Acest an aduce modificări importante în Codul Rutier 2025, care îi va afecta pe toți șoferii din România. Creșterea punctului de amendă, noi reguli privind parcarea pe trotuare și instalarea radarelor fixe sunt doar câteva dintre schimbările implementate.

În plus, mai multe proiecte de lege se află în dezbatere și, dacă vor fi aprobate, vor introduce restricții pentru tinerii șoferi, posibilitatea susținerii examenului auto în alte orașe și obligația asigurării RCA pentru biciclete și trotinete electrice. Toate aceste modificări au scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a responsabiliza participanții la trafic.

Codul Rutier 2025: Punctul de amendă a fost majorat

Începând cu 2025, Codul Rutier a adus o schimbare semnificativă pentru șoferi. Astfel, punctul de amendă a fost majorat datorită creșterii salariului minim pe economie, de la 1 ianuarie 2025.

Punctul de amendă a crescut de la 165 de lei la 202 lei. Acesta este calculat pe baza salariului minim brut pe economie, care a fost majorat la 4.050 de lei anul acesta.

Astfel, sancțiunile pentru încălcarea legislației rutiere vor deveni mai costisitoare.

Noi reglementări privind parcarea pe trotuare

O altă schimbare importantă introdusă de Codul Rutier 2025 vizează blocarea trotuarelor de către mașini. Conform articolului 72 din Ordonanța de Urgență nr. 195/2022, șoferii nu vor mai putea parca pe trotuar dacă nu lasă un spațiu de cel puțin un metru pentru pietoni.

Dacă nu se respectă acest spațiu, șoferii pot fi amendați cu 3-4 puncte de amendă. De asemenea, dacă trotuarul este complet blocat, sancțiunea poate ajunge la 4-6 puncte de amendă, echivalente cu o amendă între 810 și 1.121 de lei.

În plus, autoritățile pot ridica mașina, iar în București taxa de ridicare este între 1.100 și 1.300 de lei.

ridicare masini
SURSA FOTO: Facebook, Primăria Sectorului 2

Instalarea camerelor de viteză pe drumuri importante

Pentru a combate încălcarea limitei de viteză, autoritățile din România au instalat camere de viteză pe mai multe drumuri importante.

Aceste radare fixe sunt amplasate pe autostrăzile A1 și A2, dar și pe Drumul Național 2 (DN2).

Șoferii care depășesc limita de viteză sunt înregistrați de camerele de viteză, iar amenzile le sunt trimise acasă după ce un ofițer de poliție analizează imaginile.

Amenzi pe baza înregistrărilor video

O schimbare esențială este introducerea unei prevederi care permite sancționarea șoferilor pe baza imaginilor video.

Astfel, dacă un șofer este surprins încălcând legea în trafic, fie cu o cameră de bord, fie cu un alt dispozitiv, Poliția poate aplica amenzi pe baza acestor înregistrări.

Proiecte de lege ce pot intra în vigoare în acest an

Restricții pentru tinerii sub 21 de ani

permis auto
SURSA FOTO: Dreamstime

Un proiect de lege aflat în dezbatere prevede ca, începând din 2025, tinerii sub 21 de ani să nu mai poată conduce mașini puternice.

Conform acestei propuneri, șoferii cu vârsta de până la 21 de ani sau cu o experiență de condus mai mică de un an vor avea restricții la conducerea vehiculelor care depășesc 100 de cai putere, respectiv 75 kw pentru vehiculele electrice.

Notificarea prin SMS a expirării permisului

Un alt proiect de lege urmărește ca șoferii să fie informați prin SMS cu privire la data de expirare a permisului auto.

Dacă va fi adoptat, acest proiect va ajuta conducătorii auto să fie mai bine informați și să își reînnoiască permisele la timp.

Posibilitatea de a susține proba practică în orice oraș din România

Un alt proiect de lege propune ca proba practică din cadrul școlii auto să poată fi susținută nu doar în localitatea de domiciliu a cursantului, ci și în orice alt oraș din țară.

Dacă legea va fi aprobată, șoferii vor avea mai multe opțiuni și vor reduce timpul de așteptare pentru programarea examenului.

Asigurare RCA pentru biciclete și trotinete electrice

În prezent, există discuții despre obligativitatea unei asigurări RCA pentru bicicletele și trotinetele electrice.

trotinete electrice
SURSA FOTO: Dreamstime

Propunerea vine în contextul creșterii numărului de accidente în care sunt implicate aceste vehicule. Deși nu este încă adoptată, măsura este în dezbatere.

Creșterea valabilității permisului de conducere

Un alt proiect legislativ prevede extinderea perioadei de valabilitate a permisului auto de la 10 la 15 ani.

Această schimbare ar putea reduce costurile și timpul necesar pentru reînnoirea permiselor.

Totodată, pentru persoanele vârstnice, permisul va trebui reînnoit mai des: la fiecare cinci ani pentru cei peste 70 de ani și la fiecare doi ani pentru cei care au depășit vârsta de 80 de ani.

Examen auto cu examinatori atestați

Un proiect de lege sugerează că examenul pentru permisul de conducere ar trebui să fie susținut doar cu examinatori atestați, selectați prin tragere la sorți.

Această schimbare are scopul de a asigura o selecție corectă și transparentă a acestora.

Platformă online pentru sesizarea șoferilor agresivi

Ministerul Afacerilor Interne a lansat, în 2024, o platformă online care permite sesizarea comportamentului agresiv al șoferilor.

Pe această platformă, cetățenii pot depune plângeri și dovezi legate de comportamentele periculoase din trafic.

Scopul acestei inițiative este de a reduce accidentele rutiere grave provocate de comportamentele iresponsabile ale conducătorilor auto.