toata lumea.Nici unul dintre capitolele Codului fiscal nu a reusit sa fie curatat complet de neclaritati. In cazul impozitului pe venit, deducerile acordate, teoretic, pentru contributiile la pensiile ocupationale si pentru asigurarile private de sanatate nu au putut fi aplicate pana acum. Daca problema acestora a fost pana la urma rezolvata, prin adoptarea actelor normative care trebuiau sa introduca reglementarile necesare, alte facilitati raman si de acum inainte greu de pus in practica. Intr-o astfel de situatie se afla donatiile in scopuri caritabile pentru diferite ONG-uri, catre care poate fi directionat 1% din impozitul pe venit anual. „Angajatorii ar putea, de comun acord cu angajatii, sa cedeze acest 1% catre un ONG, fara a mai avea probleme cu deductibilitatea sponsorizarilor, limitata la 20%. Este insa greu de spus cum se poate face acest lucru, pentru ca este dificil sa ceri 1% separat pentru fiecare angajat”, spune Alex Massaci, Senior Manager la PricewaterhouseCoopers. In opinia sa, Ministerul Finantelor ar trebui sa elaboreze un proiect de hotarare de guvern care sa includa toate precizarile necesare.Alte clarificari sunt necesare in cazul veniturilor obtinute in baza unor conventii civile, care sunt impozitate exclusiv ca venituri din activitati independente. Incertitudinea planeaza si asupra modului in care vor fi impozitate avantajele primite de o persoana prin acordarea unui imprumut cu dobanda preferentiala. Pana acum, Codul fiscal prevedea impozitarea ca avantaj a diferentei favorabile dintre dobanda negociata si dobanda de referinta a BNR. Pentru aceasta din urma existau cotatii doar in lei, iar cazul creditelor in valuta ramanea neacoperit. „Din 2005, aceasta prevedere dispare si nu stim daca diferentele vor mai fi sau nu impozitate”, spune Massaci. Nefunctionale raman si prevederile referitoare la beneficiile din „stock options plan”. Formularea a fost inclusa in legislatie utilizand termenii din limba engleza, ea referindu-se in fapt la optiunea angajatilor de a cumpara actiuni ale angajatorului. Multe dintre intreprinderile mari romanesti ar fi fost interesate sa lanseze astfel de programe, optiunea de cumparare de actiuni fiind taxata cu numai 1%, insa a existat o problema. „Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM) nu recunoaste astfel de optiuni, considerand ca nu poate fi facuta oferta catre proprii angajati. Astfel, facilitatea nu poate fi accesata de companiile romanesti, insa functioneaza foarte bine pentru cele straine, care nu se supun reglementarilor CNVM”, precizeaza Massaci.Cel putin la fel de numeroase raman si neclaritatile in privinta impozitului pe profit. „Atunci cand legislatia nu este foarte clara, apare problema contradictiilor intre ceea ce intelege legiuitorul din Codul fiscal si modul in care inspectorul fiscal intelege sa aplice prevederile acestuia”, arata Ionut Simion, Tax Director la PricewaterhouseCoopers. Au existat astfel de cazuri in special atunci cand a fost vorba de recunoasterea deductibilitatii cheltuielilor efectuate pentru transportul angajatilor. Mai multe semne de intrebare se mentin si in privinta metodelor de determinare a preturilor de transfer si a modului in care companiile isi pot documenta metoda aplicata. Solutiile Ministerului de Finante, respectiv traducerea Liniilor Directoare ale OECD si introducerea unui Ghid al preturilor de transfer prezinta inconvenientul de a nu fi transpuse in acte normative la care contribuabilii sa aiba imediat acces.Prevederile neclare nu ocolesc nici regimul accizelor si al taxei pe valoarea adaugata, fie ca este vorba de reglementari privind pierderile tehnologice, antrepozitul fiscal de depozitare, regimul documentelor speciale, creantele incerte sau tranzactiile intre sucursale si societatea mama din strainatate.
Neclaritati la impozitul pe profit
· Posibilitatea deducerii platilor efectuate pentru prestari de servicii
· Nu este clar daca sunt integral deductibile cheltuielile efectuate pentru transportul angajatilor
· Raportarea cheltuielilor nedeductibile
· Aplicarea Liniilor Directoare ale OECD privind preturile de transfer
· Un semn de intrebare se mentine si in privinta Ghidului preturilor de transfer ce urmeaza a fi introdus
· Alte aspecte de clarificat exista in privinta platilor anticipate, creantelor neincasate, deciziile fiscale si consolidarea fiscala.
Neclarilati la impozitul pe venit
· Cum se pot face concret donatiile in scopuri caritabile (catre ONG-uri), spre care poate fi directionat 1% din impozitul pe venit anual
· Vor mai fi sau nu impozitate ca avantaj diferentele favorabile dintre dobanda negociata la un imprumut obtinut si dobanda de referinta a BNR (cotata doar pentru lei)?
· Conventiile civile. Veniturile obtinute in baza acestora sunt impozitate exclusiv ca venituri din activitati independente
· Beneficiile din „stock options plan”.
Neclaritati la accize
· Pierderi tehnologice. Un ordin aflat in lucru la ministere ar trebui sa stabileasca, pe baza unui stiudiu, un coeficient maxim de pierderi tehnologice
· Limitari pentru antrepozitul fiscal de depozitare. Exista exceptii pentru bere si vin
· Regimul documentelor speciale – DAI, utilizator final, distribuitor agreat
· Reglementarea exportului de produse accizabile
· Mai exista aspecte de clarificat si in privinta regimului scutirilor directe si indirecte.
Neclaritati la TVA
· Reglementari privind creantele incerte, in cazul persoanelor fizice
· Deductibilitatea TVA aferenta achizitiilor efectuate de personalul detasat
· Sume platite in numele clientului – importuri, prime de asigurare
· Reglementari privind aportul in natura – bunurile necorporale, importul
· Operatiuni taxabile efectuate de nerezidenti
· Prevederi legate de serviciile financiar – bancare si de asigurari
· Autofacturarea
· Tranzactii intre sucursalele din Romania si societatea mama din strainatate.