De cate ori vi s-a intamplat sa cititi un anunt publicitar la rubrica de angajari si sa nu intelegeti despre ce este vorba din denumirea postului? Sau de cate ori ati primit carti de vizita cu functii greu de descifrat numai prin simpla lectura a titlurilor consemnate sub numele persoanei respective: Key Account Manager, Front Desk Manager, Regulatory Affairs Manager, Supply Chain Manager, Equity Analyst, Loyalty Specialist, Competitive Intelligence Analyst… ?
Lista cu denumiri de posturi care de care mai neobisnuite a crescut spectaculos in ultimii ani, la fel ca si interesul celor aflati in cautarea unor astfel de locuri de munca. Putini sunt insa cei care se gandesc la consecintele care ar putea aparea din cauza acestui nou stil de angajare, dupa moda denumirilor de job-uri americane, dar in tiparele unei legislatii romanesti, tributare relatiilor de munca dinainte de 1990. Primul dus rece se face in momentul in care se schimba locul de munca. Atunci, fericitul posesor al titlului de Relationship Manager, Network Business Developer, Underwriter s.a.m.d. constata ca in carnetul sau de munca scrie de fapt inginer sau cine stie ce altceva, dar in nici un caz functia cu nume insolit pe care fusese incheiat contractul. Inspectorii de la Camera de Munca nu accepta sa puna stampila decat daca incadrarea s-a facut intr-unul dintre posturile cuprinse in Codul Ocupatiilor din Romania (COR).
COR dupa standarde internationale
Incepand cu anul 1995, specialistii de la Ministerul Muncii au reusit sa puna in aplicare noul sistem de clasificare a ocupatiilor din Romania. Elaborarea COR-ului la standardele internationale a durat cativa ani, deoarece au fost consultate nenumarate alte ministere, institutii, asociatii etc., tocmai pentru a se putea cuprinde toate ocupatiile existente. „Clasificarea s-a facut dupa sistemele statistice practicate in tarile occidentale – explica dna Steluta Mirea, sef serviciu Directia generala de munca din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale (MMSS). Timp de mai multi ani, impreuna cu experti straini si specialisti ai Comisiei Nationale pentru Statistica, am lucrat in cadrul unui proiect, finantat de Banca Mondiala, la elaborarea unui sistem compatibil cu practica la nivel international. Acum, noi raportam la Biroul International al Muncii doar codurile, nu si numele propriu-zis al ocupatiilor.”
In ultimii ani, COR a tinut insa tot mai greu pasul cu evolutia pietei fortei de munca din Romania. Nu atat pentru ca activitatile s-ar fi diversificat extraordinar de mult, cat din cauza firmelor straine care au venit cu denumiri specifice pentru posturile existente in structura lor. Dna Steluta Mirea recunoaste ca sunt multe probleme cu firmele multinationale care vor ca functiile cu nume englezesti sa fie trecute ca atare in carnetele de munca ale angajatilor. Argumentele invocate de interlocutoarea noastra se bazeaza pe o procedura consacrata chiar in tarile de origine ale acestor companii straine: „Chiar ISCO 88 dupa care lucram, sistem de clasificare folosit si de Biroul International al Muncii unde facem raportarile, nu imprumuta termeni straini.” Fiecare tara foloseste denumiri ale ocupatiilor numai in limba recunoscuta oficial. Globalizarea economiei a generat, desigur, acceptarea unor termeni care au fost asimilati cuvant cu cuvant in vocabularul de baza al fiecareia: management, marketing, broker etc. De aici pana la „Growth Facilitator” sau „Organisation Customer Unit Breath” sau alte nume de posturi este insa drum lung.
Dna Mirea spune ca a primit, in decursul anilor, o multime de cereri pentru recunoasterea unor ocupatii despre care nimeni nu mai auzise. Cele mai multe solicitari au venit din partea fundatiilor si institutiilor de invatamant. „Cand se solicita avizul, trebuie sa existe o utilitate a ocupatiei respective pe piata muncii. Sunt foarte multi care fac diverse cursuri pentru care elibereaza diplome nerecunoscute si care nu pot fi trecute in carnetul de munca. Avem probleme cu scolile postliceale particulare, care dau diplome pentru meserii de care nimeni nu are nevoie. Primim foarte multe telefoane de la parinti care si-au dat copiii la scoli particulare pentru ca au primit asigurari ca locurile de munca sunt asigurate. Au aparut facultati particulare de medicina care pregatesc in tot felul de domenii nerecunoscute de Ministerul Sanatatii. Absolventii nu pot fi incadrati, pentru ca exista un stat de functii la minister care trebuie aprobat.”
A fi director sau manager?
Pe de alta parte, managerii de resurse umane spun ca sunt intre ciocan si nicovala. „Angajatii nu inteleg de ce exista discrepante intre denumirea functiei lor, incetatenita in companie, si ce scrie in carnetul de munca. Ei nu cunosc restrictiile Camerei de munca si traiesc cu impresia ca noi nu vrem sa le facem corect incadrarea. Se simt frustrati”- explica directoarea de resurse umane Ileana Vitelaru de la compania Ursus.
