Linia dublă continuă – bariera invizibilă care îți poate suspenda permisul

Puțini șoferi conștientizează că o simplă linie trasată pe asfalt poate face diferența dintre o manevră legală și o greșeală costisitoare.

Printre cele mai importante semne trasate direct pe carosabil se numără linia dublă continuă – un marcaj care transmite un mesaj clar: „Aici nu ai voie să depășești, nici să te întorci!”

Marcajul dublu continuu este gândit pentru a menține siguranța pe drumurile intens circulate, în special acolo unde vizibilitatea este scăzută sau unde accidentele sunt frecvente. Rolul său este de a separa sensurile de circulație, iar încălcarea acestei limite aduce cu sine sancțiuni serioase, scrie promotor.ro.

Potrivit Art. 120 din Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, traversarea unei linii duble continue pentru a efectua o depășire sau o întoarcere constituie o abatere gravă. Chiar și dacă doar o roată trece peste această linie, șoferul este pasibil de amendă și sancțiune complementară: reținerea permisului.

Ce riști dacă o încalci?

Depășirea unei linii duble continue este sancționată cu 6-8 puncte de amendă și suspendarea permisului pentru 60 de zile. Iar dacă această manevră ilegală are ca urmare un accident rutier, perioada de suspendare crește la 90 de zile. Nu este loc de interpretări – legea e clară și strictă în acest caz.

Totuși, există cazuri speciale în care se poate efectua o depășire, dar niciodată dacă linia este continuă de ambele părți. De exemplu, atunci când marcajul este mixt – o linie continuă alături de una discontinuă – șoferii trebuie să respecte linia cea mai apropiată în sensul lor de mers. Dacă este continuă, manevra rămâne interzisă.

În plus, legea permite depășirea anumitor vehicule (precum cele cu tracțiune animală sau biciclete) chiar și în zone restricționate, cu condiția ca vizibilitatea să fie bună și lățimea drumului să permită manevra în siguranță. Totuși, linia dublă continuă nu face parte din aceste excepții.

permis de conducere
SURSA FOTO: Dreamstime

Marcajele rutiere nu au apărut odată cu traficul modern, ci își au originile în 1911, în Michigan, SUA. Edward Hines, un responsabil local, a trasat prima linie de separare a benzilor de mers.

În România, primele marcaje de acest tip au apărut timid în perioada interbelică, dar abia după semnarea Convenției de la Viena din 1968 privind semnalizarea rutieră, ele au devenit o prezență constantă pe șoselele noastre.