Cod Rutier 2025. Anul 2025 aduce schimbări majore în legislația rutieră din România, menite să sporească siguranța pe drumuri și să responsabilizeze șoferii. Noile reglementări includ creșterea punctului de amendă, restricții pentru șoferii tineri și măsuri pentru protejarea pietonilor.
Aceste modificări reflectă angajamentul autorităților de a reduce numărul de accidente și de a îmbunătăți disciplina în trafic.
Cod Rutier 2025. Punctul de amendă majorat din acest an
Începând cu 1 ianuarie 2025, valoarea unui punct de amendă a crescut de la 165 lei la 202 lei, aliniindu-se creșterii salariului minim pe economie.
Această măsură are ca scop descurajarea comportamentelor riscante și sporirea conformării șoferilor la regulile de circulație.
Creșterea punctului de amendă va afecta direct valoarea sancțiunilor pentru toate încălcările rutiere.
Această modificare este parte a unui pachet amplu de măsuri pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, spun cei de la digi24.
Camere de viteză mobile și amenzi automate
O altă schimbare importantă pentru 2025 o reprezintă instalarea camerelor de viteză mobile, cunoscute drept „pistoale radar”.
Acestea vor fi amplasate pe drumurile principale din țară și vor funcționa automat, înregistrând vehiculele care depășesc viteza legală.
Filmările vor fi analizate, iar amenzile vor fi trimise proprietarilor mașinilor pe baza numărului de înmatriculare. Refuzul de a comunica cine se afla la volan va atrage o sancțiune suplimentară de până la 4.000 de lei.
Restricții pentru șoferii tineri
Un proiect de lege prevede că șoferii sub 21 de ani sau cei cu mai puțin de un an experiență nu vor putea conduce vehicule cu o putere mai mare de 100 CP.
Scopul acestei măsuri este reducerea riscului de accidente în rândul conducătorilor auto lipsiți de experiență. Măsura va contribui la limitarea comportamentelor riscante ale tinerilor șoferi și la protejarea celorlalți participanți la trafic.
Notificări prin SMS pentru permisele de conducere
Pentru a simplifica procedura de preschimbare a permiselor de conducere, autoritățile propun trimiterea unor notificări prin SMS atunci când documentele urmează să expire.
Această inițiativă urmărește să reducă birocrația și să ajute șoferii să-și planifice din timp înnoirea actelor.
Noua metodă ar putea deveni o soluție practică pentru evitarea penalizărilor legate de permisele expirate.
Examenul auto mai flexibil
Modificările Codului Rutier includ și schimbări în procesul de susținere a examenului auto.
Dacă proiectul de lege va fi aprobat, candidații vor putea alege să susțină proba practică în orice oraș din România, nu doar în localitatea de domiciliu.
Această flexibilitate va ajuta la eliminarea problemelor logistice și va oferi mai multe opțiuni pentru viitorii șoferi.
RCA pentru biciclete și trotinete electrice
Extinderea obligației de a încheia polița RCA include, în 2025, și bicicletele și trotinetele electrice. Creșterea popularității acestor mijloace de transport a dus la necesitatea reglementării lor.
Noile măsuri vor spori protecția tuturor participanților la trafic, contribuind la o mai bună gestionare a incidentelor rutiere care implică vehiculele electrice.
Reguli stricte pentru reînnoirea permiselor
Valabilitatea permisului de conducere pentru șoferii sub 80 de ani va fi extinsă la 15 ani, conform propunerilor legislative. Persoanele cu vârsta de peste 80 de ani vor trebui să-și reînnoiască documentele la fiecare doi ani.
Cei între 70 și 80 de ani vor fi obligați să reînnoiască permisul la cinci ani și să efectueze controale medicale mai frecvente pentru a verifica aptitudinile de conducere.
Siguranța pietonilor și parcările pe trotuare
Pentru a proteja pietonii, Codul Rutier 2025 interzice parcarea vehiculelor pe trotuare fără a lăsa un spațiu de cel puțin un metru.
Această reglementare este menită să asigure accesibilitatea pietonilor și să evite blocarea trotuarelor în zonele urbane aglomerate.
Platformă pentru raportarea comportamentului agresiv
Din 2024, o platformă online lansată de Ministerul Afacerilor Interne le permite cetățenilor să raporteze comportamentele agresive ale șoferilor.
Aceasta va continua să funcționeze și în 2025, oferind autorităților un mijloc eficient de a monitoriza și sancționa abaterile grave din trafic.