Majoritatea managerilor de resurse umane din firmele mari spun ca volumul mare de munca de zi cu zi nu le ingaduie sa elaboreze documentatia solicitata de MMSS pentru fiecare ocupatie noua si sa umble pentru obtinerea avizelor. Dar, chiar si in cazul in care isi gasesc timp pentru rezolvarea incadrarii angajatilor pe posturi recunoscute, solutiile date de Camera de Munca nu sunt intotdeauna pe masura eforturilor depuse. Obtinerea avizului pentru postul de „Manager de marca” in locul solicitarii pentru „Brand Manager” declanseaza rasul sau ironia oricui il aude. Oricum, directorii de resurse umane spun ca se colaboreaza mai usor cu functionarii Camerei de Munca din Bucuresti decat cu cei din provincie. Pentru a consemna in carnetul de munca functia de manager, acestia din urma solicita sa vada contractul de management incheiat cu intreprinderea. Asa incat, in provincie, stampila Camerei de Munca se pune pentru director, pozitie pentru care nu este necesara nici o alta dovada suplimentara la dosar. Practica aceasta a generat o serie intreaga de confuzii.
„Ca sa se impace si angajatul, si Camera de Munca, se ajunge uneori la compromisuri daunatoare pentru structura organizationala – explica directoarea de resurse umane, Ileana Vitelaru, de la compania Ursus. Am ajuns sa avem foarte multi directori, asa incat, cei din afara firmei nu mai inteleg cine este director sau care este locul lor in ierarhie. De aceea, in ultima vreme a inceput sa apara titulatura de vicepresedinte. In subordinea acestuia sunt insa atatia directori, incat este dificila diferentierea lor.” Pe de alta parte, nici reprezentantii unor firme nu stiu sa foloseasca in mod corect termenii. „Sunt foarte multe posturi de manager in organizatii – explica dl George Butunoiu, directorul firmei de recrutare si selectie Ward Howell Euroselect – fara nici o acoperire reala in atributiile pe care le indeplinesc. Sunt denumiti manageri persoane care nu au nici un subordonat, la fel cum apar o multime de sefi de departamente fara nici un angajat in structura si fara responsabilitati concrete de coordonare. Sefi adevarati, intr-o companie care respecta proprietatea termenilor, sunt directorii, fie financiari, fie de marketing etc. Acestia au in subordine manageri – financiari, de marketing si asa mai departe.”
Confuzia este creata adesea si din cauza tendintei de aplatizare a structurii ierarhice a companiei. Pentru a da impresia de diversitate a posturilor, mult prea multe situate la acelasi nivel in organizatie, angajatorii inventeaza tot felul de nume sau creeaza o functie pentru o situatie cu totul aparte, care nu exista in nici o alta intreprindere. De teama de a nu aparea dispute intre „managerii” din acelasi sector de activitate, se dau tot felul de denumiri fara nici o acoperire in atributiile specificate in fisa postului. Astfel apar organigrame haotice. „Recrutarea si selectia unor astfel de candidati – explica directoarea Carmen Novac de la firma ABC Personal – este ingreunata de imposibilitatea precizarilor suplimentare fata de fisa de post. r
Companiile multinationale vin cu descrieri de post preluate din organigramele firmelor mama si creeaza posturi fara echivalent in legislatia romaneasca. De exemplu, un Controller dintr-o companie multinationala are o activitate care este partial diferita de a unui Controller dintr-o firma de consultanta.” Din aceasta cauza, discutiile cu angajatorii se prelungesc si devin tensionate, iar pe de alta parte, candidatii vor fi nemultumiti ulterior de incadrarea lor intr-un post in care nu-si regasesc asteptarile. tr
r
Procedura de inregistrare a ocupatiilor noi in CORr
Dosarul prin care se solicita avizul de la Directia generala de munca din cadrul MMSS trebuie sa cuprinda:r
1. Memoriu prin care se solicita avizul pentru inregistrarea noii ocupatii in CORr
2. Profilul ocupational pentru profesia/meseria respectivar
3. Avizul MEC, in cazul in care sunt necesare studii superioare pentru exercitarea profesiei respective.r
Dosarul se poate depune in orice perioada a anului. Solicitantul (institutie, organizatie etc.) primeste un aviz provizoriu pentru inregistrarea ocupatiei respective in carnetul de munca. La sfarsitul anului, lista cu toate ocupatiile pentru care s-a dat aviz provizoriu se publica in Monitorul Oficial, dupa care va fi inclusa in COR.r
r
Povestea unui job cu final nefericitr
O firma straina publica un anunt pentru angajarea unui „Office Manager”, care este responsabil cu infiintarea unei filiale/reprezentante si introducerea, promovarea produselor unei firme straine pe piata romaneasca, prin stabilirea de contacte cu beneficiari si firme de publicitate, contacte cu importatori si firme de transport, dezvoltarea unei retele de distributie, urmarirea derularii contractelor. Postul era subordonat direct firmei din strainatate, fara a exista in Romania o alta structura. Fiind o activitate complexa si de raspundere, este angajata o persoana matura, cu experienta, atat pe latura comerciala, cat si pe partea logistica, financiara si administrativa a unei firme. r
In momentul incheierii contractului s-a cautat un echivalent pentru functia de „Office Manager”, dar, fiindca firma angajatoare nu putea sa accepte titulatura de director deoarece in structura si organigrama acesteia un asemenea post se afla in varful unei piramide care presupunea o organizatie mult mai mare, cu relatii functionale si de subordonare, s-a mentinut in carnetul de munca titlul de inginer, persoana avand aceasta specializare de baza. r
Dupa o perioada de cativa ani de eforturi facute pentru dezvoltarea firmei, desi activitatea din Romania era in plina ascensiune, printr-o decizie a conducerii de la sediul central, s-a inchis filiala din Romania. Fostul „Office Manager” a incercat in repetate randuri sa se angajeze intr-un post similar, dar nu a reusit sa depaseasca neincrederea angajatorilor, generata de imposibilitatea de a demonstra printr-un document oficial functia ocupata. r
Desi posturile ocupate pana atunci reprezentau o ascensiune permanenta in cariera, acestea nu se regaseau decat in curriculum vitae, care nu reprezinta un document oficial, ci o forma personala de prezentare.r
r
Limbajul profesional da batai de capr
Posturi frecvent intalnite in firme, pentru care se dau anunturi de angajare in presa si pentru care se organizeaza concursuri de selectie deja de multi ani de zile, inca nu au fost nominalizate in COR. Asimilarea lor cu denumiri romanesti, apropiate de specificul activitatii, se dovedeste in continuare dificila. Oricat de sintetica ar fi descrierea, cea mai simpla traducere a ocupatiei, dupa cum se vede, nu s-a putut face in mai putin de o fraza. r
Brand/Product Sales Manager = r
responsabil pentru organizarea activitatilor de vanzari pentru o marca de produs sau linie de produse in concordanta cu politica firmei.r
Merchandiser = sprijina distributia in reteaua proprie de magazine sau la angrosisti, prin asigurarea stocurilor optime a produselor companiei, preturi, vizibilitatea si asezarea produselor pe rafturi, lansarea de noi produse. r
Key Account Manager = dezvolta vanzarile catre clientii cheie la nivel de zona si realizeaza obiectivele de volum al vanzarilor si de distributie. Dezvolta si mentine relatii cu clientii desemnati si identifica potentiali noi clienti.r
Brand/Product Marketing Manager = creeaza si propune strategia de marketing pentru o anumita marca de produs sau linie de produse. Planifica produsul pentru anumite segmente de piata, in functie de zona si conditii. Asigura continuitatea si profitabilitatea.r
Customer Service Manager = asigura cresterea satisfactiei clientilor. Realizeaza mentinerea unei permanente comunicari cu clientii prin furnizarea de informatii, solutionarea reclamatiilor, redactarea contractelor.r
Logistics Manager = conduce intreaga logistica a companiei. Asigura ca activitati precum transportul, procurarea de piese de schimb, aprovizionarea etc. sa se desfasoare in conditii optime pentru acoperirea nevoilor de productie.r
Maintenance Manager = responsabil pentru activitatile de intretinere si reparatii ale echipamentului productiv si neproductiv necesar pentru a asigura continuitatea productiei, productivitate inalta si maxima calitate, in concordanta cu regulile de securitate, si costuri minime. r
Financial Reporting = asigura raportarea financiara in sistemele IAS/US GAAP catre sediul central al firmei.r
Financial Controller = supervizeaza si analizeaza toate problemele financiare. Este responsabil, de asemenea, cu efectuarea bugetelor, previziunilor financiare pe termen scurt si mediu. Face recomandari pentru imbunatatirea cash flow-ului firmei. r
Credit Controller = urmareste si face analiza rau platnicilor.r
Researcher Human Resources = este de obicei angajat in cadrul agentiilor de recrutare si este responsabil cu gasirea candidatilor.r
Public Relations Officer = este responsabil de planificarea si dezvoltarea programului de promovare a imaginii firmei in piata. Se ocupa de mentinerea in piata a profilului firmei. Se ocupa cu publicitatea firmei, a documentelor ce pot fi facute publice si reprezinta compania in diverse evenimente. Implementeaza politica de promovare si dezvoltare a imaginii firmei in piata. Organizeaza evenimente speciale, conferinte de presa etc.r
Site Facilities Manager = de obicei, este o persoana cu pregatire tehnica, responsabila de intretinerea, repararea, modernizarea si optimizarea functionarii echipamentelor adiacente (a celor indirect productive).r
Car Fleet Manager = este absolvent al facultatii de transporturi, responsabil de intretinerea parcului de masini.r
Personnel Development Manager = raspunde de evaluarea personalului si de efectuarea programelor speciale de instruire pentru specialistii foarte cautati pe piata fortei de munca. r
Compensation and Benefits Manager = planifica, proiecteaza si coordoneaza toate elementele pachetelor de remunerare ale firmei. Dezvolta politicile de compensare care sunt in acord cu strategia firmei, pentru toti angajatii.r