterea primelor RCA.

Utilizarea luminilor de ceață, restricțiile și amenzile

Un alt punct important din Codul Rutier actualizat vizează folosirea luminilor de ceață. Acestea sunt menite să sporească vizibilitatea doar în condiții meteorologice extreme – ceață densă, ploi torențiale sau ninsori abundente.

Lumina de ceață, montată în partea din spate a vehiculului, este mult mai puternică decât un stop standard și poate deveni extrem de deranjantă sau chiar periculoasă pentru ceilalți participanți la trafic atunci când este utilizată în mod abuziv, pe timp senin.

Folosirea nejustificată a luminilor de ceață este o contravenție sancționată cu:

  • 4 sau 5 puncte de amendă, ceea ce înseamnă între 810 și 1.012,5 lei;
  • 3 puncte de penalizare adăugate în permis.

Această sancțiune se regăsește în Articolul 100 din Codul Rutier, care vizează abaterile de la regulile privind utilizarea luminilor de semnalizare și iluminare.

Impactul asupra comportamentului rutier și al siguranței în trafic

Obligația folosirii luminilor pe timpul zilei nu este o măsură arbitrară. Studiile realizate la nivel european au arătat că vehiculele cu luminile aprinse sunt mai vizibile în trafic, reducând considerabil riscul de coliziune frontală sau laterală, mai ales în condiții de lumină difuză – dimineața devreme, seara sau pe timp de ploaie.

De asemenea, obligația generalizată uniformizează comportamentul șoferilor și elimină confuziile privind când și unde trebuie folosite luminile, contribuind la o mai bună disciplină rutieră.

În plus, introducerea sancțiunilor mai severe pentru abateri legate de iluminare semnalează o schimbare de paradigmă: accentul se mută pe prevenție și responsabilitate în trafic, mai ales într-un context în care România înregistrează constant una dintre cele mai ridicate rate ale accidentelor rutiere din UE.