În România, circulația rutieră este reglementată prin diverse norme ce stabilesc atât limite maxime de viteză, cât și reguli de siguranță. Cu toate acestea, există și o întrebare frecventă: ce sancțiuni riscă șoferii care merg prea încet?

Deși nu există o viteză minimă obligatorie în majoritatea situațiilor, legislația prevede totuși sancțiuni pentru conducătorii auto care aleg să ruleze cu o viteză mult mai mică decât ar fi recomandat, punând astfel în pericol traficul rutier.

Limite de viteză pe drumurile din România. Ce sancțiuni riscă șoferii

În România, autoritățile stabilesc limite maxime de viteză pentru a reduce riscurile de accidente rutiere. Aceste limite variază în funcție de tipul drumului și zona traversată de vehicul, spun cei de la promotor.ro.

Cu toate acestea, în anumite condiții, se poate stabili și o limită minimă de viteză. În cazul drumurilor de mare viteză, cum ar fi autostrăzile sau drumurile expres, există reglementări ce interzic accesul vehiculelor care nu pot depăși o anumită viteză.

Viteza minimă pe drumurile de mare viteză

Pe autostrăzi și drumuri expres, vehiculele care nu pot depăși pragul de 50 km/h nu sunt permise să circule. Conform articolului 74, alineatul 1 din legea rutieră,

„Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisă circulația […] vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h.”

Aceasta este o reglementare ce vizează vehiculele lente, precum tractoarele sau mopedele, care sunt interzise pe astfel de drumuri rapide.

tractor pe sosea
SURSA FOTO: Dreamstime

Totuși, această limitare nu implică o viteză minimă de deplasare. Ea se aplică doar vehiculelor care, din diverse motive, nu pot atinge 50 km/h pe astfel de drumuri.

Pe drumurile din România, nu există o viteză minimă impusă, ceea ce înseamnă că, legal, un șofer poate circula chiar și cu 20 km/h, inclusiv pe autostrăzi.

Sancțiuni pentru conducerea cu viteză excesiv de mică

Deși nu există o limită minimă generală de viteză în România, legislația prevede sancțiuni pentru șoferii care conduc mult mai lent decât ar fi necesar, în mod nejustificat.

Conform articolului 99, alineatul 1 din Codul Rutier:

„Constituie contravenție și se sancționează cu amendă prevăzută în clasa I de sancțiuni […] conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv”.

Aceasta înseamnă că, deși nu există o viteză minimă strictă, șoferii care conduc cu cel puțin 10 km/h mai lent decât limita minimă impusă pe un anumit tronson pot fi sancționați.

În ciuda acestor reglementări, nu există drumuri din România pe care să fie impusă o viteză minimă de deplasare. De exemplu, nici pe banda de depășire de pe autostrăzi sau drumuri expres nu există o viteză minimă impusă.

În schimb, șoferii sunt încurajați să conducă într-un mod ce asigură siguranța traficului și respectă limitele maxime de viteză.

Viteza considerată sigură

În România, limita minimă de deplasare depinde de fiecare șofer, care este responsabil să conducă într-un mod care să nu pună în pericol siguranța rutieră.

Astfel, un șofer poate alege o viteză de deplasare mai mică decât limita maximă impusă pe un anumit tronson, dar trebuie să fie conștient că o viteză excesiv de mică poate cauza pericole pentru ceilalți participanți la trafic.

De exemplu, în zonele urbane sau pe drumurile de munte, este posibil ca un șofer să aleagă o viteză mai mică pentru a evita accidentele.