Codul Rutier actualizat 2024
Codul Rutier actualizat 2024. Guvernul României a adoptat o ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează. Sunt luate în considerare mai multe schimbări.
De exemplu, la articolul 11, alineatele (48) și (49) se modifică și vor avea următorul cuprins:
- (48) În scopul verificării efectuării inspecției tehnice periodice a vehiculului, a încheierii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru vehiculele înmatriculate, respectiv a valabilității acestora, poliția rutieră are drept de acces pentru consultarea Registrului național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate, în condițiile stabilite prin protocolul încheiat între Inspectoratul General al Poliției Române și Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări;
- (49) Verificarea situației înmatriculării unui vehicul, precum și motivul suspendării acesteia sunt puse la dispoziția publicului, în mod gratuit, prin accesarea unei aplicații informatice realizate și gestionate de către Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări, prin intermediul unui serviciu on-line, disponibil pe pagina proprie de internet, precum și, după caz, prin utilizarea de servicii de comunicații electronice, astfel cum acestea sunt definite la art. 4 alin. (1) pct. 9 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Sunt prevăzute modificări și pentru verificarea efectuării inspecției tehnice periodice
Vor fi modificate și alineatele (7) și (15). Acestea vor avea următorul cuprins:
- (7) Cu ocazia realizării oricărei operațiuni privind înmatricularea unui vehicul, verificarea efectuării inspecției tehnice periodice și a asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, respectiv a valabilității acestora, se poate face și pe cale informatică, în condițiile stabilite prin protocol încheiat între Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări și Registrul Auto Român, respectiv Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România;
- (15) Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate se actualizează pe baza datelor furnizate în sistem informatizat de către Registrul Auto Român și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România, referitoare la inspecția tehnică periodică a vehiculelor și la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, după caz. Transmiterea datelor se face cu titlu gratuit.
Ordonanța de urgență pregătește mai multe modificări importante
Se schimbă Codul Rutier. La articolul 11, după alin. (1) se introduce un nou alineat. Acesta va avea următorul cuprins:
„(11) Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări încasează tariful aferent emiterii permisului de conducere internațional, în condițiile art. 83 alin. (5), într-un cont de disponibil al sumelor colectate pentru bugetul de stat, deschis la Trezoreria Statului pe numele D.G.P.C.Î., prin următoarele mijloace de plată: prin virament, prin mijloace de plată online, inclusiv prin Sistemul naţional electronic de plată online – SNEP, prin mandat poştal, precum şi prin alte modalităţi de plată reglementate de acte normative în vigoare. Prevederile alin. (9) se aplică în mod corespunzător.”
Vor fi implementate schimbări și la articolul 17
Vor fi implementate schimbări și la articolul 17. La alineatul (5), după litera d), se introduc două noi litere, lit. e) și f). Acestea vor avea următorul cuprins:
- e) în cazul în care suspendarea înmatriculării vehiculului prevăzută la art. 11 alin. (43) a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 9 luni;
- f) în celelalte cazuri prevăzute de lege în care suspendarea înmatriculării vehiculului a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 3 ani, cu excepția vehiculelor de interes istoric pentru care există mențiunea corespunzătoare în rubrica „Observații” a certificatului de înmatriculare, caz în care perioada de operare a suspendării înmatriculării este de 10 ani.
La articolul 17, va fi modificat și alineatul (6). Acesta va avea următorul cuprins:
„(6) În termen de 30 de zile de la data radierii vehiculului în condițiile prevăzute la alin. (5), autoritatea competentă informează titularul certificatului de înmatriculare, respectiv proprietarul înscris în ultima notificare a organului fiscal, realizată potrivit art. 11 alin. (41), cu privire la efectuarea acestei operațiuni.”
Ordonanța de Urgență poate fi vizualizată în întregime AICI.