Senatul înăsprește pedepsele pentru infracțiunile rutiere

Senatul României a adoptat o propunere legislativă ce prevede înăsprirea pedepselor pentru infracțiunile rutiere, cu scopul de a reduce numărul accidentelor grave și al victimelor.

Proiectul vizează modificarea Codului Penal și introduce pedepse mai severe pentru șoferii care conduc fără permis, pentru încredințarea autoturismelor persoanelor neautorizate, precum și pentru șoferii care comit accidente sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive.

Măsuri cheie propuse:

  • Conducerea fără permis: Pedepsele vor fi majorate de la 1-5 ani la 3-7 ani de închisoare, fără posibilitatea suspendării executării.
  • Accidente cauzate de șoferii fără permis: Sancțiunile vor crește cu până la 50% în caz de deces, ajungând până la 9 ani de închisoare.
  • Încredințarea vehiculului unei persoane neautorizate: Pedepsele vor fi majorate de la 1-5 ani la 3-7 ani.

Contextul modificărilor legislative

Proiectul a fost inițiat în urma unui tragic accident produs în luna iulie 2024, când un minor de 17 ani, conducând fără permis, a provocat moartea unui copil de 9 ani și mutilarea unei fetițe de 7 ani. Din păcate, în acest caz, nicio modificare legislativă nu poate schimba consecințele tragice, iar suferința familiei afectate rămâne ireversibilă.

Acest caz a readus în prim-plan necesitatea actualizării legislației, considerată prea blândă în fața numărului mare de accidente grave. Între 2021 și 2023, peste 34.000 de șoferi au fost depistați sub influența alcoolului sau a drogurilor, iar aproape 14.000 de accidente grave au fost raportate.

Șoferii continuă comportamentele teribiliste

În cursul acestei săptămâni, doi tineri din Bacău au fost surprinși în timp ce se urcau pe capotele unor mașini aflate în mișcare. Unul dintre vehicule a provocat un accident, în urma căruia unul dintre tineri a suferit răni grave și a fost transportat la spital, urmând să fie operat.

Critici și provocări legislative

Deși măsurile au fost bine primite de opinia publică, unii experți au ridicat semne de întrebare cu privire la echitatea sancțiunilor și compatibilitatea lor cu legislația europeană.

Spre exemplu, sancționarea celor care încredințează vehicule unor persoane aflate sub influența alcoolului sau drogurilor contravine unor prevederi europene care exclud responsabilitatea pasagerilor în astfel de cazuri. De asemenea, Înalta Curte de Casație și Justiție urmează să stabilească, pe 9 decembrie 2024, un prag minim pentru infracțiunea de conducere sub influența substanțelor interzise, ceea ce ar putea influența forma finală a legii.

Impactul și așteptările legale

Propunerea legislativă urmează să fie dezbătută în Camera Deputaților, unde pot apărea modificări suplimentare. În cazul adoptării, măsurile ar putea descuraja comportamentele periculoase pe care le au șoferii pe șosele și ar contribui la reducerea accidentelor grave. Cu toate acestea, până la implementarea efectivă, dramele cauzate de inconștiența unor șoferi continuă să facă victime zilnic.