Codul Rutier 2025. Aceste benzi speciale, concepute pentru a fluidiza circulația mijloacelor de transport în comun, devin tot mai frecvente în traficul urban și vin cu o serie de reguli stricte.

Potrivit noilor reglementări, banda destinată transportului public nu este accesibilă oricărui vehicul care transportă mai multe persoane.

Codul Rutier 2025. Cine poate circula pe banda destinată transportului public

Mulți șoferi consideră în mod greșit că pot circula pe aceste benzi doar pentru că se află la volanul unui microbuz sau al unei mașini cu mai mult de cinci locuri. Realitatea este însă alta: doar autobuzele și troleibuzele înregistrate la autoritatea publică locală, precum și taxiurile, au dreptul legal de a circula pe aceste benzi.

Poliția Română a clarificat într-un mesaj oficial: „Conform legii, pe banda destinată special transportului public au voie să circule autobuze, troleibuze și mașinile care transportă persoane sau mărfuri în regim de taxi.”

Astfel, autobuzele sau microbuzele private, chiar dacă transportă pasageri, nu sunt eligibile să folosească aceste benzi dacă nu fac parte dintr-un sistem de transport public local.

Ridesharing-ul nu beneficiază de aceste benzi

În ceea ce privește serviciile de ridesharing, precum Uber, Bolt sau Splash, acestea sunt considerate transport alternativ și, prin urmare, nu au voie să circule pe banda dedicată transportului în comun.

Chiar dacă în mașină se află mai mulți pasageri, legea Codului Rutiereste clară: doar vehiculele înregistrate oficial ca parte a rețelei de transport public local sau ca taxiuri sunt exceptate.

Amenzile se dau pe loc

Încălcarea acestei reguli nu este deloc lipsită de consecințe. Șoferii surprinși circulând pe banda de autobuz fără a avea acest drept pot fi sancționați cu amenzi cuprinse între 1.215 și 1.620 de lei, echivalentul a 6–8 puncte de amendă.

Totuși, legislația prevede și câteva excepții importante. În cazul în care un șofer trebuie să intre pe o stradă laterală și este nevoit să traverseze banda pentru autobuze, acest lucru este permis. De asemenea, dacă drumul este blocat de un obstacol – cum ar fi un accident rutier sau o lucrare – și nu există o altă cale de ocolire, șoferul poate utiliza temporar banda specială. Obligația este ca, imediat după depășirea obstacolului, să revină pe banda destinată traficului general.

În plus, agenții de circulație pot redirecționa temporar traficul pe aceste benzi în situații speciale, cum ar fi evenimente, urgențe sau lucrări de amploare.