Legea rutieră din România impune reguli stricte pentru circulația vehiculelor de mare tonaj, inclusiv TIR-urile, pe drumurile naționale, europene și autostrăzi. Aceste reglementări sunt esențiale pentru a asigura siguranța traficului, având în vedere dimensiunile și greutatea acestor vehicule.
În ciuda diferențelor față de alte țări europene, cum ar fi Polonia, unde restricțiile pentru camioane sunt mai riguroase, în România, TIR-urile au posibilitatea de a efectua depășiri pe anumite sectoare de drum. Cu toate acestea, există o serie de obligații și interdicții stricte pe care șoferii de vehicule grele trebuie să le respecte, pentru a preveni accidentele și a asigura o circulație fluidă și sigură.
Șoferii de TIR trebuie să fie atenți. Limitări impuse pentru vehicule grele în România
Legislația rutieră din România impune o serie de restricții vehiculelor de mare tonaj, cum sunt TIR-urile, camioanele sau vehiculele care tractează remorci. Aceste reguli vizează în special efectuarea manevrelor de depășire pe drumurile naționale și europene, unde este important să se mențină siguranța participanților la trafic.
Pe lângă limitele de viteză impuse, șoferii trebuie să respecte și condițiile stricte pentru a efectua în siguranță o manevră de depășire.
În alte țări europene, precum Polonia, restricțiile sunt chiar mai severe. De exemplu, în Polonia, vehiculele care cântăresc peste 3,5 tone și cele cu o lungime mai mare de 7 metri nu au voie să depășească pe șosele sau autostrăzi cu cel mult două benzi pe sens.
Există câteva excepții pentru camioanele care depășesc vehicule de întreținere sau care se deplasează cu viteze sub 80 km/h.
În România, aceste reguli nu se aplică în mod direct, dar există reglementări care limitează comportamentul șoferilor de camioane.
Depășirile pe autostradă în România – Ce spune legea?
Pe autostrăzile din România, este permis accesul vehiculelor a căror viteză constructivă depășește 50 km/h. În această categorie intră și TIR-urile, care au dreptul să efectueze manevre de depășire, însă există limite stricte privind viteza maximă admisă.
Camioanele și vehiculele cu remorcă trebuie să circule cu o viteză redusă cu 20 km/h față de celelalte vehicule. De exemplu, viteza maximă pentru un TIR pe autostradă este de 110 km/h.
Totuși, șoferii de TIR-uri trebuie să fie atenți la respectarea regulilor de depășire. Aceștia trebuie să semnalizeze intenția, să se asigure că nu pun în pericol ceilalți participanți la trafic și să păstreze o distanță laterală suficientă față de vehiculul depășit.
Este important ca reintrarea pe bandă să se facă doar după ce șoferul s-a asigurat că manevra poate fi efectuată în siguranță.
Reguli privind viteza maximă pe diferite categorii de drumuri
Viteza maximă admisă pentru TIR-uri pe drumurile din afara localităților este reglementată în funcție de tipul de drum.
Pe autostrăzi, viteza maximă este de 110 km/h, iar pe drumurile expres, naționale și europene, aceasta este limitată la 90 km/h.
Pe celelalte categorii de drumuri, limita de viteză este de 80 km/h. În interiorul localităților, toate vehiculele trebuie să respecte o viteză maximă de 50 km/h, însă aceasta poate varia între 30 și 80 km/h în funcție de sectorul de drum și de reglementările impuse de administratorul drumului, cu acordul Poliției Rutiere.
Manevrele de depășire pe drumurile naționale și europene
Potrivit Codului Rutier, șoferii de TIR-uri trebuie să respecte aceleași reguli de depășire ca orice alt participant la trafic. Într-o depășire, șoferul trece pe lângă un alt vehicul sau obstacol, schimbând direcția de mers și ieșind din șirul de vehicule. Șoferul care efectuează această manevră trebuie să se asigure că nu există alt vehicul care intenționează să facă aceeași mișcare și că manevra nu pune în pericol traficul din sens opus.
Conducătorul auto trebuie să semnalizeze depășirea și să păstreze o distanță laterală sigură față de vehiculul depășit. După finalizarea manevrei, șoferul trebuie să reintre pe bandă doar dacă aceasta se poate face în siguranță. Reglementările nu prevăd un regim special pentru TIR-uri, ceea ce înseamnă că aceste vehicule pot efectua depășiri pe drumurile naționale și europene, dar trebuie să respecte strict toate regulile de circulație.
Situațiile în care TIR-urile nu au voie să depășească
Există situații în care legea interzice categoric depășirea pentru toate vehiculele, inclusiv pentru TIR-uri. Aceste situații includ:
- Intersecțiile cu circulație nedirijată;
- Vârfurile de rampă și curbele cu vizibilitate redusă sub 50 de metri;
- Pasajele denivelate, podurile, tunelurile și trecerile pentru pietoni semnalizate;
- Trecerile la nivel cu calea ferată și la mai puțin de 50 de metri înainte de acestea.
- Pe trecerile pentru pietoni semnalizate prin indicatoare şi marcaje;
- Pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la mai puţin de 50 m înainte de acestea;
- În dreptul staţiei pentru tramvai, atunci când acesta este oprit, iar staţia nu este prevăzută cu refugiu pentru pietoni;
- În zona de acţiune a indicatorului „Depăşirea interzisă”;
- Când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar şi parţial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spaţiul de interzicere;
- Când din sens opus se apropie un alt vehicul, iar conducătorul acestuia este obligat să efectueze manevre de evitare a coliziunii;
- Pe sectorul de drum unde s-a format o coloană de vehicule în aşteptare, dacă prin aceasta se intră pe sensul opus de circulaţie.
De asemenea, depășirile sunt interzise în zonele unde există un indicator de „Depășirea interzisă”, în zonele unde se formează coloane de vehicule în așteptare și când manevra ar implica încălcarea marcajelor rutiere continue.
În toate aceste cazuri, șoferii care încalcă regulile riscă sancțiuni severe, inclusiv suspendarea permisului de conducere pentru o perioadă de până la 60 de zile.
Aceste reguli sunt esențiale pentru a menține siguranța rutieră și pentru a preveni accidentele cauzate de manevrele periculoase de depășire, în special în cazul vehiculelor de mare tonaj